09.11.2011 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 09.11.2011, sygn. IPPB3/423-669/11-3/MC, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPB3/423-669/11-3/MC

Czy ponoszone przez Spółkę koszty związane z Obsługą gwarancyjną i świadczeniem Usług pogwarancyjnych stanowią koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, o których mowa w art. 15 ust. 4d ustawy o PDOP 2.Czy ponoszone przez Spółkę koszty związane z Obsługą gwarancyjną i świadczeniem Usług pogwarancyjnych stanowią koszty uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia, zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o PDOP.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 04.08.2011 r. (data wpływu 11.08.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z obsługą gwarancyjną i świadczeniem usług pogwarancyjnych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11.08.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z obsługą gwarancyjną i świadczeniem usług pogwarancyjnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej; Spółka), jest podatnikiem, oferującym rozwiązania bazujące na innowacyjnych produktach i usługach w trzech sektorach; przemysłowym, energetycznym i ochrony zdrowia, uzupełnionych rozwiązaniami IT. W szczególności, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka dokonuje sprzedaży urządzeń, w tym sprzętu medycznego, na które udziela gwarancji na okres nie krótszy niż 12 miesięcy. W okresie gwarancji Spółka zobowiązuje się wobec klienta do przeprowadzania niezbędnych prac konserwacyjnych, napraw i przeglądów (dalej; Obsługa gwarancyjna), w umownie ustalonym czasie. Wynagrodzenie za Obsługę gwarancyjną jest elementem wynagrodzenia Spółki z tytułu dostawy samych urządzeń. Spółka nie pobiera w związku z Obsługą gwarancyjną oddzielnych dodatkowych opłat. Często po upływie okresu gwarancji, Spółka zawiera ze swoimi klientami, dodatkowe umowy na świadczenie usług pogwarancyjnej obsługi serwisowej (dalej; Usługi) dotyczącej sprzedanego przez Spółkę sprzętu. Umowa na świadczenie Usług (dalej; Umowa) jest przez Spółkę zawierana, co do zasady, na okres nie krótszy niż 12 miesięcy. Zakres świadczonych przez Spółkę Usług jest zależny od wybranego przez klienta wariantu i może obejmować m.in.; (I) przeglądy okresowe, w tym sprawdzenie bezpieczeństwa mechanicznego i elektrycznego serwisowanych urządzeń, smarowanie ruchomych części mechanicznych, kontrolę jakości, itp., (II) naprawy, w tym interwencje na wezwanie realizowane w miejscu lokalizacji sprzętu, (III) modyfikacje, polegające m.in. na modyfikacji urządzeń i aktualizacji oprogramowania, (IV) dostawę części zamiennych i innych materiałów niezbędnych do przeprowadzenia przeglądów, (IV) zdalną diagnostykę. W okresie trwania Umowy, Spółka zobowiązuje się zatem wobec klienta do udzielenia mu pomocy (przeprowadzenia niezbędnego przeglądu, naprawy, rozwiązania problemu, udzielenia konsultacji, itp.) na wypadek awarii/usterek i innych problemów, które mogą wystąpić w trakcie użytkowania zakupionego od Spółki sprzętu. Spółka zobowiązuje się przy tym do podjęcia interwencji nie później niż w ciągu 24 godzin od momentu otrzymania zgłoszenia od klienta. Co do zasady, wynagrodzenie za świadczenie Usług jest ustalane w formie opłaty ryczałtowej i fakturowane okresowo, najczęściej na bazie miesięcznej. Wynagrodzenie jest należne od klienta niezależnie od tego, czy wdanym okresie wystąpiła konieczność podjęcia przez Spółkę interwencji czy też nie. W związku z Obsługą gwarancyjną oraz świadczeniem Usług, Spółka ponosi określone koszty, w tym w szczególności koszty nabycia części zamiennych i materiałów czy koszty nabycia usług od podmiotów trzecich (podwykonawców). Zdarza się, że Spółka dokonuje powyższych zakupów, a zatem ponosi część lub nawet większość powyższych kosztów, już w początkowym okresie obowiązywania gwarancji udzielonej na sprzęt czy też w początkowej fazie Umowy. Utrzymywanie pewnego stanu towarów (części zamiennych, materiałów, itp.) jest niezbędne m.in. ze względu na, wskazane powyżej, umowne zobowiązanie się Spółki do niezwłocznego podjęcia działań zmierzających do usunięcia powstałego problemu, a w konsekwencji konieczność szybkiego reagowania na zgłoszenia ze strony klienta. Stopień i moment wykorzystania nabytych towarów i usług jest przy tym pochodną zgłoszeń dokonywanych przez klienta, co oznacza, że w skrajnych przypadkach teoretycznie Spółka mogłaby wykorzystać wszystkie towary i usługi albo nie wykorzystać ich w ogóle.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne