Interpretacja indywidualna z dnia 17.10.2014, sygn. ITPP2/443-876/14/EK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-876/14/EK
określenia momentu powstania obowiązku podatkowego wydanie towarów nabywcy
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2014 r. (data wpływu 4 lipca 2014 r.), uzupełnionym w dniu 8 października 2014 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 8 października 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego.
We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka (dalej: Spółka lub sprzedawca) jest firmą handlową i rozprowadza na obszarze Polski maszyny, urządzenia oraz elektronarzędzia poprzez sieć swoich dealerów, tj. firm prowadzących działalność gospodarczą. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. W ramach prowadzonej działalności dokonuje sprzedaży towarów na rzecz podmiotów gospodarczych (dealerów), które dostarczane są do nich za pośrednictwem firm spedycyjnych (transportowych/kurierskich). Towar odbierany jest w siedzibie sprzedawcy przez te firmy spedycyjne (transportowe/kurierskie). W zawartych z dealerami umowach handlowych obowiązujących strony, nie figurują zapisy dotyczące postanowień umownych związanych z momentem dokonania dostawy, ani ryzyka utraty towarów, a także momentem przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zgodnie z praktyką ukształtowaną w trakcie lat współpracy pomiędzy Spółką a jej klientami, przeniesienie to następuje wraz z wydaniem towaru nabywcy przez spedytora (kierowcę firmy transportowej/kuriera), który jest zobowiązany do jego dostarczenia nabywcy. W razie utraty/uszkodzenia towarów przez spedytora (firmę transportową/kurierską) to sprzedawca jest stroną w postępowaniu odszkodowawczym (to on zawiera umowy z przewoźnikami we własnym imieniu i na własny koszt) i on jest beneficjentem ewentualnych odszkodowań. Spółka jest uprawniona do zgłaszania reklamacji związanych z: niewykonaniem usługi, opóźnieniem, zagubieniem, uszkodzeniem czy ubytkiem przesyłki. W przypadku uszkodzenia lub utraty towaru przez przewoźnika, sprzedawca jest zobowiązany to dostarczenia towaru nieuszkodzonego do nabywcy. Z zawartych z dealerami umów wynika, że ceny towarów w cenniku sprzedawcy są cenami loco magazyn nabywcy pod warunkiem, że wartość zamówienia osiągnie tzw. minimum logistyczne, tj. wartość, przy której sprzedawca ma obowiązek dostarczyć towar do magazynu nabywcy lub miejsca przez niego wskazanego. W ten sposób sprzedawca zobowiązuje się do dostarczenia towarów we wskazane (dowolne) miejsce, wraz z poniesieniem wszelkich kosztów i ryzyk z tym związanych, z wyjątkiem wszelkich kosztów celnych oraz odpowiedzialności z tym związanej (przeprowadzenia odprawy celnej importowej). Towar uważa się za dostarczony bez rozładunku z ostatniego środka transportu.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty