28.11.2018 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 28.11.2018, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.635.2018.3.PS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.635.2018.3.PS

Uwzględnienie w podstawie opodatkowania kwoty dotacji otrzymanej na realizację projektu; moment powstania obowiązku podatkowego dla ww. dotacji.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2018 r. (data wpływu 17 sierpnia 2018 r.) uzupełnionym w dniu 31 października 2018 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • uwzględnienia w podstawie opodatkowania kwoty dotacji otrzymanej na realizację projektu w przypadku zadań określonych w pkt 2, 3, 5, 6, 8, 9, 11, 12 jest prawidłowe,
  • braku uwzględnienia w podstawie opodatkowania kwoty dotacji otrzymanej na realizację projektu w przypadku zadań określonych w pkt 4, 7, 10, 13 oraz w pkt 1, 14, 15,16, 17, 18, 19 jest nieprawidłowe,
  • momentu powstania obowiązku podatkowego dla ww. dotacji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 31 października 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uwzględnienia w podstawie opodatkowania kwoty dotacji otrzymanej na realizację projektu w przypadku zadań określonych w pkt 2, 3, 5, 6, 8, 9, 11, 12, braku uwzględnienia w podstawie opodatkowania kwoty dotacji otrzymanej na realizację projektu w przypadku zadań określonych w pkt 4, 7, 10, 13 oraz w pkt 1, 14, 15,16, 17, 18, 19 oraz momentu powstania obowiązku podatkowego dla ww. dotacji.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Organizacja xxx w ... (Wnioskodawca) to organizacja działająca na podstawie ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych. W ramach realizacji celów statutowych, Wnioskodawca podejmuje między innymi działania w oparciu o dofinansowanie ze środków funduszy UE w tym z programów EFS, POKL czy POWER. Organizacja xxx w ... w związku z decyzją władz statutowych, nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest także zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Sytuacja taka wynika z charakteru organizacji oraz sposobu jej finansowania. Jedyną formą pozyskiwania środków na realizację celów statutowych, jest pobieranie składek członkowskich. Dodatkowym źródłem funduszy związanych z bieżącą działalnością, są środki zewnętrzne w tym środki z funduszy UE. Dotacje zewnętrzne mają jednak charakter celowy i wykorzystywane są wyłącznie do realizacji konkretnych projektów oraz rozliczane są w oparciu o zasady finansowane sprecyzowane przez Instytucje Zarządzające (zasady finansowania POKL na lata 2007 - 2013 a następnie w okresie programowania 2014 - 2020 np. wytyczne dotyczące kwalifikowalności środków w ramach realizacji POWER itp.). Wnioskodawca w dniu 30 czerwca 2016 r podpisał umowę nr xxx na realizację projektu w ramach POWER działanie 2. 2. pt. .... Czas realizacji projektu został określony od 1 września 2016 r. do 31 sierpnia 2018 r. W związku z wątpliwościami co do stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: Ustawa VAT) realizacja projektu uległa zawieszeniu począwszy od 23 maja 2018 r. Wnioskodawca rozważa odwieszenie realizacji projektu. Celem projektu jest opracowanie 132 sztuk STRATEGII ROZWOJU (planów rozwojowych) dla 132 przedsiębiorców (MMŚP) pochodzących w 90% z obszaru województwa ... . Strategia rozwoju (plan rozwoju) ma mieć zindywidualizowany charakter i odnosić się do celów danego przedsiębiorstwa. Dla określenia działań niezbędnych do osiągnięcia celów, dokonana zostanie analiza funkcjonowania przedsiębiorstwa w czterech obszarach. Obszary (nazwane w projekcie PESPEKTYWAMI), które objęte zostaną analizom celem zbudowania strategii rozwoju to 1) perspektywa infrastruktury, 2) perspektywa procesów wewnętrznych, 3) perspektywa finansów, 4) perspektywa rynków zewnętrznych - rynków zbytu. Analiza każdej z perspektyw ma pokazać kadrze zarządzającej firmy działania jakie należy podjąć w danej perspektywie, aby możliwe było osiągnięcie powiązanych z nią celów strategicznych. Analiza ta będzie realizowana we współpracy wykwalifikowanych doradców/ekspertów z kadrą zarządzającą przedsiębiorstwa MMŚP w wybranych spośród powyżej wymienionych perspektyw. Eksperci będą doradzać i współpracować z przedsiębiorcą. W wyniku tych działań dla każdego z przedsiębiorstw MMŚP powstanie (w postaci ustrukturyzowanego dokumentu) zindywidualizowana STRATEGIA ROZWOJU (plan rozwoju) zawierająca: cele strategiczne przedsiębiorstwa (co firma chce osiągnąć), analizę stanu obecnego (w jakim miejscu się firma znajduje), wskazanie działań rozwojowych pozwalających na osiągnięcie zdefiniowanych celów (co firma musi zrobić, aby dotrzeć tam gdzie zamierza). Strategie powstawać będą dla firm mikro, małych poniżej 25 pracowników, małych powyżej 25 pracowników oraz średnich. Odniesienie budżetu projektu do mających powstać strategii, zawarte jest w zamieszczonej tabeli. Należy zwrócić uwagę, iż pozycje 12 i 13 w tabeli tyczą się przygotowania strategii dla mikro firm, pozycje 6 i 7 w tabeli tyczą się przygotowania strategii dla małych firm poniżej 25 pracowników, pozycje 10 i 11 w tabeli tyczą się przygotowania strategii dla małych firm powyżej 25 pracowników, pozycje 3 i 4 w tabeli tyczą się przygotowania strategii dla średnich firm. Wyżej wymienione pozycje służą bezpośrednio do stworzenia strategii rozwoju, które stanowią efekt realizacji niniejszego projektu. Pozycje 5, 8, 11, 14 są przypisane wyłącznie formalnie do strategii i stanowią element dodatkowy, bez wpływu na cenotwórczość pracy doradców czy też metodykę ich pracy. Pozostałe pozycje w tabeli (tj.1, 2, 15, 16, 17, 18, 19), nie są w żaden sposób powiązane z doradztwem i tworzeniem strategii. Ogólna wartość budżetu projektu to: zł, w tym wnioskowane finansowanie: 1 zł. W projekcie przewiduje się wkład własny przedsiębiorców otrzymujących plany rozwojowe w wysokości 10% wartości otrzymywanego planu rozwojowego oraz wkład własny Wnioskodawcy w ramach kosztów pośrednich. W ramach budżetu projektu Wnioskodawca otrzymuje dotacje na następujące działania i czynności:

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne