W art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 1982 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych i członków ich rodzin /Dz.U. nr 40 poz. 268/ grunty leśne nie są wymienione jako samodzielna nieruchomość, lecz mają stanowić część nieruchomości rolnej, wobec czego należy uznać, że osoba, która jest właścicielem tylko gruntów leśnych bez budynków, urządzeń i inwentarza, nie podlega ubezpieczeniu społecznemu
Nie ma znaczenia w sprawie fakt, że rolnik /lub jego małżonek/ nie jest właścicielem działki, bowiem okolicznością wystarczającą do obciążenia rolnika oraz jego małżonka obowiązkiem opłacania składki na fundusz ubezpieczenia rolników jest prowadzenie, w rozumieniu par. 27 ust. 1, 4 i 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 marca 1983 r. w ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych
Rolnik, który zamierza przekazać nieodpłatnie swe gospodarstwo rolne za emeryturę lub rentę następcy nie może tego uczynić na rzecz swego małżonka, gdyż nie należy on do następców rolnika w rozumieniu art. 48 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1982 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych i członków ich rodzin /Dz.U. nr 40 poz. 268/. Należy stwierdzić, że także art. 48 ust. 2 omawianej ustawy
Wychodząc z założenia, że przez gospodarstwo rolne rozumieć należy warsztat produkcji rolnej obliczonej przede wszystkim na zbyt, nie sposób przy ocenie posiadanych przez rolnika nieruchomości rolnych przekraczających 0,5 ha poprzestać tylko na kryterium areału posiadanej przez rolnika ziemi. W ocenie tego, czy nieruchomości te przekraczając ten dolny pułap powierzchni uznane mogą być za gospodarstwo
1. Żaden przepis prawa nie uzależnia uprawnień do korzystania ze świadczeń przewidzianych ustawą oraz obowiązku opłacania składki za jednego z małżonków od tego jaki jest jego udział w pracach polowych oraz czy jest on ponadto zatrudniony poza rolnictwem. 2. Nie usankcjonowany prawem stan separacji między małżonkami nie ma żadnego wpływu na zakres uprawnień i obowiązków w zakresie ubezpieczenia, określonych
1. Omawiane przepisy nie uzależniają obowiązku opłacania składki na fundusz ubezpieczenia społecznego rolników od tego czy rolnik jest uprawniony do zaopatrzenia emerytalnego z innego tytułu i czy z zaopatrzenia takiego korzysta. 2. Okoliczność, że skarżący korzysta już ze świadczeń emerytalnych z innego tytułu nie mogła stanowić podstawy do zwolnienia go od opłacania składki na fundusz ubezpieczenia
Właściciel gospodarstwa rolnego, pozostający w prawnie nie rozwiązanym związku małżeńskim, jest obowiązany opłacać składki na Fundusz Społecznego Ubezpieczenia Rolników również za małżonkę /art. 44 w związku z art. 2 pkt 1 lit. "b" ustawy z dnia 14 grudnia 1982 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych i członków ich rodzin - Dz.U. nr 40 poz. 268/.
1. Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 1982 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych i członków ich rodzin /Dz.U. nr 40 poz. 268/ nie uzależniają obowiązku uiszczenia składki na Fundusz Ubezpieczenia Społecznego Rolników ani od klasy gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego ani od wysokości dochodów jakie to gospodarstwo przynosi. 2. Okoliczność, że rolnik lub jego małżonek korzysta
Decyzje organów Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, dotyczące objęcia ubezpieczeniem społecznym pracowników i wymiaru z tego tytułu składek, podlegają kontroli Naczelnego Sądu Administracyjnego /art. 196 par. 2 pkt 11 Kpa/.
Od dnia 1 stycznia 1983 r. w sprawach o przekazanie gospodarstwa rolnego następcy obowiązuje tryb postępowania przewidziany w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 1982 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych i członków ich rodzin /Dz.U. nr 40 poz. 268/ a przepisy przejściowe tej ustawy nie dają żadnych podstaw do dalszego stosowania trybu postępowania określonego w ustawie z dnia 27 października
Okoliczność, że rolnik będący w wieku przedemerytalnym prawdopodobnie przekaże swoje gospodarstwo rolne następcy lub Państwu za świadczenia emerytalne nie eliminuje go z grona kandydatów na nabywcę gruntu Państwowego Funduszu Ziemi.
1. Zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych /Dz.U. nr 11 poz. 79/, do wystąpienia z wnioskiem o wyrażenie zgody na przeznaczenie gruntów rolnych na cele obronności kraju jest upoważniony wyłącznie Minister Obrony Narodowej, przy czym żaden przepis tej ustawy lub aktu wykonawczego nie przewiduje od tego żadnych wyjątków. Brak takiego wniosku powoduje
Z par. 1 pkt 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 sierpnia 1981 r. w sprawie rozciągnięcia przepisów ustawy o zobowiązaniach podatkowych na niektóre rodzaje świadczeń pieniężnych oraz określenia właściwości organów podatkowych w zakresie umarzania zaległości podatkowych /Dz.U. nr 23 poz. 119/ wynika, że na składki na Fundusz Emerytalny Rolników zostały rozciągnięte wszystkie przepisy tej ustawy
1. Nie może być wydana decyzja zezwalająca na prowadzenie sprzedaży napojów zawierających więcej niż 4,5 procent alkoholu w pobliżu, między innymi szkół i zakładów wychowawczych. 2. Ocena, czy punkt sprzedaży napoi alkoholowych, na którą ma być wydane zezwolenie, znajduje się w pobliżu obiektów i miejsc, o których mowa w art. 5 par. 3 ustawy z dnia 10 grudnia 1959 r. o zwalczaniu alkoholizmu, nie może
1. Studiów medycznych nie da się połączyć z osobistym prowadzeniem i wykonywaniem pracy w stosunkowo dużym gospodarstwie rolnym. W tej sytuacji przekazanie gospodarstwa na rzecz następcy studiującego medycynę miałoby charakter jedynie formalny, nie realizujący celu ustawy, którym było dokonanie w rolnictwie zmiany generacji, przy zapewnieniu zaopatrzenia emerytalnego bądź rentowego rolnikom przekazującym
Do uznania schorzenia za chorobę zawodową nie wystarcza samo stwierdzenie, że zostało spowodowane wykonywaniem zatrudnienia w warunkach narażających na jego powstanie, lecz konieczne jest jednoczesne ustalenie, że schorzenie to stanowi chorobę wymienioną w wykazie chorób zawodowych.