Interpretacja indywidualna z dnia 30.11.2016, sygn. 3063-ILPP1-2.4512.129.2016.2.PG, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. 3063-ILPP1-2.4512.129.2016.2.PG
Zwolnienie od podatku usług typu back office.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2016 r. (data wpływu 25 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług typu back office świadczonych dla podmiotów rynku ubezpieczeniowego jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25 października 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług typu back office świadczonych dla podmiotów rynku ubezpieczeniowego.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina, uchwałą Rady Miejskiej w sprawie utworzenia Zakładu utworzyła samorządowy zakład budżetowy, którego przedmiot działania określony w statucie obejmuje zatrudnienie osób niepełnosprawnych zaliczanych do znacznego i umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, rehabilitację zawodową i społeczną tych osób, przygotowanie zatrudnionych i rehabilitowanych osób do znalezienia zatrudnienia na otwartym rynku pracy.
W ramach planu działania zakładu oraz rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych zaplanowano wykonywanie usług: poligraficznych, archiwizacji i niszczenia dokumentów i nośników danych, call center oraz usług pomocniczych typu back office dla firm lub agencji ubezpieczeniowych. Jak wspomniano wyżej, celem prowadzonych działań jest przygotowanie osób niepełnosprawnych do pracy na chronionym lub otwartym rynku pracy. Z uwagi na to, właściwym jest przekazanie tym osobom jak najlepszej wiedzy zawodowej w nowych zawodach, które rokują większą szansą na uzyskanie zatrudnienia. W celu jak najlepszego odwzorowania realnych warunków pracy na poszczególnych stanowiskach pracy, wyposażono je w maszyny, urządzenia i oprogramowanie podobne lub takie same jakie są używane w firmach na rynku. W ramach nauki zawodu następuje też wytworzenie konkretnych usług, które są realizowane przez ZAZ dla kontrahentów zewnętrznych. Sprzedaż tych usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach określonych w ustawie o podatku od towarów i usług. Zakład dokonuje opodatkowania tym podatkiem usług poligraficznych, archiwizacji i Call Center. Pojawia się jednak problem interpretacyjny dotyczący usług pomocniczych dla ubezpieczeń. Zakład nie świadczył jeszcze tych usług, niemniej jednak kończy się okres szkoleń pracowników w Dziale Obsługi Ubezpieczeń. Zakład planuje wykonywanie usług typu back office dla różnych podmiotów rynku ubezpieczeniowego (Partnerów), w tym w szczególności w zakresie: wyszukiwania potencjalnych klientów Partnera za pośrednictwem kampanii telefonicznej, aktualizacji i weryfikacji jakości bazy danych Partnera, określenia skuteczności przeprowadzonych działań marketingowych, określenia stopnia zainteresowania oferowanym produktem (badanie rynku), inicjowania pierwszego kontaktu Partnera z klientem (czyli wstępnego etapu procesu sprzedażowego, bez pośrednictwa w zawarciu umowy), badania satysfakcji klienta po zawarciu umowy ubezpieczenia, aktywnego poszukiwania nowych klientów na rynku, budowania pozytywnego wizerunku Partnera.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty