Jak zaksięgować prowizje i odsetki od kredytu obrotowego zaciągniętego na 2 lata? Zarówno odsetki, jak i prowizja zostały z góry potrącone przez bank z udzielonego kredytu.
Nasza firma zajmuje się szyciem ubrań na eksport. W związku z tym, że w marcu 2012 r. zawarliśmy długoterminowe znaczące kontrakty na dostawę naszych produktów do Niemiec, chcielibyśmy przejść z podatkowej księgi przychodów i rozchodów na księgi rachunkowe już w tym roku. Czy możliwe jest przejście na księgi rachunkowe w trakcie roku, zakładając oczywiście, że wszelkie dokumenty zaewidencjonowane byłyby
Jeżeli nie występuje operacja sprzedaży lub kupna waluty obcej oraz nie dochodzi do przewalutowania otrzymanej należności lub płaconego zobowiązania z zastosowaniem kursu faktycznego - to przy ustalaniu podatkowych różnic kursowych, w przypadku otrzymania należności lub zapłaty zobowiązań począwszy od 1 stycznia 2012 r., powinien być zastosowany kurs średni NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego
Między fiskusem a podatnikami trwają spory dotyczące momentu, w którym podatnicy powinni rozpoznawać koszty podatkowe. Niektóre organy podatkowe stoją na stanowisku, że moment ujęcia podatkowego wydatku powinien być tożsamy z jego ujęciem bilansowym. Pomimo że przyjęcie tego stanowiska ułatwia rozliczenie, to równocześnie oznacza, iż niektóre koszty podatkowe mogą być rozpoznawane później. Przedmiotem
Ustawa o redukcji niektórych obciążeń przedsiębiorców wprowadza m.in. zmiany w zasadach rozliczeń podatku dochodowego, VAT, akcyzy oraz w procedurze podatkowej i prawie gospodarczym. Ich celem jest poprawa sytuacji finansowej przedsiębiorców poprzez wprowadzenie dla nich dogodniejszych rozwiązań prawnych. Nowe reguły stosowania w VAT "metody kasowej" i "ulgi na złe długi", a także obowiązkowe korekty
W listopadzie 2012 r. założyliśmy dwie lokaty terminowe 6-miesięczne. Zgodnie z umową zawartą z bankiem naliczenie odsetek (kapitalizacja) nastąpi na koniec umowy. Zatem na potwierdzeniu z banku będzie figurować jedynie wartość nominalna lokat. Czy na dzień bilansowy sami powinniśmy naliczyć odsetki od tych lokat? Jeśli tak, to gdzie powinniśmy je wykazać w bilansie? Co zrobić z naliczonymi na dzień
Zawieszenie działalności wywołuje po stronie podatników liczne wątpliwości w kwestii rozliczania w tym okresie podatków, prowadzenia pkpir lub ksiąg rachunkowych oraz wykonywania obowiązków w dziedzinie ubezpieczeń społecznych. W raporcie przedstawiamy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w tym zakresie. Raport podzieliliśmy na trzy części. Pierwsza dotyczy rozliczania podatków. Druga - prowadzenia
Jak ewidencjonować w przedsiębiorstwie osoby fizycznej pobrane przez właściciela w ciągu roku zaliczki na poczet przyszłego zysku? Czy odpisy z zysku powinny być wykazane w pozycji pasywów - A.IX. "Odpisy z zysku netto w ciągu roku obrotowego", czy też ujęte w A.I. "Kapitał podstawowy"?
