Interpretacja indywidualna z dnia 05.11.2020, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.683.2020.1.UNR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.683.2020.1.UNR
Brak prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2020 r. (data wpływu 7 września 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn.: . jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 7 września 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn.: ...
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Miasto jest miastem na prawach powiatu, definiowanym zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r., poz. 920) jako gmina wykonująca zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie. Stosownie do przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713, ze zm.). Miasto jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność (art. 2 ust. 1). Miasto posiada status czynnego podatnika podatku od towarów i usług w odniesieniu do czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W konsekwencji zawierania takich umów Miasto wykonuje czynności w ramach działalności gospodarczej definiowanej na gruncie i dla celów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106), zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy (dalej: ustawa). Należy zauważyć, że zdecydowana większość zadań realizowanych przez Miasto jest wykonywana w reżimie publicznoprawnym jako realizacja zadań własnych, o których mowa w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym i art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym oraz zadań zleconych z zakresu administracji rządowej. Miasto zamierza złożyć wniosek aplikacyjny w ramach przyjętego w dniu 28.08.2019 r. Uchwałą nr . Rady Nadzorczej Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej: WFOŚiGW), Programu Priorytetowego . (dalej: Program). Celem Programu jest zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery poprzez realizację inwestycji polegających na kompleksowej modernizacji budynków prowadzącej do racjonalizacji zużycia energii lub wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Dofinansowanie może być udzielone na realizację kompleksowych zadań termomodernizacyjnych w budynkach użyteczności publicznej, przez które należy rozumieć budynki przeznaczone na potrzeby administracji publicznej, oświaty, nauki, kultury fizycznej i sportu, kultury oraz publicznej: opieki zdrowotnej, opieki społecznej i socjalnej, jak też na cele porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, internaty, a także budynki wchodzące w skład zasobów komunalnych jednostki samorządu terytorialnego. Otrzymane z WFOŚiGW dofinansowanie w formie dotacji (do 70% kwoty możliwego dofinansowania) oraz pożyczki zostanie przeznaczone na realizację zadania inwestycyjnego pn. . Możliwe wsparcie z WFOŚiGW wynosi do 100% kosztów kwalifikowanych zadania. Zakres rzeczowy zadania inwestycyjnego pn. realizowanego z ewentualnym udziałem środków WFOŚiGW obejmuje prace: izolację przeciwwilgociową ścian fundamentowych/piwnicznych ocieplenie ścian fundamentowych/piwnicznych ocieplenie dachu/stropu nad ostatnią kondygnacją wymianę parapetów zewnętrznych wymianę stolarki okiennej i drzwiowej modernizację oświetlenia wymianę kotła na paliwa stałe na kocioł gazowy wraz z instalacją gazową wymianę instalacji c.o. oraz c.w.u. Zadanie inwestycyjne będzie wykonywane w celu realizacji zadań własnych z zakresu ochrony środowiska i przyrody (art. 4 ust. 1 pkt 13 ustawy o samorządzie powiatowym, art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym) poprzez termomodernizację budynku prowadzącą do racjonalizacji zużycia energii. Przedmiotowy budynek jest własnością Miasta, figuruje w ewidencji środków trwałych. Nieruchomość gruntową zabudowaną, oznaczoną w ewidencji gruntów jako działka nr 258, będącą mieniem Skarbu Państwa Miasto przejęło z mocy prawa z dniem 1 stycznia 1999 r. na podstawie decyzji z dnia 26 czerwca 2000 r., w związku z ustawą z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 ze zm.) oraz Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 2 lutego 1999 r. w sprawie trybu przekazywania mienia przez Skarb Państwa powiatom i miastom na prawach powiatu oraz określenia kategorii mienia wyłączonego z przekazywania (Dz. U. Nr 13. poz. 114). Przy nabyciu przedmiotowego budynku Miastu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (brak faktury, przejęcie z mocy prawa mienia Skarbu Państwa). Przedmiotowy budynek jest obecnie użytkowany przez S na podstawie umowy bezpłatnego użyczenia nr ., z przeznaczeniem na realizację zadań publicznych Miasta, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2, 3, 22 ustawy o samorządzie powiatowym i w art. 7 ust. 1 pkt 5, 6, 19 ustawy o samorządzie gminnym. S. prowadzi działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2020 r.. poz. 1057), nie działając w celach zarobkowych. Cele .: niesienie wszechstronnej pomocy ludziom uzależnionym od alkoholu: prowadzenie programów edukacyjnych w zakresie wiedzy o alkoholu, niebezpieczeństw z nim związanych oraz propagowanie idei trzeźwości na terenie działania S - szczególnie wśród młodzieży; niesienie pomocy i doskonalenie umiejętności pomagania innym, zwłaszcza osobom mającym problemy związane z nadużywaniem alkoholu; współdziałanie z organizacjami i instytucjami rządowymi i samorządowymi w zakresie niesienia pomocy rodzinom w sytuacjach kryzysowych; udzielanie pomocy rodzinom dotkniętym przemocą, przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu. S. nie prowadzi działalności gospodarczej, a tylko działalność pożytku publicznego wpisującą się w przyjmowany corocznie Zarządzeniem Prezydenta Miasta Miejski Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Miasta. Obowiązek podejmowania przez jednostki samorządu terytorialnego działań zmierzających do ograniczenia spożycia napojów alkoholowych oraz zmiany struktury ich spożywania, inicjowania i wspierania przedsięwzięć mających na celu zmianę obyczajów w zakresie spożywania tych napojów, działania na rzecz trzeźwości w miejscu pracy, przeciwdziałania powstawaniu i usuwania następstw nadużywania alkoholu, a także wspierania działalności w tym zakresie organizacji społecznych i zakładów pracy wynika z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2019 r.. poz. 2277). Jak wynika z art. 1 ust. 2 tej ustawy, jednostki samorządu terytorialnego popierają także tworzenie i rozwój organizacji społecznych, których celem jest krzewienie trzeźwości i abstynencji, oddziaływanie na osoby nadużywające alkoholu oraz udzielanie pomocy ich rodzinom, jak również zapewniają warunki sprzyjające działaniom tych organizacji. Ponadto zgodnie z art. 41 ust. 1 tej ustawy do zadań własnych gminy należy prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracją społeczną osób uzależnionych od alkoholu. Zadania te w szczególności obejmują: zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu; udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie: prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych: wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych; podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego; wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej. Po zakończeniu zadania inwestycyjnego przedmiotowy budynek w dalszym ciągu będzie użytkowany - na podstawie umowy bezpłatnego użyczenia - przez S. w celu realizacji wyżej opisanych zadań własnych Miasta. Wydatki związane z realizacją zadania inwestycyjnego pn.: , dokumentowane będą fakturami wystawianymi na Miasto. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. zadania inwestycyjnego nie będą wykorzystywane do dokonywania czynności opodatkowanych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty