Interpretacja indywidualna z dnia 27.01.2011, sygn. ITPP2/443-1154a/10/RS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-1154a/10/RS
W zakresie obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego w związku z nabyciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2010 r. (data wpływu 12 listopada 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego w związku z nabyciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 12 listopada 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego w związku z nabyciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (jednoosobową spółką kapitałową), w której 100% udziałów posiada spółka z siedzibą w Danii, prowadząca działalność w zakresie produkcji i sprzedaży prostowników do ładowania akumulatorów, urządzeń wspomagających rozruch i nagrzewnic elektrycznych. Na mocy uchwały jedynego wspólnika - ww. duńskiej spółki - kapitał zakładowy Spółki ma zostać podwyższony. W celu pokrycia podwyższonego kapitału zakładowego, ma być dokonane wniesienie wkładu niepieniężnego (aportu), którego przedmiotem będzie ogół składników materialnych i niematerialnych składających się na oddział spółki duńskiej w Polsce. W ramach wewnętrznej struktury organizacyjnej spółka duńska utworzyła oddział w Polsce, spełniający kryteria definicji oddziału zagranicznego przedsiębiorcy w rozumieniu polskiej ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Zarząd ww. spółki podjął w dniu 15 lutego 2005 r. uchwałę w przedmiocie utworzenia oddziału, co stanowiło wyraźny przejaw woli jego organizacyjnego wyodrębnienia w ramach struktury wewnętrznej. Oddział został wpisany do rejestru przedsiębiorców KRS. Podstawę jego funkcjonowania stanowi wyodrębniony zespół składników niemajątkowych i majątkowych, który został w całości przeznaczony do realizacji działalności produkcyjnej, logistycznej i handlowej, składającej się na przedmiot działalności spółki duńskiej. Po stronie tej spółki pozostały jedynie zadania z zakresu działalności badawczo - rozwojowej oraz działalność handlowa ukierunkowana na rynki Europy zachodniej. Oddział, w oparciu o własną wydzieloną strukturę majątkową i organizacyjną, wykonuje całość działalności produkcyjnej i logistycznej, zajmując się także sprzedażą na rynki krajów Europy środkowej i wschodniej. Ponadto ma wyodrębnione kierownictwo (czteroosobowy zarząd, w tym dyrektora upoważnionego do samodzielnej reprezentacji oraz dyrektora ds. technicznych), które zarządza bieżącą działalnością zakładu i zatrudnia pracowników. Dla oddziału prowadzona jest oddzielna rachunkowość w języku polskim, zgodnie z wymogami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości. W ramach prowadzonej księgowości i rachunkowości zarządczej, przypisywane są zobowiązania i należności związane z realizacją działalności produkcyjnej i handlowej. Szczegółowa ewidencja rachunkowa zdarzeń gospodarczych związanych z działalnością oddziału umożliwia przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań. Zakres składników majątkowych i niemajątkowych znajdujących się w gestii oddziału oraz znaczący stopień ich wyodrębnienia organizacyjnego w ramach struktury organizacyjnej spółki duńskiej daje możliwość funkcjonowania oddziału, jako samodzielnego przedsiębiorstwa, realizującego zadania gospodarcze (produkcja i sprzedaż towarów), przypisane obecnie do jego zadań. Decyzją zarządu spółki duńskiej przedmiotem aportu, który zostanie nabyty przez Spółkę, będzie ogół składników niematerialnych i materialnych składających się na ww. oddział. Przeniesiona zostanie własność środków trwałych (głównie maszyn i urządzeń technicznych oraz środków transportu) oraz wartości niematerialne i prawne (prawo do programu komputerowego), wykorzystywane przez oddział i zawarte w jego księgowej ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Przeniesione zostaną wszystkie środki trwałe, zarówno w pełni zamortyzowane, jak i te, które zostały zamortyzowane jedynie w części. Aport obejmie także przeniesienie aktywów obrotowych, w postaci prawa własności zapasów (głównie materiałów i wyrobów gotowych), należności krótkoterminowych od jednostek zewnętrznych (głównie z tytułu dostawy i usług) oraz inwestycji krótkoterminowych, na które składają się środki pieniężne w kasie i na rachunkach. Na mocy planowanej transakcji nastąpi także przeniesienie praw z umów gospodarczych zawartych przez oddział i związanych z realizacją działalności produkcyjnej, logistycznej i handlowej. Przedmiotowa cesja obejmie w szczególności umowę najmu hali produkcyjno-biurowej, w której obecnie mieści się siedziba oraz wykonywana jest działalność produkcyjna, umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, umowy z dostawcami mediów, umowy dzierżawy sprzętu, umowy o świadczenie usług w zakresie recyklingu i unieszkodliwiania zużytego sprzętu elektronicznego i elektrycznego, umowy ubezpieczenia sprzętu i pojazdów mechanicznych oraz pozostałe umowy o świadczenie usług związanych z utrzymaniem hali produkcyjnej i zakładu pracy. W ramach aportu oddziału, na rzecz Spółki zostaną także przeniesione księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz ogół dokumentacji składającej się na tzw. know how. W ramach planowanej transakcji nastąpi także przejście na Spółkę zakładu pracy oddziału w trybie art. 23(1) ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy, t.j. wstąpienie Spółki z mocy prawa w stosunek pracy ze wszystkimi pracownikami zatrudnionymi dotychczas w oddziale. Wniesienie opisanego wyżej zespołu składników niematerialnych i materialnych w formie wkładu niepieniężnego będzie zgodne z przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych oraz ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny. Działalność prowadzona obecnie przez oddział polega na odpłatnej dostawie towarów lub wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Spółka, po nabyciu opisanego wyżej przedmiotu aportu, będzie kontynuować działalność gospodarczą prowadzoną obecnie przez oddział w niezmienionym zakresie i w oparciu o ww. aport i nie zmieni przeznaczenia nabytych elementów składowych przedmiotu aportu. Po dokonaniu aportu, spółka duńska zamierza dokonać formalnej likwidacji oddziału, który z dniem dokonania aportu zaprzestanie prowadzenia dotychczasowej działalności.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
