Utrata towaru ze składu celnego w wyniku kradzieży, uniemożliwiająca wszczęcie postępowania celnego, mającego na celu dokonanie odprawy celnej i wymierzenia cła, stanowi podstawę do stwierdzenia, że skradziony towar jest wolny od cła.
Po wznowieniu postępowania organ administracji może uchylić decyzję dotychczasową w czasie określonym w art. 146 Kpa, ale wydanie nowej decyzji określającej należności celne ograniczone przepisem prawa materialnego - art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 28 grudnia 1989 r. - Prawo celne /Dz.U. 1994 nr 71 poz. 312 ze zm./, nie może nastąpić po upływie 2 lat od dnia, w którym powstał obowiązek uiszczenia tych
Stosownie do reguły 2a "Ogólnych Reguł Interpretacji Nomenklatury Scalonej" zamieszczonych we wstępie taryfy celnej importowej stanowiącej załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 grudnia 1993 r. w sprawie ceł na towary przywożone z zagranicy /Dz.U. nr 128 poz. 591/ wyroby niekompletne, jak również wyroby kompletne oraz wyroby znajdujące się w stanie zmontowanym lub zdemontowanym klasyfikuje
Towary, które nie tracą wartości użytkowej, wskutek ich reklamowego oznakowania posiadają wartość handlową i w związku z tym nie są wolne od cła.
Przepis art. 38 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali /Dz.U. nr 85 poz. 388/ stanowi m.in., iż w art. 21 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości /Dz.U. 1991 nr 30 poz. 127 ze zm./ skreśla się ust. 1 - 6 i ust. 10. Zmiana ta jest równa zniesieniu administracyjnoprawnego trybu rozstrzygania o przebudowie, nadbudowie lub rozbudowie domu, a w
Nie dają prawa do zgłoszenia zmian wynikających z art. 18 ustawy z dnia 23 grudnia 1988 r. o działalności gospodarczej /Dz.U. nr 41 poz. 324 ze zm./ przepisy kodeksu rodzinnego i opiekuńczego /ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. - Dz.U. nr 9 poz. 59; zm. Dz.U. 1975 nr 45 poz. 234/ w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej przez małżonków. Regułom tam wskazanym podlegają rozliczenia finansowe między
Skoro oprocentowanie udziału członkowskiego nie stanowi przychodu ze spółdzielczego stosunku pracy, brak było podstaw do zastosowania do przedmiotowej kwoty oprocentowania - zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 52 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U. nr 80 poz. 350 ze zm./.
Istotą uregulowań rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 maja 1990 r. w sprawie zwolnienia od podatków obrotowego i dochodowego podatników osiągających przychody z niektórych rodzajów nowo uruchomionej działalności gospodarczej /Dz.U. nr 35 poz. 203 ze zm./ jest możliwość uzyskania zwolnienia od uiszczenia podatków obrotowego i dochodowego wymierzonych przez organ podatkowy. Zwolnienie zatem nie
Z wyłączenia od opłaty skarbowej korzystają jedynie umowy sprzedaży wierzytelności dokonywane przez podmioty uprawnione do świadczenia tych usług - jako sprzedających, przy czym podmioty te muszą spełniać warunki określone przepisami prawa bankowego. Warunek dokonywania sprzedaży usług w formie wierzytelności i czynienia tego przez podmiot posiadający do tego stosowne uprawnienia musi być spełniony
W pojęciu "mienie przesiedleńcze" zawartym w art. 14 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 28 grudnia 1989 r. - Prawo celne /Dz.U. 1994 nr 71 poz. 312 ze zm./ nie mieszczą się towary nabyte w drodze dziedziczenia.
Zużytą przy produkcji, wyrobie będzie bowiem taka ilość surowca, materiału, półfabrykatu, która jest według procesu technologicznego, normy, niezbędna do wytworzenia określonego towaru. W tej ilości mieszczą się również odpady, których przy produkcji nie można uniknąć i które nie nadają się na cele wytwórcze. Za zużytą przy wyrobie towaru wywiezionego z kraju uznać zatem trzeba ilość importowanego
Usprawiedliwione koszty ponoszone przez spółkę z o.o. w związku z funkcjonowaniem jej organów /zarządu spółki/ stanowiły koszty uzyskania przychodu /art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zasady opodatkowania - Dz.U. nr 21 poz. 86 ze zm. - w brzmieniu obowiązującym w 1992 r./.
Oświadczenie organu Telekomunikacji Polskiej SA w przedmiocie odmowy zainstalowania stacji telefonicznej w lokalu mieszkalnym abonenta nie jest decyzją administracyjną w rozumieniu art. 1 par. 1 pkt 1 Kpa i nie podlega zaskarżaniu do Naczelnego Sądu Administracyjnego w trybie art. 196 par. 1 Kpa.
Uwaga dodatkowa zamieszczona w określonym dziale taryfy celnej nie może zmieniać ani przepisu prawa, ani treści taryfy, do której ten przepis odsyła.
Postępowanie na podstawie art. 145 par. 1 Kpa nie podlega ograniczeniom wynikającym z art. 83 ust. 1 z dnia 28 grudnia 1989 r. - Prawo celne /Dz.U. 1994 nr 71 poz. 312 ze zm./, gdyż decyzja uchylająca decyzję podlegającą weryfikacji może wywołać ważne skutki prawne, jeżeli zostanie wydana w terminach, o których mowa w art. 146 par. 1 Kpa.
1. Oświadczenie bądź wezwanie przez Radę Okręgowej Izby Radców Prawnych do uiszczenia składki członkowskiej na rzecz samorządu radców prawnych nie jest decyzją w rozumieniu art. 1 par. 1 pkt 1 w związku z par. 2 pkt 2 Kpa i nie podlega zaskarżeniu do sądu administracyjnego. 2. Składka członkowska na rzecz samorządu radców prawnych nie jest świadczeniem, które podlega egzekucji administracyjnej /art
Kontynuacja, na podstawie art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1991 r. o spółkach z udziałem zagranicznym /Dz.U. nr 60 poz. 253 ze zm./, korzystania z przyznanych ulg i zwolnień podatkowych nie jest możliwa w odniesieniu do dochodu osiąganego z działalności przekraczającej przedmiot działalności wyznaczony w zezwoleniu na utworzenie spółki.
Tożsamość skutków prawnych, o których mowa w art. 120 par. 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 24 października 1934 r. - Prawo upadłościowe /t.j. Dz.U. 1991 nr 118 poz. 512 ze zm./, dotyczy wyłącznie skutków cywilnoprawnych; sprzedaż w ramach postępowania upadłościowego nie korzysta ze zwolnienia od opłaty skarbowej.
Kryterium ustawowe konieczne dla uzyskania zwolnienia celnego odnosi się do przedmiotu działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu. Wymogowi ustawowemu odpowiadają te wszystkie towary, których sprowadzenie z zagranicy warunkuje rozpoczęcie i kontynuowanie działalności spółki w zakresie ukształtowanym przez zezwolenie. Będą to więc te towary pochodzenia zagranicznego, które nie dają się zastąpić
W świetle unormowań art. 14 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 28 grudnia 1989 r. - Prawo celne /t.j. Dz.U. 1994 nr 71 poz. 312/ ustawowe zwolnienie od cła uzależnione jest od wystąpienia oczywistego związku pomiędzy zadaniami i celami działalności podmiotu dokonującego obrotu towarowego z zagranicą a użytkowym przeznaczeniem sprowadzonego z zagranicy towaru.
1. Wyrażona w art. 25 ustawy z dnia 28 grudnia 1989 r. - Prawo celne /Dz.U. nr 75 poz. 445 ze zm./ reguła, iż wartość celną towaru określa się na podstawie jego wartości transakcyjnej, doznaje ograniczeń wówczas tylko, gdy wynika to z przepisów. 2. Wyrażenie zawarte w art. 26 ust. 1 pkt 5 Prawa celnego "(...) jeżeli organ celny zakwestionował ich wiarygodność" oznacza konieczność merytorycznego podważenia
1. Sprawa ustalania dni i godzin otwierania lub zamykania placówek handlu detalicznego, zakładów gastronomicznych i zakładów usługowych uregulowana została w art. XII par. 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Przepisy wprowadzające kodeks pracy /Dz.U. nr 24 poz. 142 ze zm./ w brzmieniu ustalonym ustawą kompetencyjną z dnia 17 maja 1990 r. /Dz.U. nr 34 poz. 198 - art. 22/. Na mocy tego przepisu w związku
Pozbawienie uprawnień wynikających z materialnego prawa administracyjnego nie może nastąpić w drodze zabiegów redakcyjnych, nawet wówczas gdy polegają one na dostosowaniu ułomnego orzeczenia organu do wyraźnej dyspozycji wynikającej z normy prawa materialnego.