10.05.2011 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 10.05.2011, sygn. ITPP1/443-233/11/DM, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP1/443-233/11/DM

Obciążanie najemców lokali użytkowych znajdujących się w budynkach wspólnot mieszkaniowych kosztami mediów winno odbywać się na podstawie faktur VAT z uwzględnieniem zapisu art. 106 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2011 r. (data wpływu 15 lutego 2011 r.) udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu obciążania najemców lokali użytkowych kosztami mediów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu obciążania najemców lokali użytkowych kosztami mediów.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zakład budżetowy, jest jednostką organizacyjną gminy, nie posiadającą osobowości prawnej, powołaną z dniem 1 stycznia 2003 r. Uchwałą Rady Miasta z 5 grudnia 2002 r. w sprawie wstrzymania likwidacji Przedsiębiorstwa Gospodarki Mieszkaniowej S. Zakład Budżetowy w G. w likwidacji, Przedsiębiorstwa Gospodarki Mieszkaniowej O. Zakład Budżetowy w likwidacji w G., Przedsiębiorstwa Gospodarki Mieszkaniowej W. Zakład Budżetowy w likwidacji w G., Przedsiębiorstwa Gospodarki Mieszkaniowej N. Zakład Budżetowy w likwidacji w G. oraz połączenia tych zakładów budżetowych i Zakładu Budżetowego Z. w G. w jeden zakład budżetowy. Podstawowym zadaniem Wnioskodawcy jest zarządzanie i administrowanie gminnym zasobem mieszkaniowym i lokalami użytkowymi. Gminne lokale użytkowe położone są w budynkach będących w 100% własnością gminy oraz w budynkach wspólnot mieszkaniowych, w których gmina jest jednym z właścicieli i są wynajmowane na podstawie uchwały Rady Miasta z dnia 13 stycznia 2005 r. w sprawie zasad gospodarowania zasobem komunalnym lokali użytkowych, czynszów i ich płatności oraz podziału Miasta na strefy czynszowe. Zgodnie z § 5 tej uchwały, najemca zobowiązany jest do płacenia czynszu wg zasad określonych w tej uchwale. Zgodnie z nią czynsz jest opłatą za używanie lokalu i nie obejmuje opłat eksploatacyjnych określonych w umowie na przykład z tytułu dostawy mediów, dozoru nieruchomości itp. W związku z tym z dostawcami mediów i usług do lokali użytkowych położonych w budynkach gminnych Wnioskodawca zawarł stosowne umowy. Na podstawie otrzymywanych od dostawców obciążeniowych faktur VAT, Wnioskodawca odlicza wykazany w nich podatek naliczony. Natomiast umowy na dostawę mediów i usług do budynków wspólnot mieszkaniowych zostały zawarte bezpośrednio przez wspólnoty mieszkaniowe. W związku z powyższym na dostarczone media i usługi do lokali gminnych w budynkach wspólnot mieszkaniowych Wnioskodawca otrzymuje noty obciążeniowe od wspólnot, które nie działają w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, gdyż nie dokonują sprzedaży w rozumieniu art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca, jako podatnik podatku od towarów i usług, wystawia dla wszystkich najemców lokali użytkowych faktury VAT zgodnie z zawartymi umowami najmu, w których obciąża najemców oprócz mediów kwotą czynszu. Najemcy lokali użytkowych 100% gminnych obciążani są fakturami co miesiąc w formie zaliczek na podstawie otrzymanych faktur od bezpośrednich dostawców usług z tytułu dostawy wody i odprowadzenia ścieków, gromadzenia i wywozu nieczystości, sprzątania terenu, dostawy energii elektrycznej, cieplnej oraz gazu. W przypadku najemców lokali użytkowych w budynkach wspólnot mieszkaniowych, Wnioskodawca wystawia co miesiąc faktury VAT z tytułu zużycia ww. mediów i usług, w których zaliczkowo obciąża najemców kwotą brutto wynikającą z not otrzymanych od wspólnot mieszkaniowych. W celu ustalenia jednostkowej ceny netto, z wartości brutto zostaje wydzielony podatek właściwy dla danego rodzaju usługi. W związku z tym, iż obciążanie najemców lokali użytkowych z tytułu zużycia wody, podgrzania wody jak i centralnego ogrzewania odbywa się comiesięcznie w formie zaliczki a następnie w okresach 6-cio miesięcznych rozliczane jest indywidualnie z najemcą w zależności od faktycznego stanu zużycia po dokonaniu odczytów z urządzeń pomiarowych, nie ma możliwości ustalenia jednej stawki czynszowej, która zawierałaby również dodatkowe świadczenia niezależne od wynajmującego. Powyższy sposób obciążania w sytuacji otrzymywania not i braku możliwości odliczania podatku naliczonego powoduje, że należność Wnioskodawcy jest niższa od poniesionych na ten cel wydatków o kwotę podatku należnego wynikającego z wystawionych najemcom lokali użytkowych we wspólnotach mieszkaniowych faktur VAT.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne