Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606491)
      • Kadry i płace (26071)
      • Obrót gospodarczy (88689)
      • Rachunkowość firm (3729)
      • Ubezpieczenia (35724)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    • /
    • Narzędzia i programy
    • /
    • KŚT ze stawkami amortyzacji
    narzędzia KŚT ze stawkami amortyzacji
    KŚT ze stawkami amortyzacji
    KŚT ze stawkami amortyzacji
    ikona ekportuj do pliku ikona drukuj

    Przypis

    Grupa

    • 0
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 7
    • 8
    • 9
    7 - ŚRODKI TRANSPORTU
    Przejdź do działu: 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79

    Opis

    7 - ŚRODKI TRANSPORTU
    • Dział 70 - TABOR KOLEJOWY NAZIEMNY
    • Dział 71 - TABOR KOLEJOWY PODZIEMNY
    • Dział 72 - TABOR TRAMWAJOWY
    • Dział 73 - POZOSTAŁY TABOR SZYNOWY NAZIEMNY
    • Dział 74 - POJAZDY MECHANICZNE
    • Dział 75 - TABOR KONNY
    • Dział 76 - POZOSTAŁY TABOR BEZSZYNOWY
    • Dział 77 - TABOR PŁYWAJĄCY
    • Dział 78 - TABOR LOTNICZY
    • Dział 79 - POZOSTAŁE ŚRODKI TRANSPORTU

    Grupa ta obejmuje:

    – kolejowy tabor szynowy, naziemny i podziemny o różnej szerokości toru,

    – tramwajowy tabor szynowy,

    – samochody, autobusy, mikrobusy, trolejbusy, motocykle, ciągniki, naczepy, przyczepy i inne pojazdy mechaniczne,

    – statki i konstrukcje pływające,

    – statki powietrzne,

    – pozostałe środki transportu, przykładowo, wózki jezdniowe, poduszkowce

    Grupa ta nie obejmuje:

    – samobieżnych maszyn rolniczych, budowlanych lub przemysłowych, sklasyfikowanych w grupie 5

    O zaliczeniu środka transportu do odpowiedniej podgrupy środków trwałych stanowi jego przeznaczenie oraz konstrukcja i wyposażenie

    Współczynniki podwyższajace stawkę amortyzacji

    Współczynniki podwyższające odpisy amortyzacyjne w grupie 7

    Art. 16i updop (art. 22i updof)

    (…) 2. Podatnicy mogą podane w Wykazie stawek amortyzacyjnych stawki podwyższać:

    (…)

      2)   dla maszyn, urządzeń i środków transportu, z wyjątkiem morskiego taboru pływającego, używanych bardziej intensywnie w stosunku do warunków przeciętnych albo wymagających szczególnej sprawności technicznej, przy zastosowaniu w tym okresie współczynników nie wyższych niż 1,4,

    Art. 16j updop (art. 22j updof) 

    1. Podatnicy, z zastrzeżeniem art. 16l (art. 22l updof) (od redakcji: art. 16 l updop i art. 22 l updof dotyczy odpisów amortyzacyjnych od taboru transportu morskiego), mogą indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika, z tym że okres amortyzacji nie może być krótszy niż:

    (…)

    2)   dla środków transportu, w tym samochodów osobowych - 30 miesięcy,

    (...)

    6.  Podatnicy mogą indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla wprowadzonych po raz pierwszy do ewidencji:

    1) odwiertów rozpoznawczych lub wydobywczych,

    2) platform wiertniczych lub produkcyjnych

    - z tym że okres ich amortyzacji nie może być krótszy niż 60 miesięcy.

    Art. 16k updop

    1.  Odpisów amortyzacyjnych można dokonywać od wartości początkowej maszyn i urządzeń zaliczonych do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji oraz środków transportu, z wyłączeniem samochodów osobowych, w pierwszym podatkowym roku ich używania przy zastosowaniu stawek podanych w Wykazie stawek amortyzacyjnych podwyższonych, z zastrzeżeniem ust. 2, o współczynnik nie wyższy niż 2,0, a w następnych latach podatkowych od ich wartości początkowej pomniejszonej o dotychczasowe odpisy amortyzacyjne, ustalonej na początek kolejnych lat ich używania. Począwszy od roku podatkowego, w którym tak określona roczna kwota amortyzacji miałaby być niższa od rocznej kwoty amortyzacji obliczonej przy zastosowaniu metody określonej w art. 16i ust. 1, podatnicy dokonują dalszych odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16i.

    2.  W przypadku używania środków trwałych, określonych w ust. 1, w zakładzie położonym na terenie gminy o szczególnym zagrożeniu wysokim bezrobociem strukturalnym albo w gminie zagrożonej recesją i degradacją społeczną, których wykaz na podstawie odrębnych przepisów ustala Rada Ministrów, stawki podane w Wykazie stawek amortyzacyjnych można podwyższyć przy zastosowaniu współczynników nie wyższych niż 3,0, dokonując obliczenia odpisów amortyzacyjnych zgodnie z zasadą określoną w ust. 1.

    3.  Jeżeli w trakcie roku podatkowego gmina zostanie wyłączona z wykazu, o którym mowa w ust. 2, podatnik może stosować do końca tego roku podwyższone stawki amortyzacyjne.

    (...)

    7.  Podatnicy w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, z zastrzeżeniem ust. 11, oraz mali podatnicy, mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 Klasyfikacji, z wyłączeniem samochodów osobowych, w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym równowartości kwoty 50 000 euro łącznej wartości tych odpisów amortyzacyjnych.

    8.  Podatnicy mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w ust. 7, nie wcześniej niż w miesiącu, w którym środki trwałe zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, lub stosować zasady określone w art. 16h ust. 4. Od następnego roku podatkowego podatnicy dokonują odpisów amortyzacyjnych zgodnie z ust. 1 lub art. 16i; suma odpisów amortyzacyjnych, w tym dokonanych w pierwszym roku podatkowym oraz niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1, nie może przekroczyć wartości początkowej tych środków trwałych.

    9.  Przy określaniu limitu, o którym mowa w ust. 7, nie uwzględnia się odpisów amortyzacyjnych od nieprzekraczającej 3500 zł wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 16f ust. 3.

    10.  Pomoc, o której mowa w ust. 7, stanowi pomoc de minimis udzielaną w zakresie i na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących aktach prawa wspólnotowego dotyczących pomocy w ramach zasady de minimis.

    11.  Przepisy ust. 7 nie mają zastosowania do podatników rozpoczynających działalność, którzy zostali utworzeni:

    1) w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników albo

    2) w wyniku przekształcenia spółki niebędącej osobą prawną, albo

    3) przez osoby fizyczne, które wniosły na poczet kapitału nowo utworzonego podmiotu uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro; wartość tych składników oblicza się stosując odpowiednio art. 14.

    12.  Przeliczenia na złote kwot, o których mowa w ust. 7 i ust. 11 pkt 3, dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wystąpiły zdarzenia, o których mowa w tych przepisach, w zaokrągleniu do 1000 zł.

    13.  W przypadku spółki niebędącej osobą prawną kwota limitu odpisów amortyzacyjnych, o której mowa w ust. 7, odnosi się do łącznej wartości odpisów przypadających zgodnie z art. 5 na wspólników tej spółki.

    Art. 22k updof

    1.  Odpisów amortyzacyjnych można dokonywać od wartości początkowej maszyn i urządzeń zaliczonych do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji oraz środków transportu, z wyłączeniem samochodów osobowych, w pierwszym podatkowym roku ich używania przy zastosowaniu stawek podanych w Wykazie stawek amortyzacyjnych podwyższonych, z zastrzeżeniem ust. 2, o współczynnik nie wyższy niż 2,0, a w następnych latach podatkowych od ich wartości początkowej pomniejszonej o dotychczasowe odpisy amortyzacyjne, ustalonej na początek kolejnych lat ich używania. Począwszy od roku podatkowego, w którym tak określona roczna kwota amortyzacji miałaby być niższa od rocznej kwoty amortyzacji obliczonej przy zastosowaniu metody określonej w art. 22i ust. 1, podatnicy dokonują dalszych odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 22i.

