13.11.2019 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 13.11.2019, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.445.2019.1.DJD, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.445.2019.1.DJD

Opodatkowanie przychodów z najmu prywatnego lokali mieszkalnych w formie ryczałtu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2019 r. (data wpływu 17 września 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów uzyskiwanych z najmu lokali mieszkalnych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną. Posiada w swoim majątku osobistym dwa lokale (dalej jako: Lokale/Nieruchomości). Wnioskodawca otrzymał Lokale w 2019 r. na podstawie umowy darowizny. W związku z faktem, że Wnioskodawca posiada już nieruchomość, w której zamieszkuje, otrzymane w darowiźnie Lokale nie są przez Niego wykorzystywane do realizacji własnych celów mieszkaniowych, są zabezpieczeniem ewentualnych przyszłych potrzeb mieszkaniowych własnych i rodziny, ale również zabezpieczenia przyszłych kosztów utrzymania Wnioskodawcy i Jego rodziny. Wnioskodawca podjął decyzję o wynajmie Lokali. W tym celu, Wnioskodawca zdecydował się na skorzystanie z usług podmiotu, który wynajął od Wnioskodawcy Lokale w celu dalszego podnajmu. Taka decyzja jest związana z ograniczonymi możliwościami Wnioskodawcy w zakresie sprawowania bezpośredniego nadzoru nad najmem wyłącznie własnymi siłami. Wnioskodawca pozostaje aktywny zawodowo, uzyskuje przychody z innych źródeł (umowa o pracę, powołanie), a skorzystanie z usług operatora najmu pozwala odciążyć Wnioskodawcę z obowiązków związanych z zarządzaniem najmem Lokali. Mając to na uwadze, Wnioskodawca zawarł dwie długoterminowe (3-letnie) umowy z podmiotem zewnętrznym, któremu powierzył Lokale do wynajmu.

W przypadku każdego z Lokali, na podstawie odrębnej umowy, Wnioskodawca podjął współpracę z tym samym operatorem najmu (dalej jako: Pośrednik), którego rolą jest zarządzanie i udostępnianie Lokali w celu ich dalszego podnajmu. W umowach zaznaczono, że Pośrednik będzie wykorzystywać Lokale w związku z prowadzoną działalnością dotyczącą usług związanych z zakwaterowaniem obejmujących w szczególności usługi krótkotrwałego zakwaterowania. W tym zakresie to Pośrednik jest zobowiązany do prowadzenia spraw związanych z dalszym podnajmem i czynnościami administracyjnymi. Umowy o współpracy Wnioskodawcy z Pośrednikiem w zakresie zarządzania Lokalami, zostały zawarte na czas nieoznaczony. Wnioskodawca uzgodnił z Pośrednikiem miesięczne wynagrodzenie z tytułu wynajmu Lokali Pośrednikowi przez Wnioskodawcę. Kwoty te określane są procentowo jako przysługujący Wnioskodawcy udział w czynszu najmu pobranym od podnajemcy. Jednocześnie Strony uzgodniły gwarancję czynszu minimalnego, co oznacza, że Wnioskodawca w ramach każdej z umów najmu długoterminowego zawartej z Pośrednikiem otrzymuje miesięcznie przynajmniej określoną wartość środków pieniężnych tytułem czynszu - niezależnie od faktu, czy Pośrednik w danym okresie podnajął Lokale, czy też nie.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne