Interpretacja indywidualna z dnia 07.12.2016, sygn. 1061-IPTPP3.4512.576.2016.2.BM, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, sygn. 1061-IPTPP3.4512.576.2016.2.BM
Prawo do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego oraz stawka podatku dla budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 października 2016 r. (data wpływu 18 października 2016 r.), uzupełnionym pismami z dnia 21 listopada 2016 r. (data wpływu 23 listopada 2016 r.) i z dnia 21 listopada 2016 r. (data wpływu 24 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego i jego zwrotu w związku z planowaną realizacją inwestycji pn. .. oraz opodatkowania 23% stawką podatku wpłat mieszkańców z tytułu wkładu własnego w kosztach budowy przydomowych oczyszczalni ścieków jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18 października 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego i jego zwrotu w związku z planowaną realizacją inwestycji pn. .. oraz opodatkowania 23% stawką podatku wpłat mieszkańców z tytułu wkładu własnego w kosztach budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.
Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 21 listopada 2016 r. (data wpływu 23 listopada 2016 r.) o skorygowanie liczby zdarzeń i o opłatę oraz z dnia 21 listopada 2016 r. (data wpływu 24 listopada 2016 r.) o podanie adresu e-PUAP.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina . jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie zbiorczego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. W latach 2017-2018 planuje realizować zadanie inwestycyjne polegające na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków pn. ... Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie o rozproszonej zabudowie należy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 08.03.1990 r. o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie zapotrzebowania w wodę, kanalizacji oraz usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych. Gmina będzie ubiegała się o pozyskanie środków na ww. inwestycję z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich Województwa . i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej .. Planowana inwestycja będzie realizowana przez Gminę i faktury zakupu dotyczące budowy przydomowych oczyszczalni ścieków będą wystawiane na Gminę. Powstałe, w wyniku planowanej inwestycji urządzenia wodno-kanalizacyjne będą własnością Gminy, natomiast zostaną przekazane mieszkańcom w nieodpłatne użytkowanie. Gmina nie będzie pobierała opłat ani też nie będzie ponosiła żadnych wydatków związanych z eksploatacją tych oczyszczalni. W kosztach inwestycji uczestniczyć będą mieszkańcy (osoby fizyczne), dla których budowane będą przydomowe oczyszczalnie ścieków, poprzez wpłatę do Gminy udziału finansowego na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych. Wpłata udziału finansowego, jako partycypacja w kosztach budowy jest dobrowolna. Dokonanie ww. wpłaty warunkuje wybudowanie przydomowych oczyszczalni ścieków. Dokonane przez mieszkańców wpłaty zostaną wprowadzone do budżetu Gminy w par. 6290 przed rozpoczęciem budowy z przeznaczeniem na pokrycie kosztów budowy. Ww. wpłaty mieszkańców będą opodatkowane 23% podatkiem VAT. Warunki umowy cywilnoprawnej zawartej z mieszkańcami są dla wszystkich jednakowe. Każdy właściciel działki, na której będzie budowana przydomowa oczyszczalnia ścieków, przed przystąpieniem do projektu i podpisaniem umowy cywilnoprawnej, podpisał deklarację uczestnictwa w partycypacji kosztach budowy. Gmina wystawia faktury sprzedażowe z tytułu dostarczania wody i odbioru ścieków na terenie Gminy a tym samym osiąga obrót opodatkowany VAT z wykorzystaniem infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, gdyż usługi zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz odprowadzenie ścieków są przez Gminę deklarowane dla celów VAT jako podlegające opodatkowaniu VAT.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty