31.10.2019 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 31.10.2019, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.566.2019.2.MD, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.566.2019.2.MD

brak prawa do odliczenia podatku naliczonego przy realizacji projektu pn.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 września 2019 r. (data wpływu 17 września 2019 r.) uzupełnionym pismem z 4 października 2019 r. (data wpływu 9 października 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego przy realizacji projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego przy realizacji projektu pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 4 października 2019 r. (data wpływu 9 października 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 1 października 2019 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.566.2019.1.MD.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 4 października 2019 r. przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina Miejska zrealizowała projekt pn. . Przedsięwzięcie zostało dofinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, w ramach osi priorytetowej 4 Efektywność energetyczna, 4c Priorytet Inwestycyjny: Wspieranie efektywności energetycznej, inteligentnego zarządzania energią i wykorzystania odnawialnych źródeł energii w infrastrukturze publicznej, w tym w budynkach publicznych i w sektorze mieszkaniowym; Działanie 3 - Kompleksowa modernizacja energetyczna budynków; Poddziałanie 2 - Efektywność energetyczna w budynkach mieszkalnych. Dofinansowanie na podstawie umowy z dnia 28 września 2018 r. Data rozpoczęcia realizacji projektu: 1 października 2017 r., data rozpoczęcia rzeczowej realizacji projektu 1 grudnia 2018 r., data finansowego zakończenia realizacji projektu (dokonanie ostatecznej płatności) 30 września 2019 r. W ramach realizacji projektu Gmina poniosła następujące rodzaje wydatków objętych podatkiem od towarów i usług: 1. roboty budowlane: ogólnobudowlane i sanitarne. Opisane wydatki, w części kwalifikowalnej zostały dofinansowane w 80,99% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i wkładu własnego Gminy w 19,01%. Środki EFRR w rozumieniu § 12 ust. 2 i ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r., w sprawie zwolnień od podatków od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. 2018.701) nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a zatem nie jest możliwe ubieganie się o zwrot podatku od towarów i usług w oparciu o przepisy zawarte w tym rozporządzeniu. Gmina Miejska w ramach projektu pn. , zrealizowała termomodemizację budynku mieszkalnego komunalnego w zakresie: docieplenia ścian zewnętrznych i dachów, wymiany pokrycia dachowego, wymiany stolarki okiennej i drzwiowej, wykonania robót towarzyszących, rozbiórki istniejących urządzeń grzewczych i wykonaniem instalacji c.o. i c.w.u. z przyłączeniem do miejskiej sieci grzewczej. Głównym celem projektu jest uzyskanie co najmniej 25% oszczędności energii na budynku począwszy od 2019 r. Cel projektu wpisuje się bezpośrednio w cele Osi Priorytetowej 4 Efektywność energetyczna a w szczególności w priorytet inwestycyjny 4c Wspieranie efektywności energetycznej, inteligentnego zarządzania energią i wykorzystania odnawialnych źródeł energii w infrastrukturze publicznej, w tym w budynkach publicznych i w sektorze mieszkaniowym, gdyż efektem realizacji projektu jest kompleksowa modernizacja energetyczna budynku/budynków należących do zasobów mieszkaniowych. Szczegółowe cele projektu: 1. Zwiększenie efektywności energetycznej budynków Gmina zamierza w wyniku realizacji projektu zwiększyć efektywność energetyczną budynku, co w konsekwencji przyczyni się do uzyskania wymiernych oszczędności w zakresie ponoszonych kosztów zakupu energii cieplnej przez poszczególne gospodarstwa domowe. Należy dodać, że oszczędności te de facto będą oszczędnościami beneficjentów ostatecznych (mieszkańców), bowiem Gmina nie jest sprzedawcą ciepła a jedynie operatorem odpowiadającym za prawidłowe jego rozliczenie pomiędzy poszczególne lokale (mieszkalne). 2. Redukcja emisji pyłów oraz szkodliwych gazów będących wynikiem spalania węgla Realizacja projektu przyczyni się także do redukcji pyłów oraz szkodliwych gazów będących wynikiem spalania węgla poprzez mniejszą ilość zapotrzebowania na energię cieplną. 3. Podnoszenie poziomu życia mieszkańców Zwiększenie efektywności energetycznej budynku i zarazem jego modernizacja (w sensie technicznym) pozwoli podnieść ogólny poziom zadowolenia mieszkańców. Dodatkowo poziom tego zadowolenia będzie wspierany przekazem informacji dotyczących pozytywnego wpływu na lokalne środowisko przyrodnicze. Projekt będzie służył wszystkim interesariuszom (Gminie Miejskiej, mieszkańcom modernizowanego energetycznie budynku oraz mieszkańcom osiedla) i przyczyni się do rozwiązania wszystkich zdefiniowanych w projekcie problemów.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne