13.02.2015 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 13.02.2015, sygn. IBPP1/443-1122/14/AZb, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP1/443-1122/14/AZb

brak obowiązku nadania numerów NIP dla niepublicznych przedszkoli prowadzonych przez Wnioskodawcę

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 października 2014 r. (data wpływu 3 listopada 2014 r.), uzupełnionym pismem z 2 lutego 2015 r. (data wpływu 4 lutego 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie dotyczącym obowiązku nadania numerów NIP dla niepublicznych przedszkoli prowadzonych przez Wnioskodawcę - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2014 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie dotyczącym obowiązku nadania numerów NIP dla niepublicznych przedszkoli prowadzonych przez Wnioskodawcę.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 2 lutego 2015 r. (data wpływu 4 lutego 2015 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 20 stycznia 2015 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą (nazwa firmy, imię i nazwisko) podlegającą wpisowi do centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej i został mu nadany numer identyfikacyjny REGON - xxx. Na jego wniosek w 1996 r. został mu nadany numer identyfikacji podatkowej (NIP), którym posługiwał się prowadząc ww. działalność gospodarczą. Od sierpnia 2014 r. Wnioskodawca jest zarejestrowanym płatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto Wnioskodawca od 1 września 2011 r. prowadzi Niepubliczne Przedszkole H. w B., z kolei od dnia 22 października 2012 r. prowadzi Niepubliczne Przedszkole G. w K. Z tytułu prowadzenia ww. przedszkoli Wnioskodawca nie jest wpisany do CEiGD, gdyż zgodnie z art. 42 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej wpisowi do rejestru podmiotów nie podlega osoba fizyczna w zakresie prowadzonej działalności oświatowej obejmującej prowadzenie przedszkola, szkoły, placówki lub innej jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, natomiast jest zarejestrowana w RSPO zgodnie z art. 7 ustawy o systemie informacji oświatowej. Wnioskodawca jako osoba prowadząca niepubliczne przedszkole otrzymała zaświadczenia o numerze identyfikacyjnym REGON (niepubliczne przedszkole H. - yyy, niepubliczne przedszkole G. - zzz), w którym zaświadcza się, że na podstawie złożonego wniosku ww. placówki tj.: niepubliczne przedszkole H. oraz niepubliczne przedszkole G. są jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej. Do ww. numerów w obu przypadkach przypisane są między innymi następujące informacje: Szczególna forma prawna: 82 Przedszkola Niepubliczne, Własność: 214 Własność Krajowych Osób fizycznych, Rodzaj przeważającej działalności: 8510Z Wychowanie przedszkolne, Liczba jednostek lokalnych: 1.

Wnioskodawca próbował złożyć wniosek o nadanie osobnego numeru NIP dla ww. placówek, jednak w Urzędzie Skarbowym odmówiono przyjęcia wniosku i podano informację, że placówki winny posługiwać się numerem NIP osoby prowadzącej przedszkole tj. numerem NIP Wnioskodawcy. Do tej pory placówki faktycznie posługiwały się indywidualnym numerem NIP Wnioskodawcy. Podczas przeprowadzanej we wrześniu br. kontroli przez Państwową Inspekcję Pracy - Inspektor przeprowadzający kontrolę oznajmił, że z informacji pozyskanych z Izby Skarbowej placówki tj. przedszkola niepubliczne prowadzone przez Wnioskodawczynię w ogóle nie mają numeru NIP. Wnioskodawca ponownie wskazuje, że przedszkole jest jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej. Zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, jednostka taka może nabywać prawa, zaciągać zobowiązania, pozywać, być pozywana. Wnioskodawca co pozostaje bezsprzeczne jest organem założycielskim niepublicznego przedszkola H. jak również niepublicznego przedszkola G. Jednak ww. placówki nie są w żaden sposób czy to organizacyjnie, księgowo czy administracyjnie powiązane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą. Osoby pracujące w ww. przedszkolu (pracownicy, zleceniobiorcy) są zatrudnione przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca wskazuje, że umowa o korzystanie z usług przedszkola zawierana jest pomiędzy konkretną placówką a rodzicem/opiekunem dziecka. Umowy o pracę z pracownikami również zawierane są pomiędzy konkretną placówką a pracownikiem. Comiesięczne faktury wystawiane z tytułu zapłaty czesnego oraz kosztów wyżywienia wystawiane są przez konkretną placówkę. Ww. placówki są również podatnikami podatku oraz płatnikami składek na ubezpieczenia społeczne.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne