Interpretacja indywidualna z dnia 23.12.2016, sygn. 3063-ILPP1-1.4512.103.2016.2.OA, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. 3063-ILPP1-1.4512.103.2016.2.OA
Podatek od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług konserwacyjnych.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. A przedstawione we wniosku z 11 października 2016 r. (data wpływu 17 października 2016 r.) uzupełnionym pismem z 6 grudnia 2016 r. (data wpływu 12 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług konserwacyjnych:
- jest nieprawidłowe w zakresie pytania nr 1;
- jest prawidłowe w zakresie pytania nr 2, 3 i 4.
UZASADNIENIE
W dniu 17 października 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług konserwacyjnych. Dnia 12 grudnia 2016 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu sprawy.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Spółka A Sp. z o.o. jest spółką, której 100% właścicielem jest Gmina. Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach swojej działalności świadczy usługi m.in. z zakresu zarządzania nieruchomościami zarówno będącymi mieniem komunalnym jak również zasobem prywatnych wspólnot mieszkaniowych. W ramach tych umów lub na podstawie odrębnych zleceń Spółka świadczy również usługi remontowe na tych nieruchomościach, które na potrzeby określenia prawidłowej stawki podatku od towarów i usług są usługami konserwacyjnymi. Usługi dotyczą wykonywania m.in. konserwacji instalacji wod-kan, co-gaz, czyszczenia i konserwowania rynien przydachowych, naprawę i konserwację drzwi wejściowych i wiele innych, które zgodnie z definicją robót konserwacyjnych zawartą w § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych; mają na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont. Roboty te wykonywane są zarówno w budynkach sklasyfikowanych jako PKOB dział 11 i 12. Obiekty te są zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zgodnie z treścią art. 41 ust. 12a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Dz. U. z 2011 r. nr 177 poz. 1054 ze zm. W stosunku do usług konserwacyjnych wykonywanych w budynkach mieszkalnych (PKOB-11) a dotyczących całego budynku, jak również w poszczególnych lokalach mieszkalnych znajdujących się w tym budynku Spółka stosuje stawkę VAT 8% na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych. Natomiast jeżeli w tym budynku znajduje się lokal użytkowy a usługa konserwacyjna dotyczy tylko i wyłącznie tego lokalu Spółka stosuje podstawową stawkę VAT tj. 23%. W odniesieniu do tych samych robót konserwacyjnych ale wykonywanych w budynkach niemieszkalnych (PKOB-12) i dotyczących całego budynku Spółka również stosuje podstawową stawkę VAT tj. 23%. Jeżeli usługi konserwacyjne w tym budynku wykonywane są w lokalu mieszkalnym w nim się znajdującym, to korzysta z obniżonej do 8% stawki VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty