Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606492)
      • Kadry i płace (26073)
      • Obrót gospodarczy (88689)
      • Rachunkowość firm (3729)
      • Ubezpieczenia (35724)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    19.12.2006 Podatki

    Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.12.2006, sygn. POIV-443/41/06, Urząd Skarbowy w Zamościu, sygn. POIV-443/41/06

    Strona zawarła z Administratorem programu umowę o partnerstwie na realizację projektu pod nazwą System przeciwdziałania powstawaniu bezrobocia na terenach słabo zurbanizowanych w ramach Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Wątpliwości Strony dotyczą tego czy czynności wykonywane w ramach programu EQUAL stanowią czynności podlegające opodatkowaniu i czy w związku z tym prawidłowe jest pomniejszenie podatku należnego o podatek naliczony związany z zakupami poczynionymi na potrzeby realizacji projektu, czy otrzymana dotacja podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i w jakiej stawce oraz czy podatek VAT od zakupów na rzecz realizacji projektu będzie stanowić wydatek kwalifikowany?

    Pytanie podatnika
    Referencje
    ZP2-4407/I-17/05, decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

    POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a, art. 216 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst. jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku znak Ldz. 22/IX/06 z dnia 29.09.2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług postanawiam:ocenić stanowisko Strony jako prawidłowe. UZASADNIENIE Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący: Strona zawarła z Administratorem programu umowę o partnerstwie na realizację projektu pod nazwą System przeciwdziałania powstawaniu bezrobocia na terenach słabo zurbanizowanych w ramach Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Na podstawie zawartej umowy Strona ma do wykonania ściśle określone zadania polegające na: zbieraniu informacji o firmach, sporządzaniu ankiet, przeprowadzaniu rozmów z przedsiębiorcami, analizowaniu i opracowywaniu materiałów, konsultacjach o charakterze doradczym w celu zachęcenia firm do uczestnictwa w projekcie oraz przeprowadzaniu szkoleń na rzecz przedsiębiorców i pracowników firm sektora MSP i promocji EQAL (przygotowywanie mareriałów promocyjnych i informacyjnych). Środki przyznane na realizację zadań w ramach projektu przekazywane są w formie dotacji za pośrednictwem Administratora projektu na wyodrębniony rachunek bankowy. Stanowią one refundację poniesionych i udokumentowanych kosztów realizacji zadań, gdyż wykonywane czynności nie przynoszą żadnego zysku. Wątpliwości Strony dotyczą tego czy czynności wykonywane w ramach programu EQUAL stanowią czynności podlegające opodatkowaniu i czy w związku z tym prawidłowe jest pomniejszenie podatku należnego o podatek naliczony związany z zakupami poczynionymi na potrzeby realizacji projektu, czy otrzymana dotacja podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i w jakiej stawce oraz czy podatek VAT od zakupów na rzecz realizacji projektu będzie stanowić wydatek kwalifikowany? Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535. z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;W myśl art. 7 ust. 1 w/w ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 w/w ustawy świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji; 3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.Odpłatne świadczenie usług ma charakter dopełniający do dostawy towarów, gdyż tak jak wymagają tego regulacje VI dyrektywy VAT obejmuje wszystkie transakcje wykonywane w ramach działalności gospodarczej, które nie stanowią dostawy. W świetle powyższego świadczenie usług w rozumieniu w/w ustawy o podatku od towarów i usług nie jest już zarezerwowane jedynie dla usług wymienionych w klasyfikacjach statystycznych.Tak więc pojęcie świadczenie usług obejmuje nie tylko transakcje polegające na wykonaniu czynności przez podatnika, ale również niewymagające aktywnego działania. Świadczeniem usług jest każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zobowiązaniowego. Zgodnie z zasadami prawa cywilnego świadczenie może polegać zarówno na czynieniu, jak i na powstrzymaniu się od działania, może to być też jakiekolwiek inne świadczenie będące treścią zobowiązania. Równocześnie w przypadku usług wymienionych w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, usługi te identyfikowane są za pomocą tych klasyfikacji art. 8 ust. 3 w/w ustawy o VAT. W rozumieniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług obowiązującej od 1 maja 2004 r. usługę stanowić będą wskazane w niej czynności, przy czym nie będzie miało tu znaczenia, jakim podmiotem jest ich odbiorca, jak również podmiot je wykonujący. Istotne jest natomiast występowanie, w ramach świadczonej usługi, świadczącego oraz odbiorcy usługi jako dwóch odrębnych podmiotów dwóch odrębnych jednostek gospodarczych. Mając na uwadze ogólne reguły konstrukcyjne systemu VAT, a także wnioski sformułowane przez ETS, wskazać też należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia, przy czym nie chodzi tu wyłącznie o konsumpcję finalną. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w ramach Programu EQUAL (Umowa o Partnerstwie na rzecz Rozwoju System przeciwdziałania powstawaniu bezrobocia na terenach słabo zurbanizowanych z dnia 14.06.2005r.) Strona jest odpowiedzialna za wykonanie następujących zadań: zbieranie informacji o firmach, sporządzanie ankiet, przeprowadzanie rozmów z przedsiębiorcami, analizowanie i opracowywanie materiałów, konsultacje o charakterze doradczym w celu zachęcenia firm do uczestnictwa w projekcie oraz przeprowadzanie szkoleń na rzecz przedsiębiorców i pracowników firm sektora MSP i promocji EQAL (przygotowywanie mareriałów promocyjnych i informacyjnych). Na realizację powyższych zadań Strona za pośrednictwem Administratora projektu otrzymuje w drodze dotacji środki na wyodrębniony rachunek bankowy. Tak więc wykonanie zadań przedstawionych w umowie spełnia wszystkie warunki uznania je za usługi w rozumieniu ustawy o podatku do towarów i usług. Czynności powyższe nie stanowią dostawy towarów, wykonującym i odbiorcą usług będą dwa różne podmioty, a za ich wykonanie nastąpi zapłata. Partnerzy dokonując między sobą płatności dokonują zapłaty za świadczone usługi, a zatem za czynności opodatkowane w świetle przepisów ustawy o VAT. Usługi te powinny być więc udokumentowane za pomocą faktur wystawionych przez świadczącego usługę z zastosowaniem właściwej stawki podatku od towarów i usług. Podstawą zastosowania właściwej stawki podatku od towarów i usług bądź zwolnienia od podatku jest prawidłowe zaklasyfikowanie świadczonej usługi do właściwego grupowania PKW i U. Zgodnie z obowiązującymi przepisami każdy podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności (również w zakresie klasyfikacji) oraz do prawidłowego jego opodatkowania. Jednocześnie tut. organ podatkowy wskazuje, iż do wydawania opinii klasyfikacyjnych w zakresie zaliczenia towarów i usług do poszczególnych grup klasyfikacji statystycznych posiadają wyłącznie odpowiednie organy statystyczne. W razie wątpliwości co do prawidłowej klasyfikacji świadczonych usług, o wydanie stosownej opinii należy wystąpić do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź. Zgodnie z art. 29 ust. 1 w/w ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Z regulacji tej wynika, że w sytuacji gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (tzw dotację przedmiotową) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako pokrycie części ceny lub rekompensatę z powodu obniżenia ceny to tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania. Do stwierdzenia, że dana dotacja zwiększa podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niezbędne jest więc stwierdzenie, że tego typu dofinansowanie wiąże się ściśle z ceną konkretnego świadczenia lub stanowi rekompensatę z tytułu wykonywania określonego świadczenia po cenach obniżonych. Dotacje, które taki związek wykazują uwzględnia się w obrocie VAT, zgodnie z art.29 ust.1 cytowanej wyżej ustawy. Nie uwzględnia się w w/w obrocie VAT dotacji, jeżeli kwota otrzymanego dofinansowania nie będzie miała wpływu na cenę towaru lub świadczonej usługi i stanowić będzie jedynie dofinansowanie na pokrycie ogólnych kosztów działalności.Nie podlegają zatem opodatkowaniu podatkiem VAT te dotacje i subwencje oraz inne dopłaty o podobnym charakterze, które nie mają bezpośredniego związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług. Istotne zatem dla określenia czy dana dotacja jest opodatkowana czy też nie, będą szczegółowe warunki jej przyznania określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego dotacja otrzymana w ramach Programu EQUAL stanowi dofinansowanie na realizację zadań a nie dopłatę do ceny realizowanych usług, czy też rekompensatę z powodu obniżenia ich ceny. Biorąc powyższe pod uwagę nie będzie ona podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie wskazuję, iż podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany w sytuacji, gdy podatnikowi nie przysługuje prawo do jego odliczenia lub zwrotu, a więc jest on prawdziwie i definitywnie poniesiony przez podmiot realizujący projekt. Zgodnie z przepisami art. 86 ust. 1 w/w ustawy o podatku od towarów i usług podatnikom podatku VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary lub usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Przepisy ustawy o VAT zawierają w art. 88 katalog przypadków, kiedy podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, nawet wówczas, gdy dany zakup bezpośrednio związany jest z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Tak więc podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W myśl art. 90 ust. 1 i ust. 2 w/w ustawy o podatku od towarów i usług w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust.10. W tej sytuacji w przypadku, gdy Strona nie może określić kwot, o których mowa w art. 90 ust. 1 w/w ustawy o podatku od towarów i usług zastosowanie znajdzie cyt. wyżej przepis art. 90 ust. 2 w/w ustawy o podatku od towarów i usług. Zasady dotyczące wyżej opisanego częściowego odliczenia podatku oraz korekt podatku naliczonego zostały zawarte w Dziale IX Rozdział 12 (art. 90-91) cyt. wyżej ustawy o VAT.Jednocześnie tut. Urząd informuje, że dokumenty złożone wraz z wnioskiem oraz jego uzupełnieniem nie podlegały formalnej i merytorycznej ocenie.Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia. Zgodnie z art. 14b §1 i §2 w/w ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a §4 w/w ustawy Ordynacja podatkowa służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zamościu w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Kary za nieprawidłowe parkowanie są z VAT-em – potwierdza MF
    • Kary umowne za wypowiedzenie umowy z winy najemcy są opodatkowane VAT – Szef KAS zmienił stanowisko
    • Wskaźnik: Sprzedaż towarów na odległość - limity w 2026 r.
    • Prawo do odliczenia VAT od wydatków na zakwaterowanie pracowników i zleceniobiorców – wyrok NSA
    • Leasing – rozliczenia w VAT i podatku dochodowym
    • USTAWA z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Art./§ 8
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    01.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 1 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.975.2025.1.KKO
    Czytaj więcej
    28.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 28 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.956.2025.1.AKO
    Czytaj więcej
    28.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 28 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.1040.2025.1.KC
    Czytaj więcej
    28.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 28 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.969.2025.1.KAK
    Czytaj więcej
    28.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 28 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.888.2025.1.MG
    Czytaj więcej
    28.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 28 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.1078.2025.1.KC
    Czytaj więcej
    28.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 28 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.810.2025.2.SR
    Czytaj więcej
    28.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 28 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.592.2025.2.PM
    Czytaj więcej
    28.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 28 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.1025.2025.2.KC
    Czytaj więcej
    28.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 28 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.751.2025.2.AB
    Czytaj więcej
    28.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 28 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.802.2025.1.MGO
    Czytaj więcej
    27.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 27 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.758.2025.4.ICZ
    Czytaj więcej
    27.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 27 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.707.2025.1.DM
    Czytaj więcej
    27.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 27 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.753.2025.1.KK
    Czytaj więcej
    26.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 26 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.930.2025.3.ALN
    Czytaj więcej
    26.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 26 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.795.2025.1.MN
    Czytaj więcej
    26.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 26 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.277.2021.11.MBN
    Czytaj więcej
    26.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 26 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.752.2025.1.KM
    Czytaj więcej
    26.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 26 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.873.2025.1.WL
    Czytaj więcej
    26.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 26 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.922.2025.2.OS
    Czytaj więcej
    26.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 26 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.1095.2025.1.JS
    Czytaj więcej
    26.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 26 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.549.2025.5.PJ
    Czytaj więcej
    25.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 25 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.737.2025.4.KO
    Czytaj więcej
    25.11.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 25 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.543.2025.2.KFK
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.