Jesteśmy spółką akcyjną. 1 stycznia 2012 r. spółka zawarła umowę leasingu, którego przedmiotem jest środek trwały. Według przepisów bilansowych umowa spełnia warunki leasingu finansowego, natomiast zgodnie z przepisami podatkowymi jest to umowa leasingu operacyjnego. Warunki umowy są następujące: - okres trwania umowy: 60 miesięcy, - wartość leasingu: 155 000 zł, - opłata za wykupienie przedmiotu leasingu
W jakiej wysokości należy wykupić obowiązkowe OC, gdy biuro prowadzi oprócz ksiąg rachunkowych podatkowe księgi przychodów i rozchodów i inne ewidencje? Posiadam certyfikat MF do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Jestem ubezpieczona na 10 000 euro. Jakiś czas temu odmówiono mi wypłaty odszkodowania (firma ubezpieczeniowa) dla podatnika rozliczanego ryczałtem ewidencjonowanym, twierdząc, że
Rozważamy możliwość skorzystania (od 2013 r.) z wyboru ustalania różnic kursowych w podatku dochodowym według metody rachunkowej. Ze względu na rozmiary naszej działalności nieprzekraczające limitów, o których mowa w art. 64 ust. 1 pkt 4 ustawy o rachunkowości, nie mamy obowiązku poddawania rocznego sprawozdania finansowego badaniu przez biegłego rewidenta. Czy w związku z wyborem księgowej (rachunkowej
W księgach rachunkowych spółdzielni mieszkaniowej na dzień 31 sierpnia 2012 r. figurują m.in. należności najemcy X za czynsze w kwocie 12 800 zł. Miesięczna opłata za lokal mieszkalny wynosi 800 zł. W 2012 r. najemca wpłacił kwotę 4000 jako regulację opłat czynszowych za okres styczeń - maj 2012 r. We wrześniu 2012 r. spółdzielnia mieszkaniowa wysłała do najemcy X wezwanie do zapłaty należności na
Inwentaryzacja rozrachunków następuje, co do zasady, drogą uzgodnienia salda z kontrahentem, a więc uzyskania od kontrahenta potwierdzenia, że uznaje saldo (tj. kwotę wymagającą zapłaty). Ustawa o rachunkowości (art. 26 ust. 1) nakazuje, by drogą potwierdzenia sald inwentaryzować: ● aktywa finansowe zgromadzone na rachunkach bankowych lub przechowywane przez inne jednostki (w tym papiery wartościowe
Jesteśmy spółką z o.o. W tym roku wypłacimy spadkobiercom zmarłego wspólnika (który był jednocześnie pracownikiem naszej spółki) wynagrodzenie za udziały w spółce zgodnie z umową spółki. Czy od tego wynagrodzenia powinniśmy pobrać podatek na ogólnych zasadach dotyczących pracowników? Do jakich przychodów powinniśmy zaliczyć tę wypłatę?
Wydawałoby się, że powstanie obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych jest rzeczą oczywistą, która nie budzi żadnych wątpliwości. Tak niestety nie jest, czego potwierdzeniem jest lista pytań, na które odpowiadamy poniżej.
Czy osoby fizyczne prowadzące działalność (księgi handlowe), jeśli spełnią dwa warunki wymienione w art. 64 ust. 1 ustawy o rachunkowości, mają również obowiązek badania sprawozdania przez biegłego rewidenta?
Do spółki z o.o. wniesiono w 2003 r. w postaci aportu zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Wartość wniesionego aportu podwyższyła kapitał zakładowy spółki (objęcie udziałów). Czy sprzedaż jednego składnika majątku, wcześniej wniesionego aportem w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa (nieruchomości), będzie miała wpływ na wysokość kapitału zakładowego spółki? Jak rozliczyć rachunkowo i podatkowo
Nasza firma (spółka akcyjna) zamierza świadczyć swoje usługi na rynku ukraińskim. W tym celu wysłaliśmy naszego pracownika na delegację na Ukrainę, aby rozeznał potencjalny rynek, klientów itp. Pracownik wynajął na miejscu mieszkanie. Stosowna umowa najmu została podpisana pomiędzy naszym zarządem a właścicielem mieszkania. W umowie jest również zapis o ponoszeniu przez naszą spółkę kosztów mediów.
W maju 2012 r. nabyliśmy urządzenie do wiercenia, które składa się z kilku elementów. Tworzą one kompletny środek trwały. Wartość urządzenia to 2 500 000 zł. Część elementów może być demontowana. W momencie, w którym zakupione urządzenie jest niewykorzystywane, dział techniczny demontuje niektóre elementy i przenosi do innych lokalizacji. W tych nowych lokalizacjach elementy te współpracują z innego
Podatek od nieruchomości jest jednym z obciążeń podatkowych działalności przedsiębiorców. Dla przedsiębiorców istotne jest, by właściwie rozliczać ten podatek. Niestety, sposób opodatkowania nieruchomości należących do przedsiębiorców budzi w praktyce wiele wątpliwości. W publikacji przedstawiamy najważniejsze problemy związane z rozliczeniami tego podatku, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii poruszanych
W sierpniu 2012 r. spółka dokonała zakupu nieruchomości zabudowanej. W akcie notarialnym nie wyszczególniono wartości gruntu i znajdującego się na nim budynku (hala produkcyjna z częścią biurową). Zwróciliśmy się do rzeczoznawcy o wycenę poszczególnych składników. Operat szacunkowy spółka otrzymała we wrześniu, przy czym wartość z niego wynikająca jest wyższa niż określona w akcie notarialnym. Według