Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych wprowadziła powszechny obowiązek w podatku od posiadania psów. Oznacza to, że od obowiązku tego nie można się uchylić, a uchwała rady gminy nie może zwolnić wszystkich podatników z terenu gminy od obowiązku podatkowego, gdyż nie ma po temu upoważnienia ustawowego.
1. Uchwała rady gminy w sprawie minimalnych stawek czynszowych za najem lokali użytkowych ma charakter przepisów gminnych. 2. O nieważności uchwały rady gminy nie może stanowić błędne powołanie w niej podstawy prawnej.
Utrata prawa wybieralności w świetle art. 2 ust. 3 i art. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin /Dz.U. nr 16 poz. 96/, dająca podstawę do podjęcia na mocy art. 109 ust. 1 pkt 3 i ust. 3 tej ustawy uchwały stwierdzającej wygaśnięcie mandatu radnego w danej radzie, następuje wówczas, gdy radny nie tylko zamelduje się na pobyt stały poza terenem działania tej rady, ale i faktycznie
Nieważna jest uchwała rady gminy ustalająca opłatę administracyjną "za stwierdzenie wiarygodności podpisu i protokół przesłuchania świadka w sprawach nie będących przedmiotem postępowania administracyjnego".
Rozstrzygnięcie sporu o właściwość między organami na podstawie art. 22 par. 1 Kpa nie stanowi decyzji administracyjnej w rozumieniu art. 104 Kpa. Na takie rozstrzygnięcie nie przysługują środki odwoławcze w administracyjnym toku instancji ani skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Wobec właściciela nieruchomości, która jest wyposażona w określone urządzenia komunalne, energetyczne lub gazowe i w której sąsiedztwie w czasie późniejszym zostało pobudowane drugie takie samo urządzenie, nie może być ustalona na podstawie art. 48 ust. 1 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości /Dz.U. 1989 nr 14 poz. 74 ze zm./ opłata adiacencka związana
Uchwała organu gminy o skorzystaniu z prawa pierwokupu nieruchomości nie odnosi się do pojęcia "sprawy z zakresu administracji publicznej" w rozumieniu art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./, a przez to na uchwały takie nie przysługuje skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Decyzję administracyjną wydaną przez organ kolegialny podpisują wszyscy członkowie tego organu.
Mianowany urzędnik państwowy - w razie zwolnienia z pracy - otrzymuje do czasu podjęcia nowego zatrudnienia wynagrodzenie z funduszy Skarbu Państwa /art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych - Dz.U. nr 31 poz. 214 ze zm./, wyłączające uprawnienie do zasiłku z Funduszu Pracy, przewidziane w ustawie z dnia 29 grudnia 1989 r. o zatrudnieniu /Dz.U. nr 75
Decyzje wydawane przez organ kolegialny - kolegium odwoławcze przy sejmiku samorządowym stanowią wyraz woli członków składu orzekającego, którzy - tworząc całość - są nie tylko upoważnieni, ale i zobowiązani do podpisywania decyzji zgodnie z art. 107 par. 1 Kpa.
Prawo do zasiłku przysługujące małżonkowi bezrobotnego na podstawie art. 15 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 29 grudnia 1989 r. o zatrudnieniu /Dz.U. nr 75 poz. 446 ze zm./ w brzmieniu nadanym przez art. 1 ustawy z dnia 27 lipca 1990 r. o zmianie ustawy o zatrudnieniu /Dz.U. nr 56 poz. 323/ winno być realizowane zarówno w sytuacji gdy jego współmałżonek pobiera zasiłek na podstawie art. 15 ust. 1 pkt 2 ustawy
Zwrócenie zatrzymanego prawa jazdy w trybie określonym w art. 84 ust. 7 ustawy z dnia 1 lutego 1983 r. prawo o ruchu drogowym /Dz.U. nr 6 poz. 35 ze zm./ następuje wówczas gdy nie zachodzą okoliczności wskazane w art. 82 ust. 1 pkt 2 lit. "b" tej ustawy, to jest gdy nie istnieją przesłanki do wydania decyzji na podstawie jej art. 84 ust. 6.
Przyznanie prawa do zasiłku dla bezrobotnych na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 29 grudnia 1989 r. o zatrudnieniu /Dz.U. nr 75 poz. 446 ze zm./ w brzmieniu nadanym art. 1 ustawy z dnia 27 lipca 1990 r. o zmianie ustawy o zatrudnieniu /Dz.U. nr 56 poz. 323/ - pozostaje w ścisłym związku z ustaniem przyczyn określonych tym przepisem, a w związku z tym termin do rejestracji w przypadkach określonych