W zażaleniu na postanowienie o nałożeniu grzywny w celu przymuszenia do wykonania nakazu inspektora pracy pracodawca nie może kwestionować zasadności wydania tego nakazu.
Zgodnie z art. 233 Kodeksu pracy pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom odpowiednie urządzenia higieniczno-sanitarne, do których zalicza się też palarnię. Nakaz wyodrębnienia w zakładzie pracy oddzielnych pomieszczeń palarni wynika z gwarantowanej ustawą ochrony prawa niepalących do życia w środowisku wolnym od dymu tytoniowego /art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia
Określony przepisem art. 37k ust. 9 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu /Dz.U. 2001 nr 6 poz. 56 ze zm./ w brzmieniu nadanym temu przepisowi art. 1 pkt 1 lit. "c" ustawy z dnia 18 września 2001 r. o zmianie ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu /Dz.U. nr 122 poz. 1323/ wymóg osiągnięcia 50 lat życia przez kobietę nie odnosi się do daty 1.01.1995
Odstąpienie przez pracodawcę od wykonania obowiązku zapewnienia pracownikom odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach pracy może być usprawiedliwione względami technologicznymi, a nie jego sytuacją ekonomiczną.
Obowiązek zapewnienia pracownikom posiłków i napojów profilaktycznych dotyczy tylko tych pracowników wykonujących pracę związaną z wysiłkiem fizycznym, którzy są zatrudnieni na stanowiskach określonych w trybie par. 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów /Dz.U. nr 60 poz. 279/, jako dające prawo do takich świadczeń.
Regulamin wynagradzania nauczycieli określony przez organ prowadzący szkołę na podstawie art. 30 ust. 6 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. --Karta nauczyciela /Dz.U. 1997 nr 56 poz. 357 ze zm./, ma charakter aktu prawa miejscowego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /Dz.U. 1996 nr 13 poz. 74 ze zm./, ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym /Dz.U
Ustawodawca - dopuszczając istnienie jednoosobowej spółki z o.o. nie wyłączył w stosunku do niej stosowania art. 203 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 27 czerwca 1934 r. Kodeks handlowy /Dz.U. nr 57 poz. 502 ze zm./; tym samym przepis ten znajduje zastosowanie zarówno do spółek wieloosobowych, jak i jednoosobowych. Na podstawie powołanego przepisu, umowy z członkiem zarządu nie mogą
Zakład pracy chronionej produkujący wyroby akcyzowe wymienione w poz. 20 załącznika nr 6 do ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 11 poz. 50 ze zm./, jest z tego tytułu podatnikiem podatku akcyzowego. Nie przysługuje mu zatem, zgodnie z art. 14a ust. 1 w związku z art. 14a ust. 7 cyt. ustawy, prawo do zwrotu kwoty wpłaconej z tytułu podatku
Wypłacone skarżącej, będącej w dacie wypłaty emerytką, świadczenie pieniężne w- postaci odprawy emerytalnej z tytułu łączącego ją uprzednio z zakładem pracy stosunku pracy podlega opodatkowaniu w formie ryczałtu w wysokości 20 procent przychodu.
Opłata za zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych jest rodzajem niepodatkowej należności budżetu gminy i dlatego z mocy ustawy wyłączony jest obowiązek jej wnoszenia przez zakłady pracy chronionej na podstawie art. 31 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych /Dz.U. nr 123 poz. 776/.
Jeśli zlecenie dotyczące usług marketingowych i z zakresu organizacji pracy, zostało powierzone jednoosobowej firmie, a ta jego wykonanie powierzyła pracownikom zleceniodawcy i to w tym samym dniu, w którym otrzymała zlecenie, to oznacza, że zgodnym zamiarem stron i celem umowy było przeniesienie wypłaty dodatkowego wynagrodzenia należnego pracownikom zleceniodawcy z równoczesnym uchyleniem się przez
Prawo do podwyższonego zasiłku przedemerytalnego ma bezrobotny były pracownik, z którym rozwiązano stosunek pracy z przyczyn dotyczących pracodawcy. Zasiłek taki nie przysługuje osobie, która z przyczyn ekonomicznych zaprzestała prowadzenia zarejestrowanej działalności gospodarczej.
1. Artykuł 7 ustawy z dnia 9 maja 1991 r. o zatrudnianiu i rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych /Dz.U. nr 46 poz. 201 ze zm./ w brzmieniu nadanym przez art. 51 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U. nr 80 poz. 350/ należy odnosić do obydwu podatków dochodowych: dochodowego od osób fizycznych i dochodowego od osób prawnych. 2. Przepisy zarządzenia Ministra
Jeżeli bezrobotny rozpoczął z własnej inicjatywy szkolenie, a dopiero później złożył do organu zatrudnienia wniosek o sfinansowanie jego kosztu, organ zatrudnienia powinien dokonać oceny zasadności i celowości szkolenia podjętego przez daną osobę oraz rozważyć możliwość uwzględnienia wniosku. Ocenę taką należy przeprowadzić z uwzględnieniem ustawowych kryteriów przewidzianych w art. 15 ust. 1- 4 ustawy
Dla oceny stanu faktycznego w kontekście nabycia statusu bezrobotnego na tle art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. "d" ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. /Dz.U. 1996 nr 47 poz. 211 ze zm./ nie ma znaczenia oddanie w dzierżawę części gruntu. Przez ten fakt właściciel /posiadacz/ nie wyzbywa się swojej własności. W tak przyjętej ocenie sytuacji przez organ zatrudnienia nie może być uznaniowości.
1. Przepisy prawa nie określają terminu, w jakim, od zakończenia pracy zawodowej, może być rozpoznana choroba zawodowa. Dlatego też orzeczenie lekarskie z rozpoznaniem choroby zawodowej może być wydane także po sześciu latach od przejścia zainteresowanej na emeryturę, jeżeli spełnione są wszystkie przesłanki do wydania orzeczenia. 2. Podejrzenie o chorobę zawodową należy zgłosić niezwłocznie do właściwego
Przy chorobach inwazyjnych, gdzie zachorowanie zależy od indywidualnej odporności pracownika, nie można wykluczyć występowania czynników szkodliwych, wymienionych w par. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 listopada 1983 r. w sprawie chorób zawodowych /Dz.U. nr 65 poz. 294 ze zm./ z tego powodu, że w zakładzie pracy nie było innych przypadków zachorowań na chorobę inwazyjną.
Odmowa bezrobotnej, samotnie wychowującej dzieci, przyjęcia odpowiedniego zatrudnienia, ze względu na chorobę dziecka, mającą charakter przejściowy, lecz wymagającą intensywnych badań i szczególnej opieki, nie może być uznana za odmowę nieuzasadnioną w rozumieniu art. 25 ust. 9 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu /Dz.U. 1995 nr 1 poz. 1 ze zm./.
Skoro ustawodawca przyznał bezrobotnemu prawo nauki w systemie wieczorowym i zaocznym to skierowanie go do pracy w godzinach uniemożliwiających naukę stanowi uzasadnioną przyczynę odmowy przyjęcia propozycji zatrudnienia w myśl art. 27 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu /Dz.U. 1995 nr 1 poz. 1 ze zm./.