Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.02.2007, sygn. US-PD-I/423/2/07, Urząd Skarbowy w Zgorzelcu, sygn. US-PD-I/423/2/07
Moment powstania przychodów Spółdzielni Mieszkaniowej z tytułu wpłat właścicieli lokali mieszkalnych na wyodrębniony fundusz remontowy, na pokrycie przyszłych wydatków w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.)
P O S T A N O W I E N I ENa podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zmian.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zgorzelcu stwierdza, że stanowisko spółki - przedstawione we wniosku z dnia 12.01.2007 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustalenia momentu powstania przychodów Spółdzielni Mieszkaniowej z tytułu wpłat właścicieli lokali mieszkalnych na wyodrębniony fundusz remontowy, na pokrycie przyszłych wydatków w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zmian.) - jest nieprawidłowe.U Z A S A D N I E N I EW dniu 12.01.2007 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zgorzelcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, który został uzupełniony pismem z dnia 26. 01.2007 r. Zgodnie z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zmian.), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania prawa podatkowego w jego indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa. W myśl art. 14 a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o którym mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółdzielnia Mieszkaniowa prowadzi działalność w zakresie zarządzania zasobami mieszkaniowymi. Założycielami tej spółdzielni są osoby fizyczne - właściciele lokali mieszkalnych. Bezpośrednią przesłanką założenia spółdzielni była konieczność przejęcia od Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa we Wrocławiu urządzeń wchodzących w skład wspólnej infrastruktury mieszkaniowej. W zaistniałej sytuacji założono spółdzielnię mieszkaniową administrującą poszczególne nieruchomości. Wszelkie rozliczenia lokali mieszkalnych prowadzone są poprzez rachunek Spółdzielni Mieszkaniowej. Członkowie spółdzielni wpłacają zaliczki na fundusz remontowy na pokrycie przyszłych wydatków.Spółdzielnia stoi na stanowisku, że na mocy art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do momentu dokonania owych wydatków wpłaty właścicieli na wyodrębniony fundusz remontowy nie są przychodem. Przychód stanowią dopiero w momencie ich wydatkowania. Art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zmian.) stanowi, iż przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14 są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów).Stosownie do art. 12 ust. 3 tej ustawy, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.W katalogu przychodów mieszczą się wszelkie należne wpłaty, jakie winni wnosić właściciele lokali z tytułu pokrywania kosztów zarządu nieruchomością wspólną, jak również inne wpłaty m. in. wpłaty właścicieli lokali mieszkalnych na wyodrębniony fundusz remontowy.W sytuacji, gdy na konto Spółdzielni Mieszkaniowej wpływają wpłaty na fundusz remontowy, uzyskane z tego tytułu środki pieniężne kwalifikuje się do przychodów w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy. Do wpłat tych nie ma zastosowania przepis art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy. Nie są to zaliczki na poczet dostawy towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, ponieważ stosownie do art. 1 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zmian.), spółdzielnia ma obowiązek zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub nabyte na podstawie ustawy mienie jej członków.Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, członkami Spółdzielni Mieszkaniowej są właściciele poszczególnych lokali mieszkalnych, a spółdzielnia gromadzi środki pieniężne i dokonuje z nich stosownych opłat niezbędnych dla utrzymania lokali mieszkalnych (w związku ze sprawowaniem zarządu lokalami stanowiącymi własność jej członków). Oznacza to, że momentem powstania przychodu jest otrzymanie środków pieniężnych od właścicieli lokali. W stanie faktycznym przedstawionym przez Spółdzielnię oraz przedstawionym wyżej stanie prawnym, w ocenie tut. organu podatkowego zaliczki wpłacane na fundusz remontowy, na poczet przyszłych wydatków stanowią przychody spółdzielni mieszkaniowej w dacie ich wpływu, a jeżeli wpłaty nie są dokonywane w dacie ich wymagalności, to stosownie do art. 12 ust. 3 przychód powstaje w dacie kiedy wpłaty na ten fundusz stają się należne.Biorąc zatem pod uwagę przedstawiony przez stronę stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa podatkowego tutejszy organ podatkowy uznaje, że zajęte przez jednostkę stanowisko jest nieprawidłowe.Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez stronę.Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz stanu prawnego obowiązującego w w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Jak stanowi art. 14b §1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu, za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego, w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie nie podlega opłacie skarbowej.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty