Wójt gminy, który wydał decyzję w pierwszej instancji, nie jest uprawniony do zaskarżenia do Naczelnego Sądu Administracyjnego decyzji organu odwoławczego w tej sprawie /art. 197 Kpa/.
Wydatki ponoszone przez wspólnika przy świadczeniu usług w imieniu jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, nie zatrudniającej pracownika, są wydatkami pracownika, zaliczanymi do kosztów uzyskania przychodów spółki w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1989 r. o podatku dochodowym od osób prawnych /Dz.U. nr 3 poz. 12 ze zm./.
Do pozwolenia na budowę, o której mówi rozporządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 30 czerwca 1988 r. w sprawie zasad i trybu postępowania przy wydawaniu pozwoleń na dokonywanie przez osoby fizyczne nadbudowy lub rozbudowy obiektów budowlanych stanowiących własność Państwa albo przebudowy pomieszczeń mieszkalnych w takich obiektach /Dz.U. nr 27 poz. 193/ nie ma zastosowania
1. Samodzielność gminy może być realizowana tylko w granicach dozwolonych prawem. Organy gminy obowiązane są w swojej działalności przestrzegać przepisy powszechnie obowiązujące. 2. Wyłączna właściwość rady gminy w dziedzinie uchwalania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego nie obejmuje uprawnienia do uchwalenia zakazu, choćby czasowego wydawania decyzji administracyjnych o pozwoleniu
1. Sprzeczne z prawem są postanowienia uchwały rady gminy, w myśl których podstawę rozstrzygnięć w sprawach o ustalenie lokalizacji inwestycji miałyby stanowić nie ustalenia obowiązującego miejscowego planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego, lecz rozwiązania przyjęte w materiałach do opracowywanego miejscowego planu szczegółowego. 2. Samodzielność samorządu terytorialnego w rozwiązywaniu lokalnych
Przy ocenie zasadności wniosku o odroczenie terminu płatności nie sposób pomijać takiej przyczyny zwłoki w zapłacie podatku, jaką była przerwa w zasilaniu finansowym ze strony budżetu Państwa.
1. Przekroczenie przez wójta lub burmistrza terminu przedłożenia wojewodzie uchwały rady /art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym - Dz.U. nr 16 poz. 95/ nie pociąga za sobą ujemnych skutków prawnych co do samej uchwały, jak i co do możliwości podjęcia działań nadzorczych przez wojewodę. 2. Artykuł 91 ust. 1 powyższej ustawy stanowi samodzielną podstawę do wydania rozstrzygnięcia
Treść przepisu art. 45 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 17 maja 1990 r. o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw /Dz.U. nr 34 poz. 198/ nie daje podstaw do przyjęcia, że wojewoda może wydawać decyzje jako organ odwoławczy również po dacie utworzenia kolegiów odwoławczych przy sejmikach samorządowych
1. Przepisy o postępowaniu w sprawach powszechnego obowiązku obrony zachowują swoją moc po wejściu w życie ustawy z dnia 24 maja 1990 r. o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego /Dz.U. nr 34 poz. 201/, o ile nie pozostają w sprzeczności z ogólnymi zasadami postępowania administracyjnego, określonymi w rozdziale 2 działu 1 Kodeksu postępowania administracyjnego. 2. Przepisy art. 37 ust
Niedopuszczalne jest zamieszczanie w treści decyzji administracyjnej rozstrzygnięć mających charakter cywilnoprawny, jeżeli do tego nie upoważnia wyraźnie przepis prawa materialnego nawet wówczas, gdy treść tej decyzji względnie jej część ma jedynie charakter informacyjny.
Organ stosujący obowiązujące przepisy prawa nie może nadawać im innej treści z powołaniem się na zmianę programu politycznego rządu, gdyż stanowiłoby to naruszenie podstawowej zasady praworządnego działania organów administracji państwowej ustanowionej w art. 6 Kpa.
Akt ślubowania radnych gminy nie stanowi uchwały rady gminy, a wyrażony na piśmie pogląd wojewody na temat sposobu złożenia ślubowania nie może być uznany za orzeczenie organu nadzoru w rozumieniu art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./.
Sprzedawca hurtowy stosujący w transakcjach ceny umowne jest ograniczony w swobodzie kształtowania cen /art. 20 ust. 1 w związku z art. 13 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o cenach - Dz.U. 1988 nr 27 poz. 195/ i marż /art. 20 ust. 11 w związku z art. 15 ust. 6 wymienionej ustawy/. Celem tych ograniczeń jest niedopuszczenie do takiej sytuacji, w której towar od producenta do odbiorcy przechodzi
Analiza treści art. 6 ustawy z dnia 24 lutego 1989 r. o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych i członków ich rodzin oraz o zmianie ustawy o podatku rolnym /Dz.U. nr 10 poz. 53/ prowadzi do wniosku, że prawo do nieodpłatnego otrzymania na własność działki gruntu, na której budynki zostały wzniesione przysługuje każdemu aktualnemu właścicielowi budynków, niezależnie od tego
Brak jest podstaw do przyjęcia, że Sąd Wojewódzki jest samodzielnym podmiotem własności gruntu państwowego, którym może jedynie zarządzać jako statio fisci w sposób określony w ustawie z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości /Dz.U. 1989 nr 14 poz. 74/.
Istota podwyżek stawki bazowej sprowadza się do uwzględnienia w wysokości czynszu okoliczności podwyższającej standard mieszkania. Dotyczy to także instalacji centralnego ogrzewania, niezależnie od tego kto opłaca palacza i nabywa niezbędny opał.
Bezrobotny, dla którego nie było propozycji odpowiedniej pracy, prawo do zasiłku nabywa wprawdzie po upływie 7 dni od zarejestrowania, jednakże zasiłek przysługuje mu od dnia zarejestrowania / art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 grudnia 1989 r. o zatrudnieniu /Dz.U. nr 75 poz. 446 ze zm./.
Ustalenia agencji detektywistycznej nie mogą zastępować działań organów administracji państwowej w zakresie obowiązku przeprowadzenia postępowania dowodowego zgodnie z wymaganiami określonymi w art. 12 i art. 77 Kpa.
Zawarcie umowy cywilnoprawnej przez właściciela domu wielomieszkaniowego o wynajęciu opróżnionej części lokalu mieszkalnego na rzecz osoby fizycznej nie wyłącza uprawnienia właściwego organu administracji państwowej do zadysponowania opróżnioną częścią lokalu w takim domu na rzecz najemcy pozostałej części lokalu w trybie art. 39 ust. 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. - Prawo lokalowe /Dz.U. 1987
Żaden przepis ustawy z dnia 19 grudnia 1975 r. o ulgach podatkowych z tytułu inwestycji /Dz.U. nr 45 poz. 230/ oraz przepisy wykonawcze nie uzależniają przyznania ulgi od tego, by zamierzona inwestycja polegająca na budowie, rozbudowie lub remontach obiektów budowlanych była bezpośrednio związana z prowadzoną działalnością.
Pojęcie roku podatkowego zawarte w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1989 r. o podatku dochodowym od osób prawnych /Dz.U. nr 3 poz. 12/ jest równoznaczne z rokiem podatkowym w rozumieniu ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych /Dz.U. nr 27 poz. 111 ze zm./, tzn., że pokrywa się z rokiem kalendarzowym.