    2.  W przypadku używania środków trwałych, określonych w ust. 1, w zakładzie danego podatnika położonym na terenie gminy o szczególnym zagrożeniu wysokim bezrobociem strukturalnym albo w gminie zagrożonej recesją i degradacją społeczną, których wykaz na podstawie odrębnych przepisów ustala Rada Ministrów - stawki podane w Wykazie stawek amortyzacyjnych można podwyższyć przy zastosowaniu współczynników nie wyższych niż 3,0, dokonując obliczenia odpisów amortyzacyjnych zgodnie z zasadą określoną w ust. 1.

    3.  Jeżeli w trakcie roku podatkowego:

    1) gmina zostanie wyłączona z wykazu, o którym mowa w ust. 2, lub

    2) podatnik przestanie mieć siedzibę na terenie gminy, o której mowa w ust. 2

    - podatnik może stosować do końca tego roku podwyższone stawki amortyzacyjne.

    (...)

    7.  Podatnicy, w roku podatkowym, w którym rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 11, oraz mali podatnicy, mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 Klasyfikacji, z wyłączeniem samochodów osobowych, w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym równowartości kwoty 50 000 euro łącznej wartości tych odpisów amortyzacyjnych.

    8.  Podatnicy mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w ust. 7, nie wcześniej niż w miesiącu, w którym środki trwałe zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, lub stosować zasady określone w art. 22h ust. 4. Od następnego roku podatkowego podatnicy dokonują odpisów amortyzacyjnych zgodnie z ust. 1 lub art. 22i; suma odpisów amortyzacyjnych, w tym dokonanych w pierwszym roku podatkowym oraz niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 22 ust. 1, nie może przekroczyć wartości początkowej tych środków trwałych.

    9.  Przy określaniu limitu, o którym mowa w ust. 7, nie uwzględnia się odpisów amortyzacyjnych od nieprzekraczającej 3500 zł wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 22f ust. 3.

    10.  Pomoc, o której mowa w ust. 7, stanowi pomoc de minimis udzielaną w zakresie i na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących aktach prawa wspólnotowego dotyczących pomocy w ramach zasady de minimis.

    11.  Przepis ust. 7 nie ma zastosowania do podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej, który w roku rozpoczęcia tej działalności, a także w okresie dwóch lat, licząc od końca roku poprzedzającego rok jej rozpoczęcia, prowadził działalność gospodarczą samodzielnie lub jako wspólnik spółki niebędącej osobą prawną lub działalność taką prowadził małżonek tej osoby, jeżeli między małżonkami istniała w tym czasie wspólność majątkowa.

    12.  Przeliczenia na złote kwoty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wystąpiło zdarzenie, o którym mowa w tym przepisie, w zaokrągleniu do 1000 zł.

    13.  W przypadku spółki niebędącej osobą prawną kwota limitu odpisów amortyzacyjnych, o której mowa w ust. 7, odnosi się do łącznej wartości odpisów przypadających zgodnie z art. 8 na wspólników tej spółki.

    Nazwa środka trwałego
    Symbol KŚT
    Stawka amortyzacji
    Symbol PKOB
    1999
    Symbol PKWiU
    2015
    Symbol KŚT
    2010

    Grupa 7 - ŚRODKI TRANSPORTU

    Grupa ta obejmuje:

    – kolejowy tabor szynowy, naziemny i podziemny o różnej szerokości toru,

    – tramwajowy tabor szynowy,

    – samochody, autobusy, mikrobusy, trolejbusy, motocykle, ciągniki, naczepy, przyczepy i inne pojazdy mechaniczne,

    – statki i konstrukcje pływające,

    – statki powietrzne,

    – pozostałe środki transportu, przykładowo, wózki jezdniowe, poduszkowce

    Grupa ta nie obejmuje:

    – samobieżnych maszyn rolniczych, budowlanych lub przemysłowych, sklasyfikowanych w grupie 5

    O zaliczeniu środka transportu do odpowiedniej podgrupy środków trwałych stanowi jego przeznaczenie oraz konstrukcja i wyposażenie

    7

    Podgrupa 70 - TABOR KOLEJOWY NAZIEMNY

    70

    Tabor kolejowy naziemny

    Rodzaj ten obejmuje:

    – tabor kolejowy przystosowany do ruchu po naziemnych drogach szynowych, włączając naziemny tabor górskich kolei linowych,

    – żurawie kolejowe, pługi odśnieżne oraz urządzenia wagonów towarowych, które stanowią konstrukcyjną całość z podwoziem, na którym są zmontowane

    Obiektem taboru kolejowego naziemnego, są:

    – lokomotywy elektryczne, spalinowe, parowe,

    – tendry parowozowe,

    – wagony motorowe oraz wagony doczepne do wagonów motorowych,

    – jednostki ruchome elektryczne: wagony silnikowe, wagony rozrządcze, wagony doczepne,

    – wagony osobowe,

    – wagony towarowe,

    – wagony techniczne,

    – drezyny i przyczepy do drezyn

    W skład obiektu naziemnego taboru szynowego wchodzi:

    – stałe oprzyrządowanie,

    – wyposażenie w narzędzia związane z obsługą taboru w ruchu,

    – wewnętrzna instalacja wodociągowa, ściekowa, oświetleniowa, ogrzewcza i urządzenia hamulcowe

    Rodzaj ten nie obejmuje:

    – taboru kolejowego podziemnego, sklasyfikowanego w podgrupie 71,

    – taboru tramwajowego, sklasyfikowanego w podgrupie 72,

    – lokomotywek i wózków szynowych naziemnych, sklasyfikowanych w podgrupie 73,

    – jednostek taboru kolejowego naziemnego, które uległy częściowemu demontażowi i po adaptacji zmieniły na stałe swoje przeznaczenie, sklasyfikowanych zgodnie z ich przeznaczeniem w odpowiednich rodzajach środków trwałych (przykładowo rodzaj 514 obejmujący tabor hutniczy czy rodzaj 584 obejmujący maszyny do torowych robót kolejowych),

    – przenośnych urządzeń wewnętrznych, zainstalowanych w wagonach maszyn, urządzeń technicznych, aparatów specjalnych, które stanowią samodzielne obiekty, sklasyfikowane w innych rodzajach KŚT

    700-7 drezyny i przyczepy do drezyn – 14%

    700

    7%1; 14%2

    30.20*

    700

    Podgrupa 71 - TABOR KOLEJOWY PODZIEMNY

    71

    Tabor kolejowy podziemny

    Rodzaj ten obejmuje tabor kolejowy przystosowany wyłącznie do ruchu pod ziemią, którego obiektem jest:

    – lokomotywa, w tym lokomotywa akumulatorowa, lokomotywa ognioszczelna i typu „Karlik”,

    – wagon kopalniany,

    – wagon i tabor metra

    Obiekt stanowią urządzenia napędowe, sterownicze, pomiarowe, zasilające, sprzęgowe i hamulcowe oraz instalacja oświetleniowa i inne części konstrukcyjne obiektu

    710-01 lokomotywy akumulatorowe; 710-02 i 710-03 lokomotywy ognioszczelne i typu „Karlik”; 710-10 do 14 wozy kopalniane – 14%

    710

    7%1; 14%2

    30.20*

    710

    Podgrupa 72 - TABOR TRAMWAJOWY

    72

    Tabor tramwajowy

    Rodzaj ten obejmuje:

    – wagony tramwajowe służące do przewozu pasażerów i transportu towarów,

    – tabor tramwajowy techniczny

    Obiekt stanowi dla:

    – wagonu osobowego silnikowego – nadwozie i podwozie wraz z zespołami roboczymi,

    – wagonu osobowego doczepnego – nadwozie i podwozie wraz z urządzeniami stanowiącymi wyposażenie,

    – wagonu technicznego lub towarowego – dodatkowe urządzenia wbudowane do wagonu (silnikowego lub doczepnego) lub urządzenia na nich zmontowane, które stanowią integralną część wagonu technicznego lub towarowego

    720

    7%1

    30.20*

    720

    Podgrupa 73 - POZOSTAŁY TABOR SZYNOWY NAZIEMNY

    73

    Pozostały tabor szynowy naziemny

    Rodzaj ten obejmuje:

    – tabor szynowy naziemny dopuszczony wyłącznie do ruchu wewnątrz zakładu

    Obiektem taboru jest kompletne urządzenie:

    – poszczególna lokomotywa spalinowa, spalinowo-elektryczna,

    – wózek platformowy, wózek skrzyniowy, wózek kłonicowy, wózek suszarniany,

    – wywrotka boczna-zsypowa,

    – wózek do przewozu materiałów sypkich, pyłowych, ciężarów skupionych,

    – wózki podwieszone jednoszynowe

    Rodzaj ten nie obejmuje:

    – lokomotywek i wózków kopalnianych, sklasyfikowanych w podgrupie 71,

    – lokomotyw parowych, sklasyfikowanych w podgrupie 70,

    – taboru szynowego naziemnego, sklasyfikowanego w podgrupie 70,

    – taboru szynowego hutniczego, sklasyfikowanego w rodzaju 514

    730

    7%1

    30.20*

    730

    Podgrupa 74 - POJAZDY MECHANICZNE

    74

    Motocykle, przyczepy i wózki motocyklowe

    Rodzaj ten obejmuje:

    – motocykle, skutery, włącznie z przyczepami pasażerskimi,

    – motocykle i riksze towarowe z przyczepami ciężarowymi

    Obiekt stanowi poszczególny pojazd mechaniczny wraz z wyposażeniem.

    Rodzaj ten nie obejmuje:

    – pojazdów mechanicznych służących do bliskiego transportu, takich jak: wózki magazynowe czy peronowe, sklasyfikowanych w podgrupie 76

    740

    20%1

    30.91.1

    740

    Samochody osobowe

    Rodzaj ten obejmuje:

    – samochody osobowe wyposażone w silnik o pojemności skokowej > 500 cm3,

    – pojazdy typu Quad o pojemności skokowej silnika => 49 cm3,

    – samochody osobowe przeznaczone do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami służącymi do wyścigów

    Rodzaj ten nie obejmuje:

    – samochodów osobowych przerobionych na samochody ciężarowe, sklasyfikowanych w rodzaju 742,

    – samochodów specjalnych, sklasyfikowanych w rodzaju 743,

    – pojazdów samochodowych przeznaczonych konstrukcyjnie do przewozu dziesięciu lub więcej osób (włączając kierowcę), sklasyfikowanych w rodzaju 744

    741

    20%1

    29.10.2

    741

    Samochody ciężarowe

    Rodzaj ten obejmuje:

    – pojazdy samochodowe do transportu towarów:

    – samochody ciężarowe uniwersalne do transportu różnych towarów,

    – samochody ciężarowe przystosowane konstrukcyjnie do transportu tylko określonych towarów, przykładowo cysterny, ciężarówki chłodnie i izotermiczne, śmieciarki nawet wyposażone w urządzenia do załadunku i zgniatania,

    – podwozia do samochodów ciężarowych wyposażone w silnik

    742

    20%1

    29.10.41.0 29.10.42.0* 29.10.44.0*

    742

    Samochody specjalne

    Rodzaj ten obejmuje:

    – pojazdy samowyładowcze przeznaczane do użytku poza drogami publicznymi,

    – pojazdy-amfibie, samochodziki golfowe, pojazdy przeznaczone do poruszania się po śniegu i podobne,

    – samochody sanitarne do transportu chorych, w tym pogotowia ratunkowego,

    – pojazdy samochodowe, które ze względu na swą konstrukcję przeznaczone są do wykonywania innych prac niż transport towarów i przewóz osób, takie jak:

    – piaskarki, betoniarki samochodowe, pojazdy przepompowujące beton,

    – pojazdy strażackie, pojazdy do czyszczenia ulic, kanałów ściekowych, pasów startowych lotnisk (polewaczki, zmywarki, polewarko-zmywarki, samochody asenizacyjne, pługi śnieżne),

    – pojazdy stanowiące objazdowe punkty usługowe, kuchnie polowe,

    – ciężarówki-warsztaty, pojazdy pogotowia technicznego,

    – ruchome przychodnie rentgenowskie i ruchome kliniki medyczne, w tym dentystyczne,

    – żurawie samochodowe (dźwigi samojezdne),

    – samojezdne wieże wiertnicze,

    – generatory przewoźne,

    – radiowe wozy transmisyjne, wozy operatorskie i filmowe,

    – pozostałe samochody specjalne, gdzie indziej niesklasyfikowane

    743

    14%1

    28.92.28.0 29.10.44.0* 29.10.5

    743

    Pojazdy samochodowe przeznaczone konstrukcyjnie do przewozu dziesięciu lub więcej osób, włączając kierowcę

    Autobusy i autokary – 20%

    744

    20%2

    29.10.30.0*

    744

    Trwa ładowanie treści...
    Źródło: Platforma księgowych i kadrowych - INFORFK.pl - księgowość, rachunkowość, podatki, ZUS, VAT
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.

    700-7 drezyny i przyczepy do drezyn – 14%

    Rodzaj ten obejmuje:

    – tabor kolejowy przystosowany do ruchu po naziemnych drogach szynowych, włączając naziemny tabor górskich kolei linowych,

    – żurawie kolejowe, pługi odśnieżne oraz urządzenia wagonów towarowych, które stanowią konstrukcyjną całość z podwoziem, na którym są zmontowane

    Obiektem taboru kolejowego naziemnego, są:

    – lokomotywy elektryczne, spalinowe, parowe,

    – tendry parowozowe,

    – wagony motorowe oraz wagony doczepne do wagonów motorowych,

    – jednostki ruchome elektryczne: wagony silnikowe, wagony rozrządcze, wagony doczepne,

    – wagony osobowe,

    – wagony towarowe,

    – wagony techniczne,

    – drezyny i przyczepy do drezyn

    W skład obiektu naziemnego taboru szynowego wchodzi:

    – stałe oprzyrządowanie,

    – wyposażenie w narzędzia związane z obsługą taboru w ruchu,

    – wewnętrzna instalacja wodociągowa, ściekowa, oświetleniowa, ogrzewcza i urządzenia hamulcowe

    Rodzaj ten nie obejmuje:

    – taboru kolejowego podziemnego, sklasyfikowanego w podgrupie 71,

    – taboru tramwajowego, sklasyfikowanego w podgrupie 72,

    – lokomotywek i wózków szynowych naziemnych, sklasyfikowanych w podgrupie 73,

    – jednostek taboru kolejowego naziemnego, które uległy częściowemu demontażowi i po adaptacji zmieniły na stałe swoje przeznaczenie, sklasyfikowanych zgodnie z ich przeznaczeniem w odpowiednich rodzajach środków trwałych (przykładowo rodzaj 514 obejmujący tabor hutniczy czy rodzaj 584 obejmujący maszyny do torowych robót kolejowych),

    – przenośnych urządzeń wewnętrznych, zainstalowanych w wagonach maszyn, urządzeń technicznych, aparatów specjalnych, które stanowią samodzielne obiekty, sklasyfikowane w innych rodzajach KŚT

    Rodzaj ten obejmuje tabor kolejowy przystosowany wyłącznie do ruchu pod ziemią, którego obiektem jest:

    – lokomotywa, w tym lokomotywa akumulatorowa, lokomotywa ognioszczelna i typu „Karlik”,

    – wagon kopalniany,

    – wagon i tabor metra

    Obiekt stanowią urządzenia napędowe, sterownicze, pomiarowe, zasilające, sprzęgowe i hamulcowe oraz instalacja oświetleniowa i inne części konstrukcyjne obiektu

    710-01 lokomotywy akumulatorowe; 710-02 i 710-03 lokomotywy ognioszczelne i typu „Karlik”; 710-10 do 14 wozy kopalniane – 14%

    Rodzaj ten obejmuje:

    – wagony tramwajowe służące do przewozu pasażerów i transportu towarów,

    – tabor tramwajowy techniczny

    Obiekt stanowi dla:

    – wagonu osobowego silnikowego – nadwozie i podwozie wraz z zespołami roboczymi,

    – wagonu osobowego doczepnego – nadwozie i podwozie wraz z urządzeniami stanowiącymi wyposażenie,

    – wagonu technicznego lub towarowego – dodatkowe urządzenia wbudowane do wagonu (silnikowego lub doczepnego) lub urządzenia na nich zmontowane, które stanowią integralną część wagonu technicznego lub towarowego

