Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606492)
      • Kadry i płace (26072)
      • Obrót gospodarczy (88689)
      • Rachunkowość firm (3729)
      • Ubezpieczenia (35724)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    01.07.2009

    Kontrola udzielania zamówień publicznych /Roboty dodatkowe i uzupełniające w świetle ostatnich wyników kontroli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych/

    Nie jest zamówieniem dodatkowym zamówienie, które należy udzielić na skutek źle przeprowadzonego przez zamawiającego procesu inwestycyjnego.

     

    Zamówienia udzielane w trybach niekonkurencyjnych stanowią wg statystyk Urzędu Zamówień Publicznych przeprowadzonych za okres od stycznia do maja 2009 roku ponad 30% wszystkich zamówień, których udzielenie ogłoszono w Biuletynie Zamówień Publicznych i ponad 22 % wszystkich zamówień, których udzielenie ogłoszono w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich. Jest to istotny odsetek, tym bardziej, że jedną z podstawowych zasad udzielania zamówień publicznych jest zasada prymatu przetargowych, konkurencyjnych trybów postępowania. Możliwość zastosowania w postępowaniu innych trybów udzielenia zamówienia niż podstawowych (w tym w szczególności trybu zamówienia z wolnej ręki) uzależniona jest od spełnienia określonych dla tych trybów przesłanek. Z uwagi na fakt, że zastosowanie innego trybu postępowania niż trybu przetargowego jest wyjątkiem od generalnej zasady prymatu, wszelkie przesłanki dopuszczające zastosowanie trybów mniej konkurencyjnych, muszą być interpretowane ściśle. Podkreślał to wielokrotnie zarówno Sąd Najwyższy jak i Naczelny Sąd Administracyjny, dodając, że lista przesłanek umożliwiających zastosowanie poszczególnych trybów jest zamknięta. Nie jest dopuszczalna więc interpretacja rozszerzająca takich przesłanek, ziszczenie się takiej przesłanki nie może być też przez zamawiającego dorozumiane. Zgodnie z orzeczeniem ETS z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-318/94 KE przeciwko Republice Federalnej Niemiec, pkt 13, oraz orzeczeniem ETS z dnia 10 kwietnia 2003 r. w połączonych sprawach C-20/01 oraz C-28/01 KE przeciwko Republice Federalnej Niemiec, pkt 58 - mając na uwadze, że zastosowanie procedury negocjacyjnej (pozaprzetargowej) jest wyjątkiem od ogólnej zasady, przesłanki jej zastosowania należy interpretować ściśle a podmiot, który się na nie powołuje musi być w stanie je udowodnić.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Jak przygotować się do zmian 2026 w prawie pracy i ZUS
    • Projekty - październik - listopad 2025
    • Zmiany prawa – weszły w życie od 10 października do 4 grudnia 2025 r.
    • Kiedy pracownik musi wyrazić zgodę na przetwarzanie numeru rachunku bankowego
    • Czy szkoła ma obowiązek udzielenia informacji o wynagrodzeniu pracownicy będącej radną
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.