Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606495)
      • Kadry i płace (26073)
      • Obrót gospodarczy (88689)
      • Rachunkowość firm (3729)
      • Ubezpieczenia (35724)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    01.03.2010

    Kontrola udzielania zamówień publicznych /Przesłanki wyboru trybu zapytania o cenę - przykłady nieprawidłowości wykrywanych w toku kontroli przeprowadzanej przez Prezesa UZP/

    Tryby, w jakich zamawiający może udzielić zamówienia publicznego, zostały enumeratywnie uregulowane w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych. Już sam art. 10 ww. ustawy wskazuje, iż ustawa określa zamknięty katalog trybów, w których zamawiający może udzielić zamówienia. Ponadto ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych reguluje w art. 10 ust. 1 zasadę prymatu określonych (konkurencyjnych) trybów udzielania zamówień publicznych. Jako najpełniej realizujące podstawowe zasady udzielania zamówień publicznych zostały w art. 10 ustawy wskazane tryby w postaci przetargu nieograniczonego i przetargu ograniczonego. Przetarg nieograniczony i ograniczony są zatem trybami podstawowymi, których zastosowanie do udzielenia zamówienia publicznego nie jest uzależnione od spełnienia żadnych dodatkowych przesłanek. Tym samym ww. przepis w sposób pośredni ustanawia zasadę powszechnego dostępu wykonawców do zamówienia publicznego. Jak wynika z art. 39 ustawy, przetarg nieograniczony to tryb udzielenia zamówienia, w którym w odpowiedzi na publiczne ogłoszenie o zamówieniu oferty mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy. Natomiast art. 47 ustawy stanowi, że przetarg ograniczony to tryb udzielenia zamówienia, w którym w odpowiedzi na publiczne ogłoszenie o zamówieniu wykonawcy składają wnioski o dopuszczenie do udziału w przetargu, a oferty mogą składać wykonawcy zaproszeni do składania ofert. Powyższe oznacza de facto, iż ustawa w odniesieniu do trybu przetargu ograniczonego nie ogranicza liczby podmiotów uprawnionych do złożenia wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, tj. krąg podmiotów uprawnionych do złożenia wniosku jest w tym wypadku bardzo szeroki. Dopiero art. 51 ust. 1 ustawy uprawnia zamawiającego do ograniczenia liczby wykonawców, którzy będą mogli złożyć w postępowaniu oferty, wskazując, że zamawiający zaprasza do składania ofert wykonawców, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu, w liczbie określonej w ogłoszeniu zapewniającej konkurencję, nie mniejszej niż 5 i nie większej niż 20. Niewątpliwie celem wyróżnienia (preferowania) przez ustawodawcę określonych trybów (przetarg nieograniczony i ograniczony) jest zapewnienie najpełniejszej realizacji zasad powszechnego, równego i niczym nieograniczonego dostępu zainteresowanych wykonawców do postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Oznacza to, iż tryby te umożliwiają także najpełniejszą realizację zasad dotyczących zachowania uczciwej konkurencji i równego dostępu do zamówienia, a tym samym dostępu przedsiębiorców do rynku.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Jak przygotować się do zmian 2026 w prawie pracy i ZUS
    • Projekty - październik - listopad 2025
    • Zmiany prawa – weszły w życie od 10 października do 4 grudnia 2025 r.
    • Kiedy pracownik musi wyrazić zgodę na przetwarzanie numeru rachunku bankowego
    • Czy szkoła ma obowiązek udzielenia informacji o wynagrodzeniu pracownicy będącej radną
    • USTAWA z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane Art./§ 12 13
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.