Ubezwłasnowolnienie jest instytucją powołaną w wyłącznym interesie osoby chorej. Instytucja ubezwłasnowolnienia nie może dotyczyć interesu wnoszącego o ubezwłasnowolnienie i rodziny tegoż wnoszącego.
W postępowaniu administracyjnym, poprzedzającym wydanie decyzji o cofnięciu uprawnień do wykonywania rzemiosła, wysłuchanie przez organ orzekający wyjaśnień zainteresowanego rzemieślnika jest obligatoryjne /art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 8 czerwca 1972 r. o wykonywaniu i organizacji rzemiosła - Dz.U. 1983 nr 7 poz. 40/.
1. Rozstrzygnięcie w sprawie wydania karty zaopatrzenia na podstawie par. 8 ust. 3 pkt 1 uchwały nr 265 Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 1982 r. w sprawie reglamentowanej sprzedaży towarów /M.P. nr 33 poz. 291/ następuje w formie decyzji administracyjnej, podlegającej zaskarżeniu do Naczelnego Sądu Administracyjnego. 2. Jeżeli w wyniku wydanego zakazu hodowli rolnik nie ma możliwości prowadzenia własnej
Wykonywanie rzemiosła w postaci "malowania na szkle i porcelanie" - wymaga zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 8 czerwca 1972 r. o wykonywaniu i organizacji rzemiosła /Dz.U. 1983 nr 7 poz. 40/ zezwolenia organu administracji państwowej, natomiast nie wymaga się przy wydawaniu zezwolenia wykazania kwalifikacji zawodowych /art. 7 ust. 1 ustawy/.
Zagrożenia ważnego interesu Państwa, jako następstwa wydania rzemieślnikowi zezwolenia /art. 6 pkt 4 ustawy z dnia 8 czerwca 1972 r. o wykonywaniu i organizacji rzemiosła - Dz.U. 1983 nr 7 poz. 40/, nie należy oceniać wyłącznie w skali dzielnicy lub województwa, lecz w skali ogólnej.
1. Wojewódzka komisja branżowa przy wojewódzkim przedsiębiorstwie przemysłu mięsnego jest komórką wewnątrzzakładową i jej ocena jakości wyrobu może służyć tylko producentowi, u którego jest wykonywana; działalność rzeczoznawców tej komisji należy ograniczyć do badania jakości wyrobów w trakcie procesu produkcyjnego. 2. Oceny jakości wyrobów w magazynie wysyłkowym i sklepach dokonują profesjonalne organy
1. Nie ma podstaw do ingerencji organu administracji stopnia podstawowego w sprawach zarządu nieruchomością stanowiącą współwłasność osób fizycznych w trybie przepisów ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 38 poz. 229 ze zm./. 2. W sytuacji wybudowania przez jednego ze współwłaścicieli ogrodzenia nieruchomości oraz furtki uniemożliwiających prawidłowe korzystanie ze wspólnego
O wysokości odszkodowania za grunty, które przeszły na własność państwa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 lipca 1972 r. o terenach budownictwa jednorodzinnego i zagrodowego oraz o podziale nieruchomości w miastach i osiedlach /Dz.U. nr 27 poz. 192 ze zm./ decyduje wartość nieruchomości w dniu jej przejęcia na własność państwa - w dniu, w którym upłynęły dwa miesiące od wejścia w życie zarządzenia
1. W zakresie w jakim właściwa jednostka organizacyjna ma prawo dostępu do linii elektroenergetycznej w celu wykonywania obowiązku konserwacji - wykonanie prawa własności jest ograniczone. Nie jest to ustanowienie ograniczonego prawa rzeczowego, skoro przepis art. 244 Kc ustanawia zamknięty katalog tych praw. Jest to jednak ograniczenie zakresu wykonywania prawa własności przewidziane ustawą, która
Ukończenie wyższych studiów na Wydziale Prawa i Administracji w zakresie administracji i uzyskanie w związku z tym tytułu magistra administracji /a nie prawa/ nie może być uznane za spełnienie warunku ukończenia wyższych studiów prawniczych, przewidzianego w art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych /Dz.U. nr 19 poz. 145/.
Upoważnienie właściwych ministrów do ustalenia wykazów stanowisk zaliczonych do pogotowia produkcyjnego i technicznego /par. 17 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 czerwca 1974 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów prawa lokalowego - Dz.U. nr 26 poz. 152 ze zm./ nie daje im podstaw do przekazania tego uprawnienia dyrektorom podległych przedsiębiorstw, w związku z czym akt prawny dyrektora
Zgromadzenie przez osobę należącą do spółdzielni mieszkaniowej wkładu mieszkaniowego rodzi po stronie spółdzielni obowiązek dostarczenia lokalu mieszkalnego. Czas oczekiwania, aczkolwiek z reguły nie jest określony konkretną datą, to jednak wyczerpuje warunek zawarty w art. 32 ust. 2 /obecnie art. 35 ust. 2/ ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. - Prawo lokalowe /Dz.U. nr 14 poz. 84/ dotyczący zapewnienia
Uiszczenie wpisu po upływie 7-dniowego terminu powoduje odrzucenie skargi w związku z art. 212 Kpa oraz art. 16 ust. 1 i 3 oraz art. 36 ust. 1 pkt 1 lit. "b" ustawy z 13 czerwca 1967 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych /Dz.U. nr 24 poz. 110 ze zm./.
Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych /Dz.U. nr 24 poz. 122 ze zm./ podstawową jednostką organizacyjną gospodarki narodowej jest przedsiębiorstwo państwowe, którego dyrektor jest organem administracji gospodarczej stopnia podstawowego. Należy zatem przyjąć, że w sprawach mieszkań funkcyjnych właściwym organem stopnia podstawowego jest dyrektor
W sytuacji gdy przedmiotem najmu jest lokal mieszkalny w budynku stanowiącym własność osoby fizycznej, to obowiązek utrzymania tego lokalu w stanie przydatnym do użytku obciąża wynajmującego, ale tylko w takim zakresie w jakim pozwalają na to wpływy z czynszów.
Jeżeli osoba zamierzająca wykonywać rzemiosło spełnia warunki określone w ustawie z dnia 8 czerwca 1972 r. o wykonywaniu i organizacji rzemiosła /Dz.U. 1983 nr 7 poz. 40/, przy czym z jej wniosku wynika, że chodzi o działalność dla której nie jest wymagane zezwolenie, to nie można odmówić tej osobie wydania potwierdzenia zgłoszenia wykonywania rzemiosła, powołując się na względy interesu społecznego
Z brzmienia art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 18 lipca 1974 r. o wykonywaniu handlu oraz niektórych innych rodzajów działalności przez jednostki gospodarki nie uspołecznionej /Dz.U. nr 27 poz. 158/ wynika, że w wypadku braku podstaw do stwierdzenia, że zamierzona działalność gospodarcza byłaby - z przyczyn w nim wymienionych - sprzeczna z interesem społecznym, wydanie uprawnienia do prowadzenia tej działalności
Wykonanie przepisów dotyczących przeniesienia części własności nieruchomości rolnej, jako objętych Kodeksem cywilnym nie należy do terenowych organów administracji państwowej, przeto w odniesieniu do nieruchomości rolnych położonych na obszarze wsi jest uzasadnione by organy te uważały skierowany do nich wniosek o wydanie zezwolenia na podział gospodarstwa rolnego i wydzielenia z niego działki budowlanej
1. Ustanowienie pełnomocnika do reprezentowania właściciela przedsiębiorstwa zagranicznego wobec polskich organów państwowych i w stosunkach z innymi polskimi podmiotami prawa /art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o zasadach prowadzenia na terytorium Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej działalności gospodarczej w zakresie drobnej wytwórczości przez zagraniczne osoby prawne i fizyczne - Dz.U. nr
Jeżeli w konkretnej sprawie nie występują okoliczności wymienione w art. 6 ustawy z dnia 8 czerwca 1972 r. o wykonywaniu i organizacji rzemiosła /Dz.U. 1983 nr 7 poz. 40/, to zezwolenia na wykonywanie rzemiosła nie można odmówić.
1. Ustawa z dnia 6 lipca 1982 r. o zasadach prowadzenia na terytorium Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej działalności gospodarczej w zakresie drobnej wytwórczości przez zagraniczne osoby prawne i fizyczne /Dz.U. nr 19 poz. 146 ze zm./ reguluje zasady działalności gospodarczej, w tym obrotu towarowego - art. 2 pkt 2, wyłącznie na terytorium PRL. 2. Obrót towarowy dokonywany również w powiązaniu z zagranicą
1. Umowa dzierżawy jest instytucją prawa cywilnego, a nie administracyjnego i prawidłowe jej zawarcie, jak i rozwiązanie może być oceniane wyłącznie w świetle przepisów Kodeksu cywilnego. 2. Z analizy przepisu art. 14 ustawy z dnia 17 czerwca 1959 r. o hodowli, ochronie zwierząt łownych i prawo łowieckie /t.j. Dz.U. 1973 nr 33 poz. 197/ wynika, że nie reguluje on w sposób odrębny kwestii dzierżawy
Wypasanie bydła za rekompensatą w postaci świadczenia pracy nie wypełnia znamion umowy dzierżawy.
Przepisy prawa administracyjnego ograniczające swobody obywateli mogą być stosowane tylko w granicach niezbędnych do osiągnięcia celu ustawy. Przepisy kodeksu postępowania administracyjnego nakładają na organy administracji państwowej obowiązek m.in. podejmowania wszelkich starań do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego sprawy, zebrania i rozpatrzenia w sposób wyczerpujący całego materiału dowodowego