14.12.2019 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 14.12.2019, sygn. 0112-KDSL2-2.4012.8.2019.1.AS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL2-2.4012.8.2019.1.AS

Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 listopada 2019 r. (data wpływu 5 listopada 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina () (dalej: Gmina) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT, podatek). Gmina będąc jednostką samorządu terytorialnego realizuje zadania własne wynikające z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506; dalej: ustawa o samorządzie gminnym), które służą zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Gmina wykonuje określone przedmiotową ustawą zadania w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań własnych Gminy należą między innymi sprawy: a) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej wskazane w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym, b) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych wskazane w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym, c) zieleni gminnej i zadrzewień wskazane w art. 7 ust. 1 pkt 12 ustawy o samorządzie gminnym, d) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych wskazane w art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym, e) wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej wskazane w art. 7 ust. 1 pkt 17 ustawy o samorządzie gminnym, f) promocji gminy wskazane w art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym. Zasadniczo realizując wymienione zadania własne Gmina występuje w charakterze organu władzy publicznej, a nie jako podatnik VAT, bowiem nie realizuje tych zadań na rzecz wspólnoty lokalnej i przyjezdnych gości na podstawie umów cywilnoprawnych, które wiązałyby się z pobieraniem wynagrodzenia przez Gminę w zamian za korzystanie z określonych efektów działania Gminy. W latach 2018-2019 Gmina zrealizowała projekt pn. () (dalej: operacja, przedsięwzięcie, projekt). Celem operacji jest wzmocnienie rozpoznawalności i potencjału () oraz rozwój kompleksowej i atrakcyjnej oferty obszaru. Dotąd w miejscowości () i na terenie Gminy nie istniała oferta edukacyjna, z której mogliby korzystać mieszkańcy oraz osoby przyjezdne. W wyniku realizacji operacji powstało miejsce służące zaspokajaniu potrzeby zdobywania i pogłębiania wiedzy o obszarze w aktywny i atrakcyjny sposób. Tematyka ścieżki dotyczy fauny () w szczególności posadowione tablice informują o następujących gatunkach zwierząt: (). Dodatkowo realizacja operacji ma na celu propagowanie dobrostanu społecznego i dziedzictwa kulturowego na obszarach rybackich i obszarach akwakultury, w tym dziedzictwa kulturowego, rybołówstwa poprzez tworzenie, rozwój oraz wyposażenie infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej, przeznaczonej na użytek publiczny, historycznie lub terytorialnie związanej z działalnością rybacką. Gmina planuje, że niezwłocznie po oddaniu ścieżki edukacyjnej do użytkowania będzie ona ogólnodostępna zarówno dla mieszkańców, jak i osób przyjezdnych. Ścieżka edukacyjna będzie udostępniana bez wnoszenia jakichkolwiek odpłatności. To oznacza, że ani Gmina, ani żadna inna jednostka budżetowa skonsolidowana z Gminą dla celów rozliczeń VAT nie planuje pobierać opłat za korzystanie ze ścieżki edukacyjnej nie będą pobierane opłaty za wstęp na ścieżkę, a także teren ścieżki edukacyjnej nie będzie wykorzystywany do świadczenia usług udostępniania miejsc reklamowych, ani żadnych innych odpłatnych świadczeń opodatkowanych podatkiem VAT. Projekt obejmuje wybudowanie ścieżki edukacyjnej. W związku z realizacją projektu Gmina poniosła następujące wydatki związane z: (a) wykonaniem nawierzchni utwardzonych, tj.: mechanicznym wykonaniem koryta, ręcznym profilowaniem i zagęszczaniem podłoża, podsypką piaskową z zagęszczeniem mechanicznym, podbudową z kruszywa łamanego, układaniem nawierzchni chodników i placów z kostki, obrzeżami betonowymi, ławą betonową pod krawężnikami; (b) elementami wyposażenia ścieżki, tj.: ławkami drewnianymi wolnostojącymi z oparciem, tablicami informacyjnymi (tablice edukacyjne o tematyce dot. zwierząt), koszami na śmieci; (c) oświetleniem, tj.: kopaniem rowów dla kabli, ułożeniem rur osłonowych, układaniem kabli, zasypywaniem rowów, montażem słupów oświetleniowych, montażem opraw oświetlenia zewnętrznego, badaniem linii kablowej, pomiarem skuteczności zerowania, pomiarem uziemienia ochronnego. Gmina wystąpiła z wnioskiem o przyznanie pomocy finansowej na realizację operacji w ramach działania Realizacja lokalnych strategii rozwoju kierowanych przez społeczność Priorytet 4 Zwiększenie zatrudnienia i spójności terytorialnej, objętego Programem Operacyjnym Rybactwo i Morze. Zgodnie z zapisami umowy o dofinasowanie środki finansowe przyznane Gminie będą obejmowały wyłącznie część wydatków na projekt wskazanych powyżej w częściach (a) oraz (b), tj. wydatki dotyczące wykonania nawierzchni utwardzonych i elementów wyposażenia ścieżki. Wydatki objęte pomocą nie obejmują w ogóle wydatków na projekt w części dotyczącej wykonania oświetlenia. W konsekwencji powyższego przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej są jedynie wydatki związane z wykonaniem nawierzchni utwardzonych i elementów wyposażenia ścieżki edukacyjnej (dalej: wydatki kwalifikowane na projekt), w odniesieniu do których Gmina w złożonym oświadczeniu o kwalifikowalności VAT zadeklarowała uznanie podatku VAT jako wydatku kwalifikowanego. To oznacza, że Gmina uznaje podatek VAT od ponoszonych wydatków kwalifikowanych na projekt za niemożliwy do odliczenia. W tym zakresie dofinansowanie będzie obejmować kwotę netto jak i podatek VAT naliczony przypisany do wydatków uznanych za kwalifikowane w projekcie. Wydatki kwalifikowane ponoszone na projekt będą związane wyłącznie z wykonywaniem nieodpłatnie przez Gminę zadań własnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 10, 12, 15, 17 i 18 ustawy o samorządzie gminnym. W konsekwencji, wydatki na projekt pn. () będą związane wyłącznie z wykonywaniem przez Gminę czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Operacja zakłada osiągnięcie celu i zachowanie go przez okres trwałości projektu, tj. 5 lat. Jednak Gmina nie zamierza zmieniać sposobu funkcjonowania terenu opisanego powyżej przez okres co najmniej 10 lat od dnia oddania zagospodarowanej przestrzeni do funkcjonowania. W związku z realizacją projektu Gmina otrzymała zasadniczo faktury VAT wystawione na Gminę z podaniem jej numeru NIP dla celów VAT z wykazanym podatkiem VAT naliczonym. Gmina zawarła z wykonawcami umowy cywilnoprawne. Gmina uznała podatek VAT naliczony od kosztów ponoszonych na projekt za wydatek kwalifikowany w ramach złożonego wniosku o przyznanie pomocy, bowiem zdaniem Gminy, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT ani w całości, ani w części od ponoszonych wydatków. Ponoszone wydatki mają charakter wydatków inwestycyjnych, a efekty projektu będą stanowić dla Gminy środek trwały o wartości przekraczającej kwotę netto 15 tys. PLN. Działki, na których realizowana będzie operacja stanowią własność Gminy. Koszty utrzymania infrastruktury ponosić będzie Gmina. Mając na uwadze powyższe z perspektywy przepisów ustawy o VAT wydatki na projekt nie będą w żaden sposób związane z czynnościami generującymi dochody, które podlegałyby ewidencji VAT. W konsekwencji, efekty realizowanej operacji nie będą w ogóle służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług według stawek VAT ani czynnościom zwolnionym od tego podatku.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne