O sposobie obliczania comiesięcznego dochodu współmałżonka bezrobotnego, decyduje zaświadczenie zakładu pracy współmałżonka o uzyskanych w danym miesiącu dochodach. /art. 22 ust. 1 pkt 12 ustawy z 16 października 1991 r. o zatrudnieniu i bezrobociu - Dz.U. nr 106 poz. 457 ze zm./
Budynki mieszkalne nie należą do obiektów chronionych w myśl art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi /Dz.U. nr 35 poz. 230 ze zm./. Dlatego też mieszkańcy tych budynków, mając tylko interes faktyczny w sprawie o wydanie innej osobie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w budynku sąsiednim, nie są legitymowani do wzięcia
1. Zarówno przepisy ustawy z dnia 29 grudnia 1989 r. o zatrudnieniu /art. 2 ust. 1 pkt 8 lit. "c" - Dz.U. nr 75 poz. 446 ze zm./, jak i obecnej ustawy z dnia 16 października 1991 r. o zatrudnieniu i bezrobociu /art. 2 ust. 1 pkt 9 lit. "e" - Dz.U. nr 106 poz. 457 ze zm./ łączą zagadnienie statusu bezrobotnego z prowadzeniem działalności gospodarczej lub podleganiem ubezpieczeniu społecznemu a nie z
Wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5 procent alkoholu poza limitem punktów sprzedaży ustalonym w sposób przewidziany prawem nie tylko stanowi rażące naruszenie art. 18 ust. 1 i art. 12 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi /Dz.U. nr 35, po. 230 ze zm./, ale także rażąco narusza zasadę praworządnego
Działka dożywotniego użytkowania gruntu zastrzeżonego w akcie notarialnym o przekazaniu gospodarstwa rolnego następcy do czasu wygaśnięcia ograniczonego prawa rzeczowego nie może być wliczana do powierzchni gospodarstwa rolnego wymienionego w art. 2 ust. 1 pkt 9 lit. "e" ustawy z dnia 16 października 1991 r. o zatrudnieniu i bezrobociu /Dz.U. nr 106 poz. 457 ze zm./.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 2 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 16 października 1991 r. o zatrudnieniu i bezrobociu /Dz.U. nr 106 poz. 457 ze zm./, bezrobotny nie musi przyjąć każdej oferowanej mu pracy, ale tylko "pracę odpowiednią" /pod groźbą utraty prawa do zasiłku dla bezrobotnych/. Odpowiedniość wymaga ustaleń w każdym indywidualnym przypadku. Chodzi o posiadane kwalifikacje /wykształcenie
Urlop bezpłatny jest okresem, w którym mimo trwania stosunku pracy ulegają zawieszeniu wzajemne obowiązki i uprawnienia stron tego stosunku. Stąd urlopu bezpłatnego nie wlicza się do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownika i nie może też być podstawą do ubiegania się o zasiłek dla bezrobotnych na mocy ustawy z dnia 16 października 1991 r. o zatrudnieniu i bezrobociu /Dz.U. 1991 nr 106
Zmiana podmiotu gospodarczego prowadzącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych nie pozbawia sama przez się zastosowania przesłanek z par. 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Handlu Wewnętrznego i Usług z dnia 6 maja 1983 r. w sprawie szczegółowych zasad usytuowania punktów sprzedaży napojów alkoholowych oraz trybu wydawania zezwoleń na sprzedaż tych napojów /Dz.U. nr 25 poz. 119 ze zm./ w stosunku do
W czasie obowiązywania ustawy z 29 grudnia 1989 r. o zatrudnieniu /Dz.U. nr 75 poz. 446; zm. Dz.U. 1990 nr 9 poz. 57 i nr 56 poz. 323 oraz Dz.U. 1991 nr 7 poz. 24 i nr 46 poz. 201/ dochodzenie zwrotu nienależnie pobranych zasiłków mogło mieć miejsce jedynie przed sądem powszechnym w oparciu o przepisy Kodeksu cywilnego o bezpodstawnym wzbogaceniu /art. 405 i następne Kc/. Dopiero przepis art. 23 ustawy
Odzyskanie prawa do zasiłku przez osobę, która przebywała za granicą / art. 22 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 16 października 1991 r. o zatrudnieniu i bezrobociu /Dz.U. 1991 nr 106 poz. 457 ze zm./ nie jest uzależnione od udokumentowania przepracowania 180 dni w okresie 12 miesięcy poprzedzających datę ponownego zgłoszenia się w Rejonowym Urzędzie Pracy.
Artykuł 20 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 16 października 1991 r. o zatrudnieniu i bezrobociu /Dz.U. nr 106 poz. 457 ze zm./ określa termin 7 dni dla samego zgłoszenia rejestracji we właściwym rejonowym urzędzie pracy a nie dla złożenia świadectwa pracy - brak wszystkich dokumentów niezbędnych do przyznania zasiłku nie stanowi przeszkody do samego zgłoszenia się do rejestracji w rejonowym urzędzie pracy
Z art. 22 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 16 października 1991 r. o zatrudnieniu i bezrobociu /Dz.U. nr 106 poz. 457/ wynika, że prawo do zasiłku dla bezrobotnego nie przysługuje temu, kto otrzymał pomoc finansową na podjęcie samodzielnej działalności gospodarczej. Jeśli jest spełniony ten cel to nie są ważne źródła finansowania przyznanej pomocy. Mogą być to zarówno pieniądze z funduszu pomocy społecznej
W razie otrzymania od organu zatrudnienia propozycji pracy, bezrobotny musi się zgłosić osobiście do potencjalnego pracodawcy niezwłocznie, a więc nie później niż w dniu następnym od otrzymania skierowania, chyba że był to dzień ustawowo wolny od pracy. Osoba zainteresowana może przedstawić przyczyny /obłożna choroba, itp./, które uniemożliwiły jej niezwłoczne zgłoszenie się do potencjalnego pracodawcy
1. Decyzja organu zatrudnienia stanowi samoistną podstawę powstania obowiązku zwrotu nienależnie pobranego świadczenia, bez konieczności wzruszenia w trybie wznowienia postępowania lub stwierdzenia nieważności poprzednich decyzji przyznających prawo do zasiłku - art. 21 ust. 8 ustawy z dnia 16 października 1991 r. o zatrudnieniu i bezrobociu /Dz.U. nr 106 poz. 457 ze zm./. 2. Za nienależnie pobrane
Wskazanie na przypadki załatwienia podobnych spraw z naruszeniem prawa może skutkować jedynie wszczęciem postępowania weryfikacyjnego względem wydanych w owych sprawach decyzji administracyjnych. Z zasady równości wobec prawa wynika dla organów administracji publicznej powinność jednakowego traktowania stron tylko wówczas, gdy uwzględnienie wniosku strony mieści się w granicach prawa i faktycznych
Obligacje nie są ani gotówką, ani dochodem w naturze w rozumieniu par. 7 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 stycznia 1990 r. w sprawie wysokości i podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne, zgłaszania do ubezpieczenia społecznego oraz rozliczania składek i świadczeń z ubezpieczenia społecznego /Dz.U. nr 7 poz. 41 ze zm./.
O wysokości należnych świadczeń decyduje prawo obowiązujące w okresie, za który te świadczenia przysługują, plus odsetki ustawowe przyznane wyraźnym przepisem prawa, jeśli w grę wchodzą należności administracyjnoprawne a nie cywilnoprawne /art. 21 ust. 9 ustawy z dnia 16 października 1991 r. o zatrudnieniu i bezrobociu - Dz.U. nr 106 poz. 457/.
Wydzierżawienie przez małżonka osoby poszukującej pracy gruntów własnego gospodarstwa rolnego o powierzchni powyżej 1 ha użytków rolnych i jednego hektara przeliczeniowego bądź też wniesienie tych gruntów w charakterze wkładu do spółdzielni produkcyjnej wyłącza uznanie takiej osoby za bezrobotną /art. 2 ust. 1 pkt 9 lit. "d" ustawy z dnia 16 października 1991 r. o zatrudnieniu i bezrobociu - Dz.U.
1. W decyzji o przeniesieniu własności działki, wydanej na podstawie art. 6 ustawy z dnia 24 lutego 1989 r. o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych i członków ich rodzin oraz o zmianie ustawy o podatku rolnym /Dz.U. nr 10 poz. 53/ należy zamieścić orzeczenie o ustanowieniu służebności, jeżeli taka potrzeba zachodzi. 2. Decyzja administracyjna aby spełniała wymogi orzeczenia
W postępowanie o stwierdzenie nieważności decyzji fakt, że zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych wygasły, nie może rzutować na ocenę ich prawidłowości, jak również stanowić podstaw do umorzenia postępowania odwoławczego jako bezprzedmiotowego na podstawie art. 105 par. 1 Kpa.
Obowiązek zwrotu nienależnych świadczeń określony w art. 23 ustawy z dnia 16 października 1991 r. o zatrudnieniu i bezrobociu /Dz.U. nr 106 poz. 457 ze zm./, odnosi się jedynie do okresów po wejściu w życie tej ustawy, to jest od dnia 1 grudnia 1991 r. Obowiązek zwrotu zasiłku za miesiące, za które bezrobotny otrzymał rentę lub emeryturę odnosi się jedynie do okresu po wejściu w życie nowelizacji /
Wykładnia gramatyczna art. 2 ust. 1 pkt 9 lit. "d" ustawy z dnia 16 października 1991 r. o zatrudnieniu i bezrobociu /Dz.U. nr 106 poz. 457/ wskazuje jednoznacznie, że kwestie związane z wysokością podatku rolnego odnoszą się wyłącznie do gospodarstw stanowiących dział specjalny produkcji rolnej, natomiast pozostałe gospodarstwa rolne od podatku tego są oderwane i w odniesieniu do nich decydujące znaczenie