Mechanizm wyznaczania wielkości należnego podatku przez ustalenie podstawy opodatkowania, wielkości osiągniętego obrotu i dochodu i zastosowanie do tych wielkości odpowiednich stawek procentowych podatku obrotowego i dochodowego nie może stanowić metody decydującej o wysokości stawki karty podatkowej, ponieważ naruszałoby to istotę tej formy opodatkowania, która nie uzależnia bezpośrednio wysokości
Świadczenia "na zamówienia określonych odbiorców i ich potrzeby" nie mogą obejmować produkcji kooperacyjnej, gdyż takie rozumienie przepisu pozbawiłoby rzeczywistego znaczenia obowiązku wykonywania świadczeń wyłącznie za pośrednictwem spółdzielni. Błędna interpretacja przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 lutego 1982 r. w sprawie zryczałtowania podatków obrotowego i dochodowego od przychodów
Zgodnie z par. 3 ust. 1, par. 6 ust. 1 i 2, par. 8 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 września 1982 r. w sprawie zakresu działania, składu osobowego, trybu powoływania oraz organizacji podatkowych komisji odwoławczych /Dz.U. nr 30 poz. 212 ze zm./ osoba, która brała udział w postępowaniu dotyczącym działalności podatnika, będącej przedmiotem opodatkowania nie może wchodzić w skład podatkowej
Pracownik izby skarbowej, który brał udział w postępowaniu dotyczącym działalności podatnika, będącej przedmiotem opodatkowania, nie może wchodzić w skład podatkowej komisji odwoławczej, która ma rozpatrzyć odwołanie podatnika w tej samej sprawie /par. 3 ust. 1, par. 6 ust. 1 i 2, par. 8 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 września 1982 r. w sprawie zakresu działania, składu osobowego
Jeżeli osoba zajmująca się działalnością handlową nabędzie w danym roku podatkowym określone rzeczy, stanowiące przedmiot prowadzonej przez nie działalności, a nie wykaże się ich posiadaniem na koniec roku podatkowego ani też nie udowodni ich utraty, istnieje podstawa do wliczenia wartości tych rzeczy do obrotu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 1972 r. o podatku obrotowym.
Przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 września 1982 r. w sprawie zakresu działania, składu osobowego, trybu powoływania oraz organizacji podatkowych komisji odwoławczych - Dz.U. nr 30 poz. 212 ze zm. /ani też inne/ nie przewidują kompetencji tej komisji jako organu odwoławczego w sprawach dotyczących wymiaru zaliczek na podatki obrotowy i dochodowy. Obowiązujące prawo - przepis art. 9
1. Artykuł 16 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym /Dz.U. nr 52 poz. 268/ stanowi wyłącznie o zachowaniu uprawnień do ulg przysługujących na podstawie przepisów o podatku gruntowym obowiązujących przed dniem 1 stycznia 1985 r., natomiast nie stanowi o zasadach wyliczenia tych ulg. 2. Przepisy wyżej wymienionej ustawy o podatku rolnym nie przewidują, aby przepisy ustawy z dnia
1. Darowizna na rzecz dziecka poczętego, lecz jeszcze nie urodzonego, mająca na celu zabezpieczenie przyszłych jego interesów, jest dopuszczalna, a zatem ma wpływ na wymiar podatku od darowizny. 2. Decyzja o wymiarze podatku od darowizny matce dziecka poczętego, lecz w dacie dokonania darowizny nie urodzonego, mimo że z oświadczeń matki oraz darczyńcy - ojca dziecka wynika, że darowizna została dokonana
1. Przewidziane w zdaniu pierwszym art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku wyrównawczym /Dz.U. nr 42 poz. 188 ze zm./ normy szacunkowe mają zastosowanie bez względu na okoliczności towarzyszące osiągnięciu dochodu z działów specjalnych gospodarstwa rolnego podlegającego opodatkowaniu podatkiem wyrównawczym. Normy te mają zastosowanie zarówno w stosunku do dochodu osiągniętego przez
W sprawie, w której nastąpiło nabycie własności nieruchomości na podstawie orzeczenia sądu o zniesieniu współwłasności, podstawę wymiaru opłaty skarbowej, o której mowa w art. 9 ustawy z dnia 19 grudnia 1975 r. o opłacie skarbowej, zgodnie z art. 365 par. 1 Kpc, stanowi kwota, jaka w oparciu o opinię biegłego zasądzona została przez sąd na rzecz dotychczasowego współwłaściciela tej nieruchomości od
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 1972 r. o podatku dochodowym /t.j. Dz.U. 1983 nr 43 poz. 192 ze zm./ wymiar podatku dochodowego następuje na imię obojga małżonków, oboje są oni stronami postępowania podatkowego i obojgu im należy umożliwić udział w każdym stadium postępowania.
Niewpisanie przez pracownika zakładu rzemieślniczego do ewidencji kwoty uzyskanej ze sprzedaży nie zwalnia od odpowiedzialności za to właściciela tego zakładu. Osobą odpowiedzialną za zobowiązania podatkowe i za wykonanie wszystkich obowiązków z tym związanych jest podatnik, to jest osoba zobowiązana do uiszczenia podatku z tytułu ciążącego na niej obowiązku podatkowego.
1. Mechanizm wyznaczania wielkości należnego podatku przez ustalenie podstawy opodatkowania, wielkości osiągniętego obrotu i dochodu i zastosowanie odpowiednich stawek procentowych podatku obrotowego i dochodowego, może mieć dla wyznaczenia stawki karty podatkowej jedynie znaczenie pomocnicze - np. dla uzasadnienia wymiaru stawki w górnej granicy przewidzianej w tabeli stanowiącej załącznik rozporządzenia
1. Mechanizm wyznaczania wielkości należnego podatku przez ustalenie podstawy opodatkowania, wielkości osiągniętego obrotu i dochodu i zastosowanie odpowiednich stawek procentowych podatku obrotowego i dochodowego, może mieć dla wyznaczenia stawki karty podatkowej jedynie znaczenie pomocnicze - np. dla uzasadnienia wymiaru stawki w górnej granicy przewidzianej w tabeli stanowiącej załącznik rozporządzenia
O zastosowaniu jednej ze stawek podatku od wynagrodzeń jakie przewidziane są w par. 3 pkt 1 lit. "a" i lit. "b" rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 listopada 1983 r. w sprawie uznania przychodów agentów wykonujących działalność w imieniu jednostek gospodarki uspołecznionej na podstawie umowy na warunkach zlecenia za podlegające podatkowi od wynagrodzeń oraz w sprawie opłacania podatku wyrównawczego
W kontekście przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 31 grudnia 1984 r. w sprawie opodatkowania podatkiem obrotowym i dochodowym przychodów ze sprzedaży ewidencjonowanej przyjąć należy, że za podatników uznały one również spółki, które mogą być opodatkowane na tych samych zasadach, co podmioty określone w par. 1 ust. 1. Odmienna interpretacja sprawiałaby, że warunki, uprawnienia i obowiązki
Występujące w przepisach prawnych pojęcia "podatnik nie będący jednostką gospodarki uspołecznionej" oraz "jednostka gospodarki uspołecznionej" są pojęciami normatywnymi wchodzącymi w skład polskiego systemu prawa, a więc zespołu norm prawnych obowiązujących na terytorium Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Zakres pojęcia jednostki gospodarki uspołecznionej określa Kodeks cywilny i ustawy szczególne
Jeżeli przedmiotem darowizny jest budynek wymieniony w art. 8 ust. 6 pkt 4 ustawy o podatku od spadków i darowizn, podstawę wymiaru podatku w oparciu o przepisy tej ustawy stanowi wartość przedmiotu darowizny, ustalana na podstawie szacunku PZU, przyjętego dla celów obowiązkowego ubezpieczenia tego budynku w chwili powstania obowiązku podatkowego, niezależnie od tego, czy właściciel zgłosił budynek
Przewidziana w par. 9 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 lipca 1983 r. w sprawie podatku wyrównawczego /Dz.U. nr 42 poz. 189/ ulga inwestycyjna z tytułu założenia lub powiększenia istniejących sadów ma zastosowanie do wszystkich rodzajów drzew owocowych stanowiących sady.
Z brzmienia przepisu par. 6 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 lipca 1983 r. w sprawie podatków obrotowego i dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych nie będących jednostkami gospodarki uspołecznionej /Dz.U. nr 43 poz. 195/ wynika jedynie, że powinien zachodzić związek przyczynowy między zbyciem spółdzielczego prawa do lokalu w spółdzielni budowlano-mieszkaniowej a nabyciem
"Samochodem nabytym jako nowy od jednostki gospodarki uspołecznionej" jest samochód sprzedawany lub zamieniony w okresie pierwszego lub drugiego roku od daty nabycia w jednostce gospodarki uspołecznionej. Wszystkie inne sprzedawane lub zamienione samochody nie odpowiadające temu kryterium obejmuje kategoria "pozostałych samochodów" /par. 45 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 maja
Stosownie do postanowienia przepisu par. 49 ust. 3 pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 maja 1983 r. w sprawie opłaty skarbowej, podstawą obliczenia opłaty skarbowej przy zamianie samochodów - jeżeli przedmiotem zamiany jest samochód nabyty jako nowy od jednostki gospodarki uspołecznionej - jest wartość rynkowa tego samochodu, a jeśli oba samochody objęte zamianą zostały nabyte od jednostek
Jeżeli zachodzą określone ustawą przesłanki odpowiedzialności osób trzecich za powstałe zaległości podatkowe, to organ podatkowy zobowiązany jest do orzeczenia odpowiedzialności w formie odrębnej decyzji, a odstąpić od wydania takiej decyzji może tylko z uwagi na zasady współżycia społecznego lub inne ważne względy społeczne.