Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (619139)
      • Kadry i płace (26980)
      • Obrót gospodarczy (91680)
      • Rachunkowość firm (3996)
      • Ubezpieczenia (37637)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • REFORMA PIP 2026
      • NOWY STAŻ PRACY
      • JAWNOŚĆ WYNAGRODZEŃ
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    09.11.2006 Podatki

    Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.11.2006, sygn. 1439/ZV/P/Pr/67/06/GŁ, Urząd Skarbowy Warszawa-Wawer, sygn. 1439/ZV/P/Pr/67/06/GŁ

    Czy sprzedaż działki rolnej, nabytej w drodze darowizny, którą Strona podzieliła na mniejsze działki i zamierza je sprzedać jednym aktem notarialnym, jest zwolniona od podatku VAT.

    Pytanie podatnika

    P O S T A N O W I E N I E

    Na podstawie art. 14 a § 1 i art. 216 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), po rozpatrzeniu podania Strony Naczelnik Urzędu Skarbowego uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

    U Z A S A D N I E N I E

    Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Strona jest współwłaścicielem 5/16 niezabudowanej działki rolnej nabytej w drodze spadku po matce i darowizny od ojca. Obecnie wszyscy współwłaściciele powyższej działki zamierzają ją sprzedać jednym aktem notarialnym. Planowana transakcja sprzedaży jest jednorazowa i Strona nie zamierza wykonywać takich czