19.05.2016 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 19.05.2016, sygn. IBPB-1-3/4510-287/16/PC, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPB-1-3/4510-287/16/PC

Czy wydatki Spółki związane z zakupem usługi organizacji i koordynacji procesu współpracy w ramach Klastra Gospodarki Odpadowej i Recyklingu w oparciu o wystawioną przez Koordynatora Klastra fakturę VAT (nazwa świadczonej usługi: usługa organizowania i koordynowania procesu współpracy w ramach Klastra Gospodarki Odpadowej i Recyklingu) stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 4 kwietnia 2016 r. (data wpływu do tut. BKIP 7 kwietnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z zakupem usługi organizacji i koordynacji procesu współpracy w ramach Klastra Gospodarki Odpadowej i Recyklingu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 kwietna 2016 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z zakupem usługi organizacji i koordynacji procesu współpracy w ramach Klastra Gospodarki Odpadowej i Recyklingu.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca od 2003 r. prowadzi dystrybucję metali nieżelaznych na terenie kraju oraz Unii Europejskiej. Główny asortyment Firmy stanowią wyroby hutnicze z aluminium, miedzi oraz mosiądzu w postaci płaskowników, prętów, profili, drutów, rur oraz blach i taśm. W dniu 16 lutego 2015 r. Wnioskodawca został przyjęty do grona Partnerów ogólnopolskiego Klastra Gospodarki Odpadowej i Recyklingu (dalej Klaster). Klaster tworzą przedsiębiorstwa, jednostki badawczo-rozwojowe, instytucje otoczenia biznesu takie jak izby gospodarcze, firm konsultingowe i fundacje zajmujące się edukacją ekologiczną. Rdzeniem Klastra są firmy zaangażowane w zbieranie, usuwanie, przetwarzanie, odzysk, recykling i transport wszelkiego rodzaju odpadów. Klaster obejmuje również dwa prestiżowe instytuty badawcze prowadzące kompleksowe badania naukowe dotyczące szeroko rozumianego zarządzania zasobami mineralnymi - od pozyskiwania środków do gospodarki odpadami i ochrony środowiska, w tym gospodarki odpadami i ich zastosowania jako alternatywnych źródeł energii, a także instytut specjalizujący się w inżynierii i technologii wytwarzania, przetwarzania i stosowania materiałów polimerowych, żywic, farb i barwników, konstruowaniem maszyn, urządzeń i linii technologicznych do wytwarzania materiałów polimerowych, żywic, farb i lakierów. Do Klastra przystąpiła także ostatnio Politechnika. Cel jaki przyświeca partnerom Klastra, to przede wszystkim podjęcie wspólnych działań służących podniesieniu konkurencyjności każdego z partnerów Klastra, zwiększenie efektywności wykorzystania posiadanych zasobów, pozyskanie środków unijnych oraz wymianę wiedzy. Klaster ma służyć i pomagać wprowadzaniu innowacyjnych produktów na rynek przez firmy należące do Klastra. Szczegółowy zakres zadań Klastra zawarty jest w zapisach Umowy o współpracy z 29 maja 2012 r. oraz w Regulaminie klastra z 19 listopada 2013 r. Obejmuje on: stworzenie sieci współpracy w obszarze zagospodarowania odpadów i ich przetwarzania, wspieranie przedsiębiorczości i innowacyjności w obszarze funkcjonowania Klastra oraz tworzenia warunków dla skutecznej komercjalizacji wyników prac badawczych uczelni wyższych i jednostek badawczo-rozwojowych, wspieranie podmiotów sieci współpracy w zakresie wzrostu ich konkurencyjności, wdrażania innowacji: produktowych, organizacyjnych, procesowych, rozwoju zrównoważonych technologii, kapitału ludzkiego oraz eksportu, łączenie i rozwijanie zasobów oraz kompetencji z obszaru funkcjonowania Klastra w celu efektywnego wykorzystywania zarówno istniejących możliwości, jak i szans związanych z rozwojem innowacyjnej gospodarki opartej na wiedzy, reprezentowanie podmiotów sieci współpracy na zewnątrz, w tym udział w targach, misjach oraz spotkaniach i forach krajowych i międzynarodowych, promocja działalności Klastra oraz jego członków, a także promocja wykorzystania wszelkiego rodzaju odpadów do produkcji wyrobów gotowych, prowadzenie działalności lobbingowej, doradztwo prawne, marketingowe, techniczne i technologiczne mające na celu wprowadzenie na rynek polski i zagraniczny nowych rozwiązań produktowych i technologicznych, doradztwo w zakresie pozyskania finansowania na promocję działań, rozwój i wdrażanie innowacji zrzeszonych w Klastrze podmiotów, w tym funduszy na tworzenie wspólnych projektów, pochodzących ze środków UE i innych, organizowanie szkoleń, seminariów i konferencji branżowych. Ramy organizacyjno-prawne Klastra określone zostały w Umowie o współpracy i Regulaminie Klastra. Klaster nie posiada osobowości prawnej oraz nie ma charakteru spółki cywilnej. Stanowi platformę wspólnych działań dla osiągnięcia wyżej określonych celów i zadań, a określonych w § 3 Umowy o współpracy. Partnerem Klastra może zostać instytucja, firma lub organizacja, prowadząca działalność związaną z sektorem gospodarki odpadowej i recyklingu lub oferująca usługi skierowane do osób i podmiotów tego sektora. Klaster jest otwarty dla wszystkich zainteresowanych, a uczestnictwo w nim oparte jest na zasadach dobrowolności i woli współpracy. Każdy z Partnerów Klastra uczestniczy w nim na równych prawach. Za zobowiązania Klastra odpowiadają Partnerzy solidarnie. Strukturę organizacyjną Klastra tworzy Rada Klastra, w skład której wchodzą przedstawiciele każdego Partnera. Rada Klastra wybiera swojego Przewodniczącego oraz Prezydium. Rada Klastra powołuje również 3 osobowy Zarząd Klastra. Do zakresu kompetencji Rady Klastra należy w szczególności: przyjmowanie nowych członków, uchwalanie Regulaminu i jego zmian, wybór i odwołanie Przewodniczącego Rady Klastra oraz członków Zarządu, rozpatrywanie i zatwierdzanie planów rozwoju, działalności operacyjnej oraz projektów merytorycznych, zatwierdzanie sprawozdań Zarządu. Za realizację bieżących zadań nie wymagających zgody Rady Klastra odpowiada Zarząd Klastra. Zarząd Klastra wykonuje czynności powierzone przez Radę Klastra i reprezentuje Klaster na zewnątrz. Zarząd współpracuje na bieżąco z Przewodniczącym Rady Klastra oraz składa Radzie Klastra roczne sprawozdania z działalności. Do obowiązków Zarządu Klastra należy inicjowanie, organizowanie, koordynowanie i wspieranie zadań wskazanych przez Radę Klastra, a w szczególności: przygotowywanie planów działania w zakresie organizacji i rozwoju Klastra, realizowanie projektów i zadań powierzonych przez Radę Klastra, współpraca w ramach inicjatyw i projektów realizowanych w ramach Klastra przez jego członków. Organem wykonawczym Rady Klastra i Zarządu Klastra jest Koordynator Klastra, który zgodnie z Regulaminem wykonuje czynności powierzone mu przez Zarząd Klastra w ramach podpisanej z Zarządem Klastra Umowy o koordynację i wraz z nim reprezentuje Klaster na zewnątrz. W oparciu o zapisy Regulaminu, Rada Klastra powierzyła 1 sierpnia 2013 r. obowiązki koordynatora Klastra Gospodarki Odpadowej i Recyklingu firmie X (dalej Koordynator). Do zadań Koordynatora należy organizowanie i koordynowanie procesu współpracy w ramach Klastra Gospodarki Opadowej i Recyklingu pomiędzy przedsiębiorstwami, instytucjami otoczenia biznesu, jednostkami naukowo-badawczymi, jednostkami samorządu terytorialnego oraz administracją państwową.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne