05.10.2006 Podatki

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 05.10.2006, sygn. PP/443-8/06, Urząd Skarbowy w Końskich, sygn. PP/443-8/06

Czy należy opodatkować podatkiem od towarów i usług zamianę nieruchomości gruntowej będącej własnością Gminy ?

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Końskich działając na podstawie art. 216, art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Urzędu Miejskiego w Stąporkowie zawartego w piśmie z dnia 05.06.2006 r. znak: Fn. 3327/1/2006 (data wpływu do Urzędu Skarbowego 06.07.2006 r. uzupełnionego pismami z dnia 31.08.2006 r. i 25.09.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu sposobu i zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem VAT zamiany nieruchomości gruntowej, stwierdza iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Urząd Miejski w Stąporkowie wnioskiem z dnia 05.06.2006 r. zwrócił się z zapytaniem czy należy opodatkować podatkiem od towarów i usług zamianę nieruchomości gruntowej będącej własnością Gminy.

Z przedstawionego przez stronę stanu faktycznego wynika, że przedmiotem umowy zamiany, są nieruchomości gruntowe oznaczone nr x (stanowiąca własność Gminy) i nr y ( stanowiąca własność Parafii Rzymskokatolickiej). Na przedmiotową działkę - nr x nie ma opracowanego planu zagospodarowania przestrzennego i nie wydano decyzji o planach zabudowy niemniej jednak z oświadczenia strony wynika, iż ma być przeznaczona na cele działalności sakralnej.

    Ponadto działka ta:
  • jest niezabudowana,
  • wchodzi w obręb nieruchomości, na której zlokalizowane są: kościół, dom katechetyczny i plebania,
  • umożliwia w części dostęp od kościoła do drogi publicznej.

Zdaniem Jednostki dostawa nieruchomości, będącej własnością Gminy nie powinna być opodatkowana podatkiem od towarów i usług w myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanowiska w sprawie, oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Końskich informuje, iż:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają między innymi, odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie prawa do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

Definicja towarów została zawarta w art. 2 pkt 6 ustawy stanowiącym, iż przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że zamiana gruntów co do zasady jest czynnością objętą zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z art. 7 ust. 1 tejże ustawy, ponieważ w jej wyniku dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, iż grunty są towarami w rozumieniu ustawy, co powoduje, iż ich zamiana jest zamianą towarów, czyli odpłatną dostawą towarów podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto stan faktyczny przedstawiony powyżej wskazuje, iż na podstawie zawartej przez Gminę umowy zamiany nieruchomości nastąpi przeniesienie pomiędzy stronami prawa do rozporządzania nieruchomościami gruntowymi jak właściciel. Zgodnie bowiem z art. 155 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 zezm.) umowa sprzedaży, zamiany, darowizny lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej albo strony inaczej postanowiły. A zatem w przypadku zamiany nieruchomości gruntowych, których strony są właścicielami nastąpi dostawa towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług - zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

W związku z faktem, że ustawodawca w ustawie o podatku od towarów i usług nie wskazuje w oparciu o jakie dokumenty dostawca terenów określa jakie jest ich przeznaczenie, właściwe jest przyjęcie uregulowań zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.). Zgodnie z art. 4 ust. 2 w/w ustawy w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobu zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

W sytuacji, gdy dla danego terenu brak jest planu zagospodarowania przestrzennego, stawka podatku od towarów i usług lub ewentualne zwolnienie z tego podatku zależeć będzie także od obecnego charakteru działki, przy uwzględnieniu polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego. Wykorzystać należy także inne informacje będące w posiadaniu Gminy: przeznaczenie gruntu, projekt opracowanego planu przeznaczenia, uregulowania kwestii przeznaczenia gruntu zawartego w umowie zamiany.

Ze względu na przedmiot dostawy, którym jest nieruchomość gruntowa niezabudowana dla której nie ma opracowanego planu zagospodarowania przestrzennego i wydanej decyzji o planach zabudowy oraz innych informacji, które pozwoliłyby określić przeznaczenie gruntu można stwierdzić, iż zamiana nieruchomości gruntowej będzie zwolniona z podatku od towarów i usług.

Uwzględniając przytoczone przepisy prawa i stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Końskich postanowił jak w sentencji.

Urząd Skarbowy w Końskich
ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne