22.02.2016 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 22.02.2016, sygn. IPPP3/4512-3/16-2/RD, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPP3/4512-3/16-2/RD

W zakresie opodatkowania podatkiem VAT czynności sprzedaży bonów oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem kuponów od Partnera.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2015 r. (data wpływu 4 grudnia 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT czynności sprzedaży bonów oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem kuponów od Partnera jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług opodatkowania podatkiem VAT czynności sprzedaży bonów oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem kuponów od Partnera.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. (dalej Spółka) umieszcza na należącym do niej portalu internetowym oferty skierowane do klientów indywidualnych (osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej). Wśród innych umieszczanych ofert znajdują się takie, których konstrukcja polega na oferowaniu produktów określanych mianem bonów wartościowych (dalej bony lub kupony) na zakup usług lub produktów oferowanych przez podmioty trzecie (dalej Partnerzy).

Przedmiotowy model działalności polega na nabyciu nieodpłatnym bądź odpłatnym przez Spółkę od Partnerów określonej ilości kuponów (emitowanych przez Partnerów). Spółka poprzez wspomniany portal internetowy dokonuje dalszej dystrybucji (odsprzedaży) bonów jego finalnym użytkownikom (klientom indywidualnym). Bony uprawniają klientów indywidualnych, do zakupu usług lub produktów oferowanych przez tychże Partnerów i aktywacji bonu podczas dokonywania zapłaty za usługę lub towar, przez co fizycznie klient indywidualny dokonuje płatności w formie bonu i - o ile wartość kuponu nie pokrywa 100% ceny nabycia - pozostałą część ceny reguluje w formie pieniężnej (tj. gotówkowej lub elektronicznej - karta płatnicza bądź kredytowa).

Kupony w sensie ekonomicznym nie powodują zmniejszenia ceny pierwotnej żądanej przez ich wystawcę tj. Partnera, ale stanowią formę zapłaty części ceny poprzez przyjęcie kuponu od posiadacza o określonej wartości (kupon = substytut pieniądza). Cena ta zawiera zarówno kwotę netto, jak też podatek VAT obliczony wg właściwej stawki. W praktyce klient indywidualny nabywając kupon uiszcza już pewne środki pieniężne na poczet nabycia towarów lub usług (co prawda w tym momencie jeszcze nieskonkretyzowanych), jakie oferuje wystawca bonu. W momencie zakupu klient indywidualny nie uzyskuje zmniejszenia ceny, ale możliwość uiszczenia części ceny w formie właśnie aktywacji bonu opiewającego na określoną wartość.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne