Jeżeli treść opinii biegłego co do związku między prowadzoną eksploatacją górniczą a szkodami powstałymi w nieruchomości, nie jest jednoznaczna i nasuwa różne skojarzenia to Okręgowa Komisja do spraw Szkód Górniczych winna krytycznie ustosunkować się do dowodu z opinii biegłego zgodnie z art. 80 Kpa i wezwać go na rozprawę w celu dokładnego wyjaśnienia występujących w opinii sprzeczności.
Zgodnie z art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 1958 r. o zasadach i trybie wywłaszczania nieruchomości /Dz.U. 1974 nr 10 poz. 64 ze zm./ ustalenie przez organ administracji odszkodowania za straty powstałe na nieruchomości następuje na wniosek zainteresowanej strony tylko wówczas, gdy wynikały one z działań przewidzianych w art. 35 ust. 1 i 2, to jest wykonywania prac za zezwoleniem organu administracji
Jeżeli działka położona w mieście nie została przeznaczona na cele rekreacyjne ludności zgodnie z przepisami o planowaniu przestrzennym, art. 3 ust. 4 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. - Prawo lokalowe /Dz.U. nr 14 poz. 84/ nie daje podstaw do uznania wybudowanego na niej domu mieszkalnego za dom letniskowy.
1. Art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych /Dz.U. nr 27 poz. 111/ stanowi, że w przypadkach, gdy podatnik nie zgłosił obowiązku podatkowego, nie można wydać decyzji w sprawie ustalenia wysokości zobowiązania podatkowego, jeżeli od końca roku podatkowego, w którym powstał obowiązek podatkowy, upłynęło 5 lat. 2. W świetle omawianego przepisu mógł organ I instancji
Kopalnia w ramach art. 55 dekretu z dnia 6 maja 1953 r. - Prawo górnicze /Dz.U. 1978 nr 4 poz. 12/ nie ma obowiązku przywrócenia budynku do stanu sprzed rozpoczęcia eksploatacji górniczej. Zasada odpowiedzialności za szkodę przewidziana w art. 363 Kc nie ma zastosowania przy naprawianiu szkód górniczych, które ma na celu jedynie przywrócenie budynku do stanu poprzedniej użyteczności.
Jeżeli w toku postępowania administracyjnego szczegółowo wyjaśniono nie tylko okoliczności związane z oddziaływaniem dokonanej eksploatacji górniczej, której ujemny wpływ na nieruchomość biegli wykluczyli, lecz również dążono do ustalenia poza górniczych przyczyn występujących uszkodzeń budynku - to należy stwierdzić, że organa administracji dążyły do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego sprawy
Jeżeli po dokładnym rozważeniu wszystkich okoliczności faktycznych sprawy i przeanalizowaniu wniosków wypływających z opinii biegłego, wynikających z niekwestionowanych przez osobę ubiegającą się o odszkodowanie ustaleń, okazało się, że wyłączną przyczyną uszkodzeń budynków są szkody budowlane wynikające z zużycia naturalnego pogłębionego całkowitym brakiem remontów, to orzeczenie Okręgowej Komisji
Stosownie do par. 1 ust. 1 zarządzenia nr 17 Prezesa Rady Ministrów z dnia 4 lutego 1959 r. w sprawie trybu postępowania przy uzgadnianiu z urzędami górniczymi pozwoleń na zmianę gospodarczego charakteru nieruchomości położonej w obrębie obszaru górniczego oraz na wzniesienie lub przebudowę budowli i urządzeń na takiej nieruchomości /M.P. nr 15 poz. 164/ spowodowanie takiego uzgodnienia nie należy
Brak w uzasadnieniu orzeczenia Odwoławczej Komisji do spraw Szkód Górniczych szczegółowej informacji na temat zastosowania prototypowej metody kotwienia zapobiegawczego budynku kościoła, poza ogólnym przytoczeniem, że metoda ta była już stosowana przy zabezpieczaniu innych obiektów sakralnych na terenie Górnego Śląska, w przypadku istnienia zastrzeżeń biegłych sugerujących wprowadzenie dodatkowych
Woda nie należy do złóż kopalin w rozumieniu art. 3 Prawa górniczego, zatem wybudowanie studni głębinowej w celu czerpania wody nie da się podciągnąć pod pojęcie robót górniczych w rozumieniu art. 53 Prawa górniczego. Jeżeli zanik wody w studni skarżącego jest następstwem odwiertu studni głębinowej, skarżący może dochodzić swoich roszczeń na zasadzie art. 36 i 37 Prawa wodnego przed terenowym organem
Do wydania prawidłowej opinii przez biegłego niezbędne jest zebranie materiału przez przeprowadzenie dowodów w sposób przewidziany w Kodeksie postępowania administracyjnego.
1. Czy dla rozpoznania sporów związanych z repartycją odszkodowań wypłacanych rolnikom za szkody wyrządzone w uprawach i plonach przez łosie, dziki, jelenie i daniele - właściwa jest droga postępowania administracyjnego, a w przypadku odpowiedzi negatywnej: 2. Czy dla rozpoznania sporów związanych z repartycją wymienionych odszkodowań przez koła łowieckie zrzeszone w Polskim Związku Łowieckim właściwa