Decyzja ZUS nr 145 z dnia 8 kwietnia 2015 r., sygn. DI/100000/43/251/2015
Ryczałt za nocleg wypłacany kierowcom w transporcie międzynarodowym a podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe
Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 672 ze zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 121), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za nieprawidłowe stanowisko zawarte we wniosku z dnia 13 lutego 2015 r., doręczonym w dniu 25 lutego 2015 r. w sprawie nieuwzględnienia zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczególnych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U. z 1998 r. Nr 161, poz. 1106 ze zm.), w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne ryczałtu za nocleg wypłacanego pracownikom spółki- kierowcom w transporcie międzynarodowym w związku z odbywaną podróżą służbową.
Uzasadnienie
Dnia 25 lutego 2015 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku wpłynął wniosek przedsiębiorcy ................. o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 marca 2015 r., doręczonym dnia 25 marca 2015 r.
Wnioskodawca wskazał, iż prowadzi działalność gospodarczą, przedmiotem której jest świadczenie usług transportu międzynarodowego. Za wymienione usługi Wnioskodawca wystawia faktury VAT. W celu realizacji zleceń transportowych Wnioskodawca zatrudnia pracowników w charakterze kierowców na podstawie umów o pracę. Pracownicy w ramach wykonywania obowiązków pracowniczych dokonują transportu towarów do miejsc przeznaczenia wskazanych w zleceniach transportowych i realizują swój ustawowy odpoczynek w kabinach pojazdu. W zawartych umowach o pracę jako miejsce zatrudnienia wskazany jest adres spółki, zaś świadczenie pracy odbywa się na obszarze wielu krajów UE. Kierowcy, realizując podróż służbową zgodnie z przepisami art. 8 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr (WE) 561/2006 w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego mają obowiązek skorzystania z odpoczynku. Kierowcy w oparciu o art. 8 pkt 8 wskazanego rozporządzenia mają swobodny wybór, co do sposobu i miejsca wykorzystania noclegu, jednak większość zatrudnionych kierowców dobrowolnie wybiera nocleg w pojeździe i złożyła w tym zakresie stosowane oświadczenia. Kierowcy realizują nocleg w kabinach ciągników siodłowych wyposażonych w lodówki, klimatyzację, niewielkie szafki oraz łóżka, mające wymiary łóżek hotelowych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty