14.01.2020 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 14.01.2020, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.586.2019.1.JK3, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.586.2019.1.JK3

Obowiązki płatnika w związku ze zwrotem zryczałtowanych kwot za używanie samochodu prywatnego do celów służbowych w jazdach lokalnych asystentowi rodziny i kierownikowi.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2019 r. (data wpływu 13 listopada 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku ze zwrotem zryczałtowanych kwot za używanie samochodu prywatnego do celów służbowych w jazdach lokalnych asystentowi rodziny i kierownikowi jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku ze zwrotem zryczałtowanych kwot za używanie samochodu prywatnego do celów służbowych w jazdach lokalnych asystentowi rodziny i kierownikowi.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

G. jest samodzielną jednostką organizacyjną utworzoną na podstawie art. 110 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2019 r. poz.1507 ze zm.). Rada Gminy tworząc jednostkę organizacyjną nadała statut, z którego zapisów § 20I 21 wynika, że G. zarządza kierownik, reprezentuje go na zewnątrz, zapewniając właściwą realizację zadań G. Kierownik zarządzając G. nie posiada pełnomocnictw lub innych dokumentów, z których wynika prawo do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego, ponieważ posiada takie prawo na mocy statutu G.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 23b ustawy, wolny od podatku dochodowego jest zwrot kosztów poniesionych przez pracownika z tytułu używania pojazdów stanowiących własność pracownika, dla potrzeb zakładu pracy, w jazdach lokalnych, jeżeli obowiązek ponoszenia tych kosztów przez zakład pracy albo możliwość zwrotu tych kosztów, wynika wprost z przepisów innych ustaw.

Wnioskodawca zatrudnia asystenta rodziny, który zgodnie z ustawą wykonuje swoją pracę głównie w terenie. Wnioskodawca nie jest w stanie zapewnić pojazdu służbowego, dlatego z pracownikiem tym podpisano umowę o użytkowanie własnego samochodu w jazdach lokalnych. Przyznany został ryczałt, którego wypłata dokonywana jest na podstawie art. 34a ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym. Asystent rodziny nie jest pracownikiem socjalnym. Zatrudniony jest zgodnie z wymogami ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Charakter pracy asystenta rodziny odpowiada pracy pracownika socjalnego. Jego praca wiąże się ze świadczeniem opieki nad klientami pomocy społecznej zamieszkałymi na terenie całej gminy. Fakt zatrudnienia go na podstawie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, a nie ustawy o pomocy społecznej nie powinien wpływać na brak uprawnień do zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 23b.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne