25.01.2007 Podatki

Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.01.2007, sygn. IS.IX/3-443/229/06, Izba Skarbowa w Rzeszowie Ośrodek Zamiejscowy w Krośnie, sygn. IS.IX/3-443/229/06

Strona zwróciła się o interpretację przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, przewidującego zwolnienie przedmiotowe od podatku od towarów i usług przy dostawie terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Pytanie podatnika
Referencje
US.IX/443-31/HM/06, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Działając na podstawie art. 14b § 5 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r .Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), po rozpatrzeniu zażalenia wniesionego przez Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe E. Spółka Cywilna na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Przemyślu, z dnia 20.11.2006r. znak: US.IX/443-41/WS/06, w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania zwolnienia przedmiotowego od podatku od towarów i usług, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie odmawia zmiany lub uchylenia zaskarżonego postanowienia.

W dniu 28.08.2006r. do Urzędu Skarbowego w Przemyślu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie. W zapytaniu Strona zwróciła się o interpretację przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, przewidującego zwolnienie przedmiotowe od podatku od towarów i usług przy dostawie terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka nabyła, w drodze przetargu ustnego nieograniczonego, ogłoszonego przez Wójta Gminy, nieruchomość o pow. 2,5116ha, położoną w miejscowości S., oznaczoną nr 103/9, objętą KW 5 prowadzoną przez Sąd Rejonowy w P. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego "S. PG-2/05" uchwalonym Uchwałą Rady Gminy w dniu 15.03.2006r. przedmiotowa działka przeznaczona jest na eksploatację odkrywkową złoża kruszywa naturalnego. W uchwale (w rozdziale II regulującym przepisy szczególne, w § 4 ust. 2 pkt 6) zapisany został zakaz lokalizowania w terenie jakichkolwiek obiektów, budowli i urządzeń budowlanych. W rozdziale III w § 5 uchwały zapisano z kolei, że do czasu realizacji ustaleń planu dopuszcza się dotychczasowy sposób użytkowania terenów w obszarze planu, które zakwalifikowane były jako grunty rolne. Dokonując sprzedaży przedmiotowej działki Gmina, opierając się na postanowieniach art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, zastosowała do tej dostawy zwolnienie od podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią przepisu art. 3 ustawy z dnia 27.03.2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, należy do zadań własnych gminy. Natomiast w myśl art. 9 wyżej wymienionej ustawy, choć ustalenia studium są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych - nie jest ono aktem prawa miejscowego, wobec czego należy się posiłkować ustawą z dnia 15.11.1984 r. o podatku rolnym, gdzie w art. 1 zapisano: "opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza" . Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług odkrywkowa eksploatacja kruszywa naturalnego jest działalnością gospodarczą. W ogłoszeniu przetargu o zbyciu przedmiotowej działki Wójt Gminy określił ją jako nieruchomość niezabudowaną, przeznaczoną w MPO zagospodarowania przestrzennego gminy, na eksploatację odkrywkową złoża kruszywa naturalnego, czyli pod działalność gospodarczą. Z chwilą uprawomocnienia się Uchwały Rady Gminy nastąpiła zmiana przeznaczenia obszaru, o powierzchni 2,5116 ha, oznaczonego nr 103/9, położonego w S., z przeznaczenia pod uprawy rolne, na przeznaczone pod działalność gospodarczą. Wobec powyższego przedmiotem sprzedaży w drodze przetargu był grunt przeznaczony pod działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT, a co za tym idzie, sprzedaż tego gruntu powinna być opodatkowana tym podatkiem. Przepis art. 43 ust. l pkt 9 ustawy o VAT mówi o zwolnieniu od podatku dostawy terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Użyte słowa "przeznaczone pod zabudowę " nie określają, że musi być to zabudowa trwała, więc może to być zabudowa tymczasowa, a w tym przypadku związana z działalnością gospodarczą. Dlatego do przedmiotowej transakcji nie powinien mieć zastosowania przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne