Interpretacja indywidualna z dnia 29.12.2014, sygn. IBPBI/2/423-1513/14/KP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPBI/2/423-1513/14/KP
moment zaliczenia do koszów uzyskania przychodów wydatków na nabycie świadectw pochodzenia energii elektrycznej
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 22 września 2014 r. (data wpływu do tut. Biura 26 września 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie momentu zaliczenia do koszów uzyskania przychodów wydatków na nabycie świadectw pochodzenia energii elektrycznej jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 września 2014 r. do tut. Biura wpłynął wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków na nabycie świadectw pochodzenia energii elektrycznej.
We wniosku zostało przedstawione następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca (dalej: Spółka) jest producentem wyrobów z węgla i grafitu, głównie elektrod węglowych i grafitowych, styków oraz pozostałych elektrycznych wyrobów węglowych i grafitowych. W związku z wejściem w życie z dniem 11 września 2013 r. zmiany ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U. z 2012 r., poz. 1059, ze zm.), Spółka została zaliczona do grupy tzw. odbiorców przemysłowych. Na podstawie art. 9a ust. 1 ustawy Prawo energetyczne, Spółka, jako odbiorca przemysłowy, jest obowiązana zakupić i przedstawić do umorzenia Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki, odpowiednią ilość świadectw pochodzenia, potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii lub uiścić opłatę zastępczą. W celu wypełnienia ww. obowiązków, Spółka nabywa świadectwa pochodzenia energii i w terminie do 31 marca roku następującego po roku, w którym Spółka dokonała zakupu energii elektrycznej, przedstawia do umorzenia przedmiotowe świadectwa Prezesowi URE. Po raz pierwszy Spółka miała obowiązek dokonania zakupu tych świadectw za okres od 11 września do 31 grudnia 2013 r., którego to zakupu dokonano w lutym 2014 r.Świadectwo pochodzenia jest potwierdzeniem wytworzenia energii elektrycznej w odnawialnych źródłach energii bądź wytworzenia tej energii w wysokosprawnej kogeneracji czyli równoczesnym wytworzeniu ciepła i energii elektrycznej (mechanicznej) w trakcie tego samego procesu technologicznego. Dokument ten ma charakter zaświadczenia administracyjnego. Ze świadectwa pochodzenia wynikają prawa majątkowe, które są zbywalne. Natomiast w przypadku umorzenia świadectw pochodzenia, prawa majątkowe wynikające z tego świadectwa wygasają. Spółka nabywa świadectwa pochodzenia w celu wykonania nałożonych obowiązków wynikających z przepisów ustawy Prawo energetyczne. W momencie zakupu świadectw pochodzenia, intencją Spółki nie jest ich dalszy obrót.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty