Po ustaleniu w postępowaniu administracyjnym, że po wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego nie nastąpiły okoliczności faktyczne lub prawne pozwalające od odstąpienia od oceny prawnej w nim zamieszczonej, organ administracji publicznej powinien odmówić uwzględnienia ponownego wniosku - nie zaś umorzyć postępowanie.
1. Dokonanie materialno-technicznej czynności zameldowania na pobyt stały "przez zarejestrowanie danych dotyczących osoby i miejsca pobytu" /art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych - Dz.U. 1984 nr 32 poz. 174/ może nastąpić jedynie na "podstawie zgłoszenia", a więc wniosku osoby wykonującej swój obowiązek meldunkowy. Nie może to być jakikolwiek wniosek
Przepisem gminnym w rozumieniu art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./ jest uchwała rady gminy zatwierdzająca plan zagospodarowania przestrzennego, a nie uchwała o rozpoczęciu prac nad tym planem.
1. Z przepisu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych /Dz.U. nr 3 poz. 31 ze zm./ w związku z art. 46 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./ wynika, że obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości ciąży na posiadaczu zależnym nieruchomości albo obiektu budowlanego nie złączonego trwale z gruntem, stanowiącym własność
Dla ustalenia podstawy wymiaru opłaty skarbowej od umowy najmu lub podnajmu nie ma znaczenia okoliczność rozwiązania umowy i wskutek tego krótszego czasu jej obowiązywania, skoro obowiązek uiszczenia tej opłaty powstaje w chwili zawarcia umowy.
Z chwilą likwidacji zakładu pracy pozostające uprzednio w jego dyspozycji mieszkania zakładowe tracą swój charakter z mocy prawa i w miejscowościach, w których obowiązuje najem lokali na podstawie decyzji administracyjnych, stają się lokalami objętymi zasadami tego najmu bez potrzeby wydawania ich dotychczasowym najemcom decyzji o przydziale /art. 57a ust. 4 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. - Prawo
Rada gminy nie jest uprawniona do ustanawiania - w drodze przepisów gminnych bądź wytycznych - warunków ograniczających samodzielność wykonywania przez wójta gminy ustawowo przyznanej mu kompetencji do wydawania decyzji administracyjnych w sprawach należących do zadań zleconych gminie.
1. Dopuszczalne jest zatwierdzenie przez radę gminy tylko takiego zarządzenia porządkowego, które zarówno w dniu wydania, jak i w dniu zatwierdzenia odpowiada obu przesłankom określonym w art. 40 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./. 2. Zarządzenie zarządu gminy, wprowadzające przepisy porządkowe dotyczące kwestii uregulowanych w ustawach lub
Za zobowiązania powstałe przed podziałem Spółdzielni nowo utworzone Spółdzielnie odpowiadają solidarnie.
Przestrzeganie zasady równości wobec prawa oznacza stosowanie takich samych kryteriów prawnych wobec osób znajdujących się w analogicznej sytuacji faktycznej i prawnej. Tymczasem wyznawcy różnych kościołów znajdują się w odmiennej sytuacji ze względu na spełnianie, wynikających z rygorów doktrynalnych, prawnych przesłanek możliwości skierowania do służby zastępczej. To zróżnicowanie nie zostało im
1. Komisja poborowa, rozpatrując uzasadniony wniosek poborowego o skierowanie do służby zastępczej /art. 189 i art. 190 ustawy z 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej - t.j. Dz.U. 1992 nr 4 poz. 16/, zobowiązane jest uwzględnić takie żądanie, jeżeli dojdzie do przekonania, że w sprawie rzeczywiście występują ustawowe przesłanki "pozytywnego rozstrzygnięcia",
Złożenie wniosku o wymeldowanie nie zawsze jest dla organów do spraw ewidencji wystarczającym dowodem utraty pochodnego uprawnienia do przebywania w lokalu.
1. Przepis art. 101 ust. 1 ustawy o samorządzie terytorialnym nie stwarza podstawy do wniesienia skargi przez osobę zainteresowaną na bezczynność organu gminy i zażądania, aby sąd administracyjny zobowiązał organ gminy do podjęcia uchwały w sprawie z zakresu administracji publicznej, choćby żądanie to uzasadnione było interesem prawnym tej osoby. 2. Żądanie skarżących, aby sąd administracyjny na podstawie
1. Wprowadzenie na polski obszar celny ruchomości przeznaczonych na pokrycie udziału wspólnika zagranicznego w spółce z udziałem zagranicznym i mającym charakter aportu rzeczowego nie jest równoznaczne ze sprowadzeniem towaru z zagranicy. 2. Wkład niepieniężny, wymieniony w akcie notarialnym spółki i przeznaczony do prowadzenia określonej w zezwoleniu i akcie notarialnym działalności, nie jest towarem
Przewidziana w art. 196 par. 3 pkt 2 Kpa skarga na postanowienie o umorzeniu lub o odmowie umorzenia postępowania egzekucyjnego w administracji służy również na postanowienia organu II instancji uchylające wydane z urzędu przez organ egzekucyjny postanowienia o umorzeniu postępowania i stwierdzeniu, że brak było podstaw prawnych do umorzenia postępowania.
1. Rejonowe i wojewódzkie komisje lekarskie oraz wojskowe komisje lekarskie, powołane na podstawie art. 26 ust. 1 i w związku z art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej /Dz.U. 1992 nr 4 poz. 16/ do określania zdolności poborowych do służby wojskowej, są, w rozumieniu tych przepisów oraz przepisów kodeksu postępowania administracyjnego
Gdy jako podmiot przywileju podatkowego występuje spółka cywilna osób fizycznych, przywilej ten ma charakter niepodzielny i przysługuje wszystkim wspólnikom łącznie.
Rada Gminy nie może przenosić swojego uprawnienia do stanowienia przepisów gminnych /art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym - Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./ na zarząd gminy.
Wskazanie na przypadki załatwienia podobnych spraw z naruszeniem prawa może skutkować jedynie wszczęciem postępowania weryfikacyjnego względem wydanych w owych sprawach decyzji administracyjnych. Z zasady równości wobec prawa wynika dla organów administracji publicznej powinność jednakowego traktowania stron tylko wówczas, gdy uwzględnienie wniosku strony mieści się w granicach prawa i faktycznych
1. Decyzja organu zatrudnienia stanowi samoistną podstawę powstania obowiązku zwrotu nienależnie pobranego świadczenia, bez konieczności wzruszenia w trybie wznowienia postępowania lub stwierdzenia nieważności poprzednich decyzji przyznających prawo do zasiłku - art. 21 ust. 8 ustawy z dnia 16 października 1991 r. o zatrudnieniu i bezrobociu /Dz.U. nr 106 poz. 457 ze zm./. 2. Za nienależnie pobrane
Jeśli obiekt budowlany posiada cechy właściwe dla budynku w rozumieniu art. 3 ust. 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych /Dz.U. nr 9 poz. 31/, to nie jest budowlą w rozumieniu tej ustawy. Wiata jest budynkiem w rozumieniu wyżej cytowanej ustawy.
l. Obowiązek zgłoszenia organowi ewidencyjnemu przez podmiot gospodarczy, w oznaczonym czasie, wszelkich zmian stanu faktycznego i prawnego /art. 18 ustawy z dnia 23 grudnia 1988 r. o działalności gospodarczej - Dz.U. nr 41 poz. 324 ze zm./ stwarza na zasadzie art. 15 ust. 1 tej ustawy po stronie organu ewidencyjnego obowiązek wprowadzenia ich do ewidencji przez zmianę wpisu lub wydania decyzji o odmowie
Wydzierżawienie przez małżonka osoby poszukującej pracy gruntów własnego gospodarstwa rolnego o powierzchni powyżej 1 ha użytków rolnych i jednego hektara przeliczeniowego bądź też wniesienie tych gruntów w charakterze wkładu do spółdzielni produkcyjnej wyłącza uznanie takiej osoby za bezrobotną /art. 2 ust. 1 pkt 9 lit. "d" ustawy z dnia 16 października 1991 r. o zatrudnieniu i bezrobociu - Dz.U.