    Rodzaj ten obejmuje:

    – tabor szynowy naziemny dopuszczony wyłącznie do ruchu wewnątrz zakładu

    Obiektem taboru jest kompletne urządzenie:

    – poszczególna lokomotywa spalinowa, spalinowo-elektryczna,

    – wózek platformowy, wózek skrzyniowy, wózek kłonicowy, wózek suszarniany,

    – wywrotka boczna-zsypowa,

    – wózek do przewozu materiałów sypkich, pyłowych, ciężarów skupionych,

    – wózki podwieszone jednoszynowe

    Rodzaj ten nie obejmuje:

    – lokomotywek i wózków kopalnianych, sklasyfikowanych w podgrupie 71,

    – lokomotyw parowych, sklasyfikowanych w podgrupie 70,

    – taboru szynowego naziemnego, sklasyfikowanego w podgrupie 70,

    – taboru szynowego hutniczego, sklasyfikowanego w rodzaju 514

    Rodzaj ten obejmuje:

    – motocykle, skutery, włącznie z przyczepami pasażerskimi,

    – motocykle i riksze towarowe z przyczepami ciężarowymi

    Obiekt stanowi poszczególny pojazd mechaniczny wraz z wyposażeniem.

    Rodzaj ten nie obejmuje:

    – pojazdów mechanicznych służących do bliskiego transportu, takich jak: wózki magazynowe czy peronowe, sklasyfikowanych w podgrupie 76

    Rodzaj ten obejmuje:

    – samochody osobowe wyposażone w silnik o pojemności skokowej > 500 cm3,

    – pojazdy typu Quad o pojemności skokowej silnika => 49 cm3,

    – samochody osobowe przeznaczone do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami służącymi do wyścigów

    Rodzaj ten nie obejmuje:

    – samochodów osobowych przerobionych na samochody ciężarowe, sklasyfikowanych w rodzaju 742,

    – samochodów specjalnych, sklasyfikowanych w rodzaju 743,

    – pojazdów samochodowych przeznaczonych konstrukcyjnie do przewozu dziesięciu lub więcej osób (włączając kierowcę), sklasyfikowanych w rodzaju 744

    Rodzaj ten obejmuje:

    – pojazdy samochodowe do transportu towarów:

    – samochody ciężarowe uniwersalne do transportu różnych towarów,

    – samochody ciężarowe przystosowane konstrukcyjnie do transportu tylko określonych towarów, przykładowo cysterny, ciężarówki chłodnie i izotermiczne, śmieciarki nawet wyposażone w urządzenia do załadunku i zgniatania,

    – podwozia do samochodów ciężarowych wyposażone w silnik

    Rodzaj ten obejmuje:

    – pojazdy samowyładowcze przeznaczane do użytku poza drogami publicznymi,

    – pojazdy-amfibie, samochodziki golfowe, pojazdy przeznaczone do poruszania się po śniegu i podobne,

    – samochody sanitarne do transportu chorych, w tym pogotowia ratunkowego,

    – pojazdy samochodowe, które ze względu na swą konstrukcję przeznaczone są do wykonywania innych prac niż transport towarów i przewóz osób, takie jak:

    – piaskarki, betoniarki samochodowe, pojazdy przepompowujące beton,

    – pojazdy strażackie, pojazdy do czyszczenia ulic, kanałów ściekowych, pasów startowych lotnisk (polewaczki, zmywarki, polewarko-zmywarki, samochody asenizacyjne, pługi śnieżne),

    – pojazdy stanowiące objazdowe punkty usługowe, kuchnie polowe,

    – ciężarówki-warsztaty, pojazdy pogotowia technicznego,

    – ruchome przychodnie rentgenowskie i ruchome kliniki medyczne, w tym dentystyczne,

    – żurawie samochodowe (dźwigi samojezdne),

    – samojezdne wieże wiertnicze,

    – generatory przewoźne,

    – radiowe wozy transmisyjne, wozy operatorskie i filmowe,

    – pozostałe samochody specjalne, gdzie indziej niesklasyfikowane

    Autobusy i autokary – 20%

    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.