28.11.2013 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 28.11.2013, sygn. ITPP2/443-932/13/PS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-932/13/PS

Określenie podstawy opodatkowania czynności wniesienia aportem składników majątkowych do spółki z o. o.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2013 r. (data wpływu 3 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania czynności wniesienia aportem składników majątkowych do spółki z o. o. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2013 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania czynności wniesienia aportem składników majątkowych do spółki z o. o.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna za realizację projektów inwestycyjnych, których przedmiotem jest budowa infrastruktury kanalizacyjnej i wodociągowej położonej na jej obszarach. Przedmiotowa infrastruktura została już zrealizowana albo jest w trakcie realizacji (dalej jako: Infrastruktura). Gmina jest jedynym inwestorem w zakresie budowy kanalizacji sanitarnej i wodociągowej położonej na jej terenie, na którym funkcjonuje P. Sp. z o. o. (dalej: P. lub Spółka). Gmina posiada 100 % udziałów Spółce. Przedmiotem działalności P. jest m. in. zaopatrywanie w wodę oraz odprowadzanie ścieków mieszkańców. Gmina finansuje inwestycje w zakresie gospodarki kanalizacyjnej i wodociągowej, a powstałą Infrastrukturę przekazuje następnie P. w nieodpłatne użytkowanie. W latach 2009-2013 przeprowadziła i aktualnie prowadzi różne inwestycje w Infrastrukturę wodno-kanalizacyjną. Inwestycje finansuje zarówno ze środków własnych, jak i dofinansowania pozyskanego ze źródeł zewnętrznych. Poszczególne elementy Infrastruktury mają wartość początkową przekraczającą 15.000 zł i są traktowane dla celów księgowych jako oddzielne środki trwałe. Gmina dotychczas nie odliczała podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji w Infrastrukturę i nie ujmowała takich kwot w ewidencji VAT podatku naliczonego. Składniki majątkowe realizowanej Infrastruktury pozostawiła na stanie własnych środków trwałych. Zrealizowaną inwestycję wodociągowo-kanalizacyjną Gmina udostępniła na rzecz P.. Udostępnienie to miało charakter bezumowny (tj. nie zostały wydane zarówno żadne uchwały Rady Gminy, ani nie doszło do zawarcia umowy dotyczącej użytkowania). Jednocześnie z tytułu udostępnienia Infrastruktury na rzecz Spółki nie pobierała do tej pory jakiegokolwiek wynagrodzenia. Ze względu na brak związku pomiędzy nakładami inwestycyjnymi, a działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, w przeszłości Gmina nie odliczała podatku naliczonego od ww. wydatków i nie ujmowała w ewidencji VAT podatku naliczonego, związanego z tymi kosztami. Obecnie, w przypadku ww. Infrastruktury oddanej wcześniej do użytkowania albo wciąż realizowanej, planuje zmianę jej przeznaczenia, w pierwszej kolejności planowane jest udostępnienie zrealizowanej Infrastruktury Spółce, w oparciu o umowę odpłatnej dzierżawy. Zdaniem Gminy, ww. odpłatne czynności na rzecz Spółki będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co spowoduje, że uzyska częściowe prawo do odliczenia podatku naliczonego poniesionego w przeszłości, związanego z budową Infrastruktury (kwestia ta jest przedmiotem odrębnego zapytania do Ministra Finansów). W dalszej kolejności ta część Infrastruktury ma zostać wniesiona w formie aportu rzeczowego do Spółki. Podobnie może być z Infrastrukturą obecnie realizowaną, z tą jednak różnica, że najpierw musi ona zostać ukończona i oddana do użytkowania. W rezultacie, Gmina rozważa scenariusz (zdarzenie przyszłe), w którym zawarcie ww. umowy dzierżawy ze Spółką nastąpiłoby w 2013 r., po czym doszłoby do aportu Infrastruktury do Spółki, który miałby miejsce w 2014 r., tj. już po dokonaniu częściowego odliczenia podatku naliczonego w deklaracji za pierwszy okres rozliczeniowy 2014 r. (w związku ze zmianą przeznaczenia Infrastruktury, tj. zawarciem opodatkowanej umowy dzierżawy). Gmina planuje dokonać rozliczenia transakcji wniesienia do Spółki aportem składników majątkowych (materialnych) w taki sposób, by wynagrodzenie otrzymane przez Gminę składało się w części z otrzymanego ogółu praw i obowiązków (udziału), a w części ze środków pieniężnych odpowiadających wartości należnego podatku od towarów i usług po stronie Gminy, w związku z wniesieniem aportu (a nie w całości z otrzymanego udziału o odpowiedniej wartości). W szczególności, zgodnie z planowanymi rozliczeniem:

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne