Interpretacja indywidualna z dnia 25.09.2008, sygn. ITPP2/443-596/08/RS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-596/08/RS
Czy nabywane przez "S" usługi badań nieniszczących budowanych statków mieszczą się w zakresie uregulowania art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. stanowią pozostałe usługi służące bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 0%?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2008 r. (data wpływu 7 lipca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 lipca 2008 r. (data wpływu 5 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na usługi badań nieniszczących nowobudowanych statków - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 7 lipca 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 28 lipca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na usługi badań nieniszczących nowobudowanych statków.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
"S" (Spółka) będąc armatorem morskim w ramach prowadzonej działalności zajmuje się budową oraz dostawą środków transportu morskiego, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy. "S" zleca spółce zależnej wykonanie tzw. badań nieniszczących (non-destructive testing - NDT) nowobudowanych statków, mających na celu zapewnienie nadzoru nad bezpieczeństwem wykonania pływających konstrukcji stalowych. Wykonywane usługi polegają na badaniu spoin i blach na budowanych statkach przy zastosowaniu metody: ultradźwiękowej, rentgenowskiej i magnetycznej, które jako jedyne zapewniają pewność bezpiecznego wykonania konstrukcji dla żeglugi. Badania te pozwalają ocenić stan obiektów pływających, a jednocześnie pozostają bez wpływu na ich właściwości strukturalne i powierzchniowe. Zlecanie badań ma na celu wczesne wykrycie możliwości awarii i podjęcie odpowiednich środków zaradczych. Badania nieniszczące umożliwiają bowiem lokalizację defektów materiału i wad fabrycznych, które mogą przyczynić się do obniżenia żywotności elementu wykonanego z wadliwego surowca bądź też z wadami strukturalnymi materiału. Badania nieniszczące w bezpośredni sposób wpływają na bezpieczeństwo żeglugi na morzu oraz mają znaczenie w budowie statków z uwagi na fakt, że pozwalają na wczesną selekcję wadliwych elementów. Z wykonania badań nieniszczących budowanego statku "S" otrzymuje protokół dotyczący właściwego pod względem jakościowym wykonania kadłuba statku. Protokół jest zawsze potwierdzony przez towarzystwo klasyfikacyjne, gdyż przeprowadzenie badania jest istotne z punktu widzenia nadzoru klasyfikacyjnego i procedury nadania statkowi klasy.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty