Interpretacja indywidualna z dnia 25.05.2011, sygn. ITPP2/443-218b/11/EK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-218b/11/EK
Skoro zawarcie umowy ubezpieczenia jest każdorazowo poprzedzone analizą klienta, to usługa analizy stanowi element kompleksowej usługi ubezpieczenia, gdyż jej cel jest zdeterminowany przez usługę główną ubezpieczeniową.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2011 r. (data wpływu 9 lutego 2011 r.), uzupełnionym w dniach 28 kwietnia i 18 maja 2011 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu udokumentowania oraz rozliczenia w deklaracji importu usług, a także stawki podatku obowiązującej do usług ubezpieczenia należności - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 9 lutego 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 28 kwietnia i 18 maja 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu udokumentowania oraz rozliczenia w deklaracji importu usług, a także stawki podatku obowiązującej do usług ubezpieczenia należności.
W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniach, przedstawiono następujący stan faktyczny.
Spółka jest podatnikiem podatku VAT czynnym, zarejestrowanym jako podatnik VAT UE. Podpisała umowę z firmą francuską na analizę klientów oraz ubezpieczenie należności. Usługa analizy polega na dokładnym sprawdzeniu klienta pod względem sytuacji finansowej, badaniu bilansów oraz ryzyka ubezpieczenia, natomiast usługa ubezpieczenia, zgodnie z postanowieniami umowy, sprowadza się do tego, iż ubezpieczyciel obejmuje ochroną ubezpieczeniową należności przysługujące Spółce z tytułu sprzedaży (1.1 przedmiot działalności podlegającej ochronie ubezpieczeniowej). Zawarcie ubezpieczenia każdorazowo musi być poprzedzone analizą klienta, natomiast nie zawsze efektem czynności analizy klienta jest zawarcie ubezpieczenia. W umowie jest ustalona składka minimalna (w kwocie 42 000 zł), która za jeden okres ubezpieczeniowy nie może być niż 80% całkowitej składki naliczonej za poprzedni okres, a jeżeli będzie niezbędna korekta, to Spółka zostanie poinformowana o nowej składce minimalnej listownie. Ponadto ustalone są opłaty dodatkowe, zgodnie z modułami znajdującymi się w umowie. Na cenę usług świadczonych przez kontrahenta mają wpływ: kwota ubezpieczenia, na którą Spółka chce ubezpieczyć klienta oraz monitoring klientów. Ubezpieczyciel zajmuje się zaległymi należnościami. W przypadku, gdy firma (dłużnik), zalega z płatnościami, to po 60 dniach od upływu terminu płatności Spółka musi zgłosić ten fakt ubezpieczycielowi. Po 150 dniach, jeżeli należności w dalszym ciągu nie zostały uregulowane, następuje cesja wierzytelności i ubezpieczyciel wypłaca Spółce 90% zaległej kwoty, natomiast 10% Spółka otrzymuje z chwilą ściągnięcia zaległych należności przez ubezpieczyciela od dłużnika. W ten sposób firma ubezpieczeniowa zwraca Spółce całą zaległą kwotę. Spółka jest co miesiąc obciążana fakturą bez VAT-u. Spółce trudno jest ustalić PKWiU na te usługi. Są one nabywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty