Interpretacja indywidualna z dnia 26.10.2018, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.578.2018.1.TK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.578.2018.1.TK
Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2018 r. (data wpływu 28 sierpnia 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 października 2018 r. (data wpływu 23 października 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania w całości lub w części kwoty podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z nabyciem towarów i usług na realizację zadania inwestycyjnego pn. Rozbudowa drogi powiatowej jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania w całości lub w części kwoty podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z nabyciem towarów i usług na realizację zadania inwestycyjnego pn. Rozbudowa drogi powiatowej. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 23 października 2018 r. (data wpływu 23 października 2018 r.) o podpis osoby upoważnionej do reprezentowania Wnioskodawcy oraz o prawidłowy adres elektroniczny do doręczeń ePUAP.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.
Wnioskodawca (Powiat) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Powiat podpisał wraz innymi powiatami województwa z Urzędem Marszałkowskim wstępną umowę (preumowę) dotyczącą realizacji projektu pn. () poprawa spójności komunikacyjnej województwa poprzez budowę i przebudowę dróg powiatowych usprawniających dostępność komunikacyjną do regionalnych i subregionalnych centrów rozwoju. W ramach tego projektu Powiat będzie realizował inwestycję pn. Rozbudowa drogi powiatowej Zadania te współfinansowane będą ze środków europejskich (ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) w ramach Osi Priorytetowej () na lata 2014-2020. Zakres prac planowanych w ramach wyżej wymienionych inwestycji obejmuje karczowanie krzewów i drzew samosiejek, budowę i przebudowę chodnika wzdłuż drogi powiatowej, budowę i przebudowę zatok autobusowych poszerzenie, oczyszczenie istniejących rowów przydrożnych przebudowę skrzyżowań z drogami bocznymi, przebudowę istniejących zjazdów bitumicznych, przebudowę i oczyszczenie istniejących przepustów pod koroną drogi, regulację wysokościową istniejących elementów uzbrojenia terenu, tj. włazy kanalizacji, zasuwy hydrantów, studnie telekomunikacyjne, itp., aktualizację istniejącego oznakowania pionowego i poziomego, roboty wykończeniowe. W ramach inwestycji ww. obejmuje rozbudowę drogi o długości 7,19 km. Powiat realizuje przedmiotowe zadanie, mieszczące się w katalogu zadań własnych powiatu na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2018 r., poz. 995, z późn. zm.). Zakres zadań przewidzianych dla powiatu w ramach powyższego zadania szczegółowo reguluje ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2222, z późn. zm.). W myśl art. 19 ust. 1 tej ustawy organ administracji rządowej lub jednostki samorządu terytorialnego, do którego właściwości należą sprawy z zakresu planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg, jest zarządcą drogi. Zgodnie z art. 19 ust. 2 ww. ustawy zarządcami dróg, z zastrzeżeniem ust. 3, 5, 5a i 8, są dla dróg: 1.krajowych Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad; 2.wojewódzkich zarząd województwa; 3.powiatowych zarząd powiatu; 4.gminnych wójt (burmistrz, prezydent miasta). W myśl art. 20 pkt 3 ww. ustawy do zarządcy drogi należy w szczególności pełnienie funkcji inwestora. Realizacja zadania przewidziana jest na lata 2018-2019. Faktury za realizację tego projektu wystawiane będą na Powiat, który jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Drogi realizowane w ramach tego projektu nie będą służyły działalności powiatu podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym, Powiat nie będzie prowadził sprzedaży podatkowanej podatkiem VAT towarów ani usług związanych z realizowaną inwestycją, a w szczególności nie będzie pobierał opłat za korzystnie z drogi ani nie będzie osiągał z tego tytułu innych dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Celem realizowanych inwestycji będzie wykonywanie zadań publicznych, dla realizacji których powiat został powołany.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty