W przypadku zbiegu prawa do renty z ubezpieczenia wypadkowego oraz prawa do emerytury pomostowej, zgodnie z art. 27 ustawy o emeryturach pomostowych, uprawnionemu przysługuje jedno wyższe świadczenie lub wybrane przez niego świadczenie, eliminując możliwość łączenia emerytury pomostowej z innymi świadczeniami emerytalno-rentowymi.
Uprawnienie do renty rodzinnej dla dziecka, które osiągnęło 25 lat życia w trakcie ostatniego roku studiów w szkole wyższej, przedłuża się do zakończenia roku akademickiego, w którym dziecko to jest zapisane na ostatni rok studiów określony w regulaminie danej uczelni. Decydujący wpływ na ustalenie statusu studenta ostatniego roku studiów mają ustalone przez uczelnię kryteria zaliczeń oraz regulamin
W ocenie zgodności działalności byłych funkcjonariuszy służb specjalnych PRL z kryterium "służby na rzecz totalitarnego państwa" w kontekście ustalania prawa do emerytury i renty inwalidzkiej, konieczna jest indywidualna analiza ich działalności pod kątem naruszenia praw i wolności człowieka, z uwzględnieniem okoliczności każdego przypadku, bez automatycznego stosowania mechanizmów obniżających wysokość
Przy ocenie podlegania obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym z tytułu umowy zlecenia w przypadku zbiegu tytułów ubezpieczenia, 'podstawę wymiaru składek' z art. 9 ust. 2c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych należy rozumieć jako wynagrodzenie wynikające z treści umowy i jej faktycznego wykonywania w danym miesiącu, niezależnie od terminu wypłaty wynagrodzenia.
W ramach oceny, czy okres służby osoby w poprzednim ustroju stanowi służbę na rzecz totalitarnego państwa w rozumieniu art. 13b ust. 1 ustawy zaopatrzeniowej nie wystarczy uwzględnienie wyłącznie jednego czynnika, takiego jak indywidualne działania tej osoby albo sama natura pełnionej przez nią funkcji. Bezwzględna zawartość przepisów art. 13b ust. 1 oraz art. 15c ust. 1 pkt 1 tej ustawy wymaga uwzględnienia
Służba „na rzecz państwa totalitarnego” nie musi być tożsama ze służbą pełnioną w okresie istnienia tego państwa i w ramach istniejących w tym państwie organów i instytucji. Nie każde bowiem nawiązanie stosunku prawnego w ramach służby państwowej wiąże się automatycznie z zindywidualizowanym zaangażowaniem bezpośrednio ukierunkowanym na realizowanie charakterystycznych dla ustroju tego państwa jego
Nieprawidłowa interpretacja przepisów prawa materialnego przez organ rentowy oraz niedopełnienie przez niego obowiązku ustalenia wszystkich okoliczności niezbędnych do wydania decyzji świadczeniowej powoduje jego odpowiedzialność za wypłatę odsetek z tytułu opóźnienia, niezależnie od stopnia winy organu rentowego i bez konieczności wykazywania przez ubezpieczonego, że odnotował szkodę jako skutek tego
W systemie prawnym możliwa jest zmiana uprzednio ustalonych praw emerytalno-rentowych funkcjonariuszy służb mundurowych okresu PRL, w przypadku stwierdzenia, że ich praca była związana ze służbą na rzecz państwa totalitarnego, nawet jeśli miała charakter pomocniczy, techniczny i nie wiązała się bezpośrednio z działaniami represji politycznych.
W sytuacji, gdy zawarta umowa o pracę nie wiąże się z rzeczywistym wykonywaniem pracy w warunkach charakterystycznych dla stosunku pracy, w szczególności z brakiem podporządkowania służbowego i organizacyjnego, nie rodzi ona skutków w postaci obowiązku objęcia pracownika ubezpieczeniem społecznym.
Przy ocenie prawnej służby na rzecz totalitarnego państwa istotne jest uwzględnienie formacji, w której pełniona była służba, a także zajmowanego stanowiska, stopnia służbowego oraz przebiegu służby. Sam fakt służby w instytucjach i formacjach wymienionych w przepisach może stanowić wystarczającą podstawę do zakwalifikowania danej służby jako służby na rzecz totalitarnego państwa, nawet w przypadku
W przypadku zbiegu prawa do emerytury wojskowej i emerytury z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych przez osobę, która pozostawała w zawodowej służbie wojskowej przed 1 stycznia 1999 roku, konieczne jest dokonanie wyboru między tymi świadczeniami, zgodnie z art. 95 ust. 2 ustawy emerytalnej, nawet jeśli emerytura wojskowa została obliczona wyłącznie na podstawie okresów służby wojskowej.
Osoba prowadząca działalność gospodarczą, która w okresie orzeczonej niezdolności do pracy wykonuje jedynie sporadyczne, formalne czynności niebędące istotą jej działalności zarobkowej, nie traci prawa do zasiłku chorobowego.
Wspólnik dwuosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, nawet jeżeli posiada większość udziałów i de facto samodzielnie decyduje o sprawach spółki, nie podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu społecznemu jako jedyny lub niemal jedyny wspólnik na podstawie art. 8 ust. 6 pkt 4 ustawy systemowej, gdyż nie jest to zgodne z definicją spółki jednoosobowej określoną w art. 4 § 1 pkt 3 k.s.h. Ubezpieczone
Ubezpieczony, który przed przystąpieniem do ubezpieczeń społecznych został uznany za częściowo niezdolnego do pracy, ma prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy, jeżeli w okresie podlegania ubezpieczeniom nastąpiło istotne pogorszenie stanu zdrowia w ramach tego samego stopnia niezdolności, powodujące samodzielnie utratę zdolności do pracy zgodnej z poziomem kwalifikacji.
Przyznanie prawa do renty rodzinnej rozwiedzionemu małżonkowi jest możliwe jedynie wówczas, gdy w dniu śmierci drugiego małżonka posiadał on formalnie ustalone przez wyrok sądowy lub ugodę sądową prawo do alimentów, przy czym dobrowolne wsparcie finansowe i wspólne gospodarstwo domowe po rozwodzie nie mogą zastąpić formalnie ustalonego prawa do alimentów.
Wskaźnik częstości zatrudnionych w warunkach zagrożenia, stosowany przy obliczaniu stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe zgodnie z art. 28 ust. 2, art. 30 ust. 1 i ust. 2 pkt 4 oraz art. 31 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (jednolity tekst: Dz.U. z 2022 r. poz. 2189 ze zm.) w związku z § 4 i
Organ rentowy w przypadku podjęcia pozarolniczej działalności przez ubezpieczonego, nie negując tytułu podlegania ubezpieczeniom społecznym, jest uprawniony do weryfikacji podstawy wymiaru składek na te ubezpieczenia w sytuacji, gdy w początkowym okresie prowadzenia tej działalności ubezpieczony deklaruje podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, której wysokość nie ma odzwierciedlenia w
1. Samo pełnienie służby w jednostkach organów bezpieczeństwa państwa w określonym czasie, zgodnie z ustawą dezubekizacyjną, stanowi wystarczającą podstawę do obniżenia świadczeń emerytalno-rentowych, bez konieczności oceny indywidualnych działań funkcjonariusza pod kątem naruszenia podstawowych praw i wolności człowieka 2. Domniemanie konstytucyjności ustawy jest podstawową zasadą w polskim systemie
Przepisy art. 24 ust. 5 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, w zakresie wyłączającym przedawnienie należności z tytułu składek zabezpieczonych hipoteką, nie mogą być uznane za niekonstytucyjne wyłącznie na podstawie analogii do wyroku Trybunału Konstytucyjnego dotyczącego przepisów Ordynacji podatkowej.
W sytuacji, gdy dana osoba pełniła służbę na rzecz totalitarnego państwa w instytucjach i formacjach wymienionych w art. 13b ustawy zaopatrzeniowej, domniemywa się, że służba ta była wykonywana na rzecz totalitarnego państwa, a Sąd ma obowiązek stosować przepis art. 15c ust. 3 ustawy zaopatrzeniowej, mimo braku indywidualnych dowodów na działania represyjne danej osoby, chyba że takie domniemanie zostanie
Umowa o pracę zawarta dla pozoru, której celem jest jedynie uzyskanie korzystnych skutków w sferze ubezpieczeń społecznych, nie stanowi podstawy do objęcia obowiązkowym ubezpieczeniem społecznym.
W sytuacji, gdy zgon pracownika nastąpił w wyniku chorób samoistnych, bez stwierdzenia szczególnych, nadzwyczajnych okoliczności w warunkach świadczenia pracy, takie zdarzenie nie może być uznane za wypadek przy pracy w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Wykonywanie pracy zgodnie z normalnymi warunkami danego stanowiska, nawet
W przypadku zbiegu uprawnień do emerytury wojskowej oraz emerytury z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, osoba, która rozpoczęła służbę wojskową przed 1 stycznia 1999 r., ma prawo do wyboru tylko jednego świadczenia, wyższego lub wybranego, zgodnie z art. 95 ust. 1 i 2 ustawy o emeryturach i rentach z FUS.
Decyzja organu rentowego stwierdzająca podleganie obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym jest wiążąca dla sądów w późniejszych postępowaniach dotyczących zaległości składkowych, jeżeli decyzja ta nie została skutecznie zaskarżona.