Orzeczenia
Konstytucyjna zasada równych szans w fazie rozpoczęcia lub rozwijania działalności gospodarczej oznacza między innymi zakaz uchwalania w aktach prawnych rangi niższej niż ustawa /a więc także w aktach stanowiących prawo miejscowe/ postanowień lub klauzul o charakterze dyskryminującym w zakresie dostępu do rzeczowych /w szczególności lokalowych/, kapitałowych lub osobowych czynników działalności gospodarczej
Bezskuteczność wezwania w rozumieniu art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95/ zachodzi wówczas, gdy organ gminy, który podjął przedmiotową uchwałę i został wezwany przez podmiot, który twierdzi, że uchwała ta narusza jego interes prawny lub uprawnienia, do usunięcia naruszenia tego interesu lub uprawnienia, odmówił uchylenia lub zmiany tej uchwały
Ustalenie przez radę miasta w uchwale, że regulaminy targowisk uchwala zarząd miasta, narusza rażąco art. 40 i 41 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./.
W świetle przepisów prawa podatkowego brak jest podstawy do tego, by podmiot występujący w charakterze podatnika o jakim mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych /Dz.U. nr 27 poz. 111 ze zm./ mógł w drodze umowy z osobą trzecią zwolnić się w stosunku do Skarbu Państwa od ciążących na nim z mocy ustawy obowiązków jako podatnika i przenieść te obowiązki na tę
1. Zasada nieodpłatnego nabycia mienia przez gminę /art. 16 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych - Dz.U. nr 32 poz. 191 ze zm./ znajduje zastosowanie jedynie między dotychczasowym właścicielem /Skarbem Państwa lub państwową osobą prawną/ a nowym właścicielem - gminą. 2. Zapłata odszkodowania za nieruchomość wywłaszczoną
Udzielenie zezwolenia na dokonanie zamiany lokali zakładowych nie jest sprawą administracyjną rozstrzyganą w drodze decyzji administracyjnej.
Opodatkowaniu podatkiem rolnym w świetle art. 1 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym /Dz.U. nr 52 poz. 268 ze zm./ podlegają grunty stanowiące własność danej osoby oraz grunty stanowiące jej współwłasność w zakresie pozostającym w jej posiadaniu, jako tworzące jedno gospodarstwo rolne w rozumieniu tych przepisów
Wznowienie postępowania administracyjnego w sprawie zakończonej decyzją ostateczną może być dokonane przez właściwy organ tylko w drodze postanowienia wydanego na podstawie art. 149 par. 1 Kpa w przypadku zaistnienia jednej z przyczyn określonych w art. 145 par. 1 Kpa.
1. Przy ocenie, czy omyłka o której mowa w art. 113 par. 1 Kpa ma charakter oczywisty mają zastosowanie zasady przyjęte przy prostowaniu omyłek w orzeczeniach sądowych na podstawie art. 350 Kpc. 2. Błędnego oznaczenie w decyzji administracyjnej przedmiotu rozstrzygnięcia nie można zmienić na prawidłowe na podstawie art. 113 par. 1 Kpa w formie sprostowania oczywistej omyłki.
Decyzja wojewody w sprawie stwierdzenia nabycia z mocy prawa mienia komunalnego ma charakter deklaratoryjny /art. 18 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. - Dz.U. nr 32 poz. 191 ze zm./. Zawiera ona także element konstytutywny, gdyż gmina może dysponować mieniem komunalnym dopiero z chwilą wydania decyzji przez wojewodę.
Grunty przeznaczone pod zadania inwestycyjne - budownictwo mieszkaniowe realizowane przez spółdzielnię mieszkaniową - podlegają opodatkowaniu według stawek przewidzianych dla gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bowiem w myśl ustawy o działalności gospodarczej działalnością taką jest również działalność budowlana.
Naczelny Sąd Administracyjny uprawniony jest jedynie do oceny zgodności uchwały rady gminy - ustalającej stawki podatku od nieruchomości - z ustawą z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych oraz rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 5 grudnia 1991 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Nie jest natomiast uprawniony do kontroli zasadności
Ze zwolnienia od podatku od spadków i darowizn na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 9 lit. "d" ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn /Dz.U. nr 45 poz. 207 ze zm./ nie korzysta nabycie nieruchomości w drodze spadku, które nastąpiło przed wpisaniem nieruchomości do rejestru zabytków.
Zakres stosowania postanowienia ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej /Dz.U. nr 87 poz. 506/ o niepodawaniu do publicznej wiadomości nazwisk osób korzystających z pomocy społecznej /art. 36 ust. 2/ nie może być ograniczony z tego powodu, że inne przepisy przewidujące udzielanie świadczeń o podobnym charakterze - na cele mieszkaniowe lub ekonomiczne usamodzielnienie się - nie zawierają
Uchwała rady gminy, przewidująca jej obowiązywanie z mocą wsteczną, narusza art. 42 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym.
Powierzchnię gruntów dla celów opodatkowania podatkiem od nieruchomości - zgodnie z art. 21 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne /Dz.U. nr 30 poz. 163/ ustala się w oparciu o dane wynikające z ewidencji gruntów prowadzonej dla danej miejscowości.
Komitety rodzicielskie zawiązywane w żłobkach czy przedszkolach są uprawnione do wnoszenia skargi grupowej w trybie art. 101 ustawy o samorządzie terytorialnym.
Przepisy gminne wchodzą w życie z dniem ogłoszenia, o ile nie przewidują wyraźnie terminu późniejszego. Oznacza to, że ich moc obowiązująca nie może w żadnym wypadku rozciągać się na okres sprzed ogłoszenia powyższych przepisów. Dotyczy to również uchwał rady gminy wprowadzających stawki podatkowe.
1. Rozpoznanie odwołania od postanowienia Wojewódzkiego Komisarza Wyborczego odrzucającego wniosek o przeprowadzenie referendum /art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 11 października 1991 r. o referendum gminnym - Dz.U. nr 110 poz. 473/ powinno nastąpić z zastosowaniem trybu właściwego dla rozpoznawania skarg na decyzje administracyjne. 2. Data urodzenia w rozumieniu art. 10 ust. 3 powyższej ustawy oznacza
Dla ustalenia przedmiotu opodatkowania podatkiem od nieruchomości albo podatkiem rolnym, grunt pod rowem melioracyjnym, wykorzystywanym na potrzeby rolnictwa, podlega włączeniu do powierzchni gospodarstwa rolnego. Jeśli rów melioracyjny wykorzystywany jest dla potrzeb rolnictwa, to obszar pod nim zajęty nie może być wykazywany i odejmowany od powierzchni gospodarstwa jako nieużytek.
Wniosek lub zgoda zarządu gminy /miasta/, stanowiąca zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 1990 r. o dochodach gmin i zasadach ich subwencjonowania w roku 1991 i w roku 1992 oraz o zmianie ustawy o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 89 poz. 518; zm. Dz.U. 1991 nr 110 poz. 475/ niezbędną przesłanką do udzielenia przez urząd skarbowy ulgi, odroczenia i umorzenia oraz zaniechania poboru podatków
Wniosek o zaniechanie poboru podatku podlega rozpatrzeniu w granicach zakreślonych w art. 8 ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych /Dz.U. nr 27 poz. 111 ze zm./. Ocena, czy w konkretnym przypadku zachodzą wyjątkowe okoliczności wymienione w tym przepisie, została pozostawiona organowi podatkowemu.