Interpretacja indywidualna z dnia 02.02.2017, sygn. 3063-ILPP2-1.4512.226.2016.2.AWa, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. 3063-ILPP2-1.4512.226.2016.2.AWa
Prawo do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Zachowanie dziedzictwa kulturowego i historycznego poprzez rewaloryzację obiektów zabytkowych ().
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2016 r. (data wpływu 15 grudnia 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 stycznia 2017 r. (data wpływu 30 stycznia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Zachowanie dziedzictwa kulturowego i historycznego poprzez rewaloryzację obiektów zabytkowych () jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Zachowanie dziedzictwa kulturowego i historycznego poprzez rewaloryzację obiektów zabytkowych (). Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 stycznia 2017 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego ubiega się o przyznanie pomocy ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Poddziałanie Dziedzictwo kulturowe i kultura. W ramach projektu planowane są działania, których celem jest poprawa stanu obiektów zabytkowych objętych ochroną konserwatorską poprzez konserwację zabytków architektury na terenie założenia parkowego w A. Planuje się konserwację m.in. obiektów: elementów postumentu, kolumny, posągów (). Planuje się też odbudowę, odtworzenie i konserwację m.in.: głazu narzutowego, Świątyni, budynków uzdrowiska, herbaciarni. Odbudowie i pracom konserwatorskim poddane zostanie ogrodzenie zabytkowego założenia parkowego w A. długości ok. 1,5 km. Wszystkie prace będą wykonywane (także przez przeszkolonych stażystów) na podstawie materiałów źródłowych i wytycznych zgodnych z zaleceniami Konserwatora Zabytków. Działaniem komplementarnym do prac związanych z odbudową i konserwacją zabytków będzie szerokie oddziaływanie edukacyjno-informacyjne, skierowane do mieszkańców oraz turystów. Zorganizowane zostaną m.in. 4 konferencje dla różnych grup odbiorców, w tym 1 naukowa ogólnopolska. Przygotowane i opracowane zostaną materiały i narzędzia niezbędne do profesjonalnego prezentowania zabytków w aplikacjach multimedialnych. Zorganizowane zostaną warsztaty rękodzielnicze dla dzieci i dorosłych (podczas zajęć uczestnicy będą wykonywać gadżety wykorzystywane podczas promocji projektu), opracowana i stworzona zostanie aplikacja na urządzenie mobilne multimedialny przewodnik z elementami gry miejskiej. Opracowany zostanie poradnik metodyczny prowadzenia zajęć i warsztatów z obszaru dziedzictwa kulturowego dla domów kultury oraz publikacja, która będzie zawierała m.in. analizę jak dziedzictwo kulturowe przyczynia się do tworzenia miejsc pracy i stymuluje działalność gospodarczą (udostępniane bezpłatnie). Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury zakupu na poniesione wydatki będą wystawiane na Gminę. Gmina realizując projekt będzie wykonywała własne zadania nałożone na nią przez ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz inne przepisy dotyczące ochrony zabytków i ochrony przyrody, a tym samym nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT towarów, ani usług związanych z realizowaną inwestycją. Nie zostanie zastosowana żadna odpłatność, ani w formie biletów wstępu, wpisowych itd. Gmina nie będzie mogła więc odzyskać w całości ani w części podatku VAT poniesionego na realizowaną inwestycję zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty