05.10.2018 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 05.10.2018, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.608.2018.1.PS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.608.2018.1.PS

Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację inwestycji.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2018 r. (data wpływu 24 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację inwestycji jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację inwestycji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina A jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT). Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną i obowiązaną do realizowania zadań nałożonych przez ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2018 r., poz. 994, ze zm.), czyli tzw. zadań własnych Gminy, w zakresie których Gmina nie jest uznawana za podatnika podatku VAT oraz inne czynności wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych w zakresie, których Gmina jest podatnikiem podatku VAT. Gmina otrzyma pomoc finansową ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, (), na realizację projektu pn. Cyfrowy urząd przyjazny mieszkańcom. Projektodawcą będzie Gmina B jako Lider Projektu. Gmina A jest jednym z partnerów w projekcie. Projekt jest realizowany na obszarze Gmin () są to gminy miejsko-wiejskie i wiejskie. Celem realizacji projektu jest zwiększenie poziomu wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w ww. gminach oraz zwiększenie dostępności i dojrzałości e-usług. Projekt będzie realizowany na terenie województwa, ma charakter regionalny, tj. integruje podmioty działające na obszarze subregionu. Projekt w swoim zakresie rzeczowym realizuje cele Działania 2.1 Cyfrowe ponieważ wprost zwiększa wykorzystanie technik informacyjno-komunikacyjnych co jest zgodne z celem Działania, którym jest zwiększony poziom wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w administracji publicznej poprzez działania ukierunkowane na zwiększenie zakresu informacji i zasobów sektora publicznego udostępnionych w postaci cyfrowej, wzmocnienie stopnia cyfryzacji administracji oraz rozwój elektronicznych usług publicznych w zakresie tworzenia i cyfryzacji nowych, poprawy funkcjonalności i e-dojrzałości istniejących usług, integracji oraz zwiększenia stopnia dostępności dla obywateli. Projekt w swoim zakresem rzeczowym odpowiada pozytywnie na większość kryteriów użyteczności, ponieważ podnosi poziom świadczonych usług do poziomu 5, wprowadza nowe usługi, zakłada integrację systemów dziedzinowych z systemem elektronicznego zarządzania dokumentacją, zapewnia interoperacyjność, a także zakłada dostosowanie systemów do Krajowych Ram Interoperacyjności i standardu WCAG 2.0. Projekt przewiduje powstanie 5 szt. nowych e-usług o stopniu dojrzałości 5 usługa spersonalizowana polegająca na automatycznym udostępnianiu informacji o naliczonych opłatach oraz statusach spraw z możliwością pełniej elektronicznej obsługi oraz 41 szt. e-usług o stopniu dojrzałości 4 usługa transakcji umożliwiająca załatwienie sprawy w pełni elektronicznie tj. złożenie sprawy, odebranie odpowiedzi, dokonanie opłaty oraz 3 szt. usług o stopniu dojrzałości 3. Założono też zwiększenie stopnia dojrzałości istniejących usług do poziomu 4 modernizacja usług, które mają poziom 1, 2 i 3. Zakres rzeczowy przedsięwzięcia obejmuje między innymi utworzenie i udostępnienie formularzy elektronicznych i portalu, rozbudowę i zakup sprzętu informatycznego oraz poprawę bezpieczeństwa teleinformatycznego także poprzez zakup sprzętu i oprogramowania. W ramach Projektu zrealizowane będą następujące cele: 1) zwiększenie poziomu wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w Gminach (); 2) zwiększenie dostępności i dojrzałości e-usług. Projekt prowadzi do uproszczeń administracyjnych poprzez dodatkowe zmniejszenie zużycia zasobów, tj. ograniczenie zużycia papieru oraz energii poprzez wysyłanie elektronicznie dokumentów do interesantów, Radnych oraz między jednostkami UM/UG a samym urzędem. Projekt zakłada integrację systemów oraz ich interoperacyjność poprzez zastosowanie brokera integracyjnego (szyny danych) z otwartymi interfejsami API. Założono zastosowanie technologii chmury-system EZD dla jednostek będzie udostępniany z serwera w UM/UG, co dodatkowo obniży koszty i wpłynie na bezpieczeństwo. Cyfrowa dostępność objętych projektem zasobów zwiększy się dzięki innej platformie niż własna strona internetowa e-usługi oraz elektroniczne rejestry dostępne będą na portalu mieszkańca, platformie ePUAP oraz w systemie BIP. Projekt będzie finansowany w głównej części w ramach EFRR i w pozostałej ze środków własnych. Środki własne na realizację projektu zostaną przewidziane w budżecie jednostki samorządu terytorialnego, a także w Wieloletniej Prognozie Finansowej. W celu określenia wielkości dofinansowania wydatki co do ich rodzaju sprawdzono pod względem kwalifikowalności. Maksymalny poziom dofinansowania projektu z EFRR wynosi 85% wydatków kwalifikowalnych. Projekt nie generuje dochodu, ponieważ w wyniku jego realizacji nie będą osiągane przychody, które można na podstawie posiadanych informacji skalkulować w całym okresie analizy. Tym samym Gmina nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT towarów ani usług związanych z realizowaną inwestycją.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne