09.07.2019 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 09.07.2019, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.241.2019.1.MW, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.241.2019.1.MW

Opodatkowanie prac badawczych i obowiązku wystawienia faktury.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku sygnowanym datą 29 stycznia 2019 r. (data wpływu 7 czerwca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prac badawczych i obowiązku wystawienia faktury jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prac badawczych i obowiązku wystawienia faktury.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

A (zwana dalej Podatnikiem lub Wnioskodawcą) będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, wygrała II edycję konkursu w ramach programu badań naukowych z obszaru () realizowanych przez polskich naukowców powracających z zagranicznych ośrodków naukowych pn. C, którego organizatorem jest B (zwane dalej B). Jako laureat programu A otrzymała finansowanie realizacji programu badawczego. Projekty badawcze w konkursie są finansowane z budżetu B jako zadanie zlecone A przez B. W związku z powyższym, Podatnik w grudniu 2017 r. zawarł umowę z B, w której B zleciło A wykonanie zadania realizację projektu badawczego, a A zobowiązała się wykonać to zadanie pod nazwą D (zwanego dalej Programem lub Projektem). Termin realizacji Projektu przypada na okres (...) (A zobowiązała się w tym terminie wykonać całość Projektu). Celem konkursu C jest przede wszystkim podniesienie poziomu naukowego A nadzorowanych przez B, co w przyszłości przełoży się na rozwój technologiczny polskich () oraz przemysłowego potencjału (), a także wsparcie powrotu do kraju polskich naukowców, którzy po opuszczeniu kraju podjęli pracę w zagranicznych ośrodkach naukowych, chcących powrócić do Polski i podjąć badania naukowe m.in. w A nadzorowanych przez B. Adresatami konkursu są m.in. A lub instytuty badawcze nadzorowane przez B. Laureaci wyłonieni w trybie konkursowym otrzymują finansowanie realizacji projektu badawczego. W ramach programu konkursowego mogą być finansowane projekty badawcze zgodnie z obowiązującymi Priorytetowymi Kierunkami Badań w B. Zgodnie z regulaminem konkursu budżet danego projektu badawczego składa się, w szczególności, z wynagrodzeń (przy czym suma kosztów osobowych nie może przekroczyć 50% wartości projektu), kosztów pośrednich (które nie mogą przekroczyć 15% wartości projektu), kosztów kwalifikowanych oraz innych wydatków. Koszty kwalifikowane mogą obejmować: wynagrodzenia, aparaturę badawczą, usługi obce (podwykonawstwo), materiały i odczynniki oraz literaturę specjalistyczną, wyjazdy i udziały w konferencjach (do 3% wartości projektu), publikacje (do 2% wartości projektu). Cele konkursu, w przypadku A są realizowane poprzez Projekt. Zgodnie z zawartą z B umową, Projekt ma w efekcie określić możliwości (). A została w umowie określona jako wykonawca, B natomiast jako zamawiający. Środki finansowe na wykonanie projektu badawczego objętego umową wynoszą (...) zł brutto. Zgodnie z brzmieniem umowy A po otrzymaniu odpowiednich transz dofinansowania, wystawi na rzecz B faktury. Zgodnie z umową, wynikiem realizacji projektu badawczego i przedmiotem odbioru końcowego, oprócz powyższego, będą także: raporty etapowe oraz raport końcowy z przebiegu projektu badawczego, zawierający sprawozdanie merytoryczne stanowiący opracowanie naukowe, zawierające informacje o sposobie realizacji badań, wynikach badań/testów i stopniu rozwiązania problemu badawczego. Raport końcowy powinien zawierać w szczególności: rozliczenie wydatków poniesionych na realizację Projektu, zgodnie z harmonogramem finansowo-rzeczowym; sprawozdanie merytoryczne z realizacji Projektu; opis Projektu; wykaz wymiernych wyników Projektu badawczego: opinię biegłego rewidenta. A będzie zobowiązana sporządzić szczegółowy wykaz wymiernych wyników Projektu badawczego, tj. dokumentacji oraz przedmiotów wytworzony/zakupionych w czasie trwania Projektu i przekazać B najpóźniej w dniu jego zakończenia. Wykaz stanowi załącznik do raportu końcowego. Aparatura badawcza sfinansowana ze środków B w celu realizacji Projektu badawczego stanowi własność A (w przypadku nieprzyjęcia efektów projektu, B ma prawo żądać zwrotu kosztów tych przedmiotów). Prawo dysponowania wynikami Projektu w postaci m.in. dokumentacji, demonstratorów, technologii, instrukcji użytkowych ukierunkowanych na zastosowanie w praktyce oraz pozostałych wyników przysługuje wyłącznie A i stanowi jej własność. Oznacza to prawo do wyłącznego korzystania i rozporządzania ww. efektami pracy. Przekazanie tychże praw innej osobie lub instytucji wymaga zgody B. Wyniki Projektu badawczego wytworzone w zakresie objętym umową z B stanowią własność A. A jako wyłącznie uprawniony z tytułu autorskich praw majątkowych do dysponowania wynikami Projektu badawczego wskazanym w art. 50 i 74 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, udziela B bezpłatnej licencji niewyłącznej, z prawem do udzielenia sublicencji do nieograniczonego w czasie, w kraju i zagranicą, korzystania przez jednostki podległe i nadzorowane przez B oraz podmioty, dla których B jest organem założycielskim, na wszelkich polach eksploatacji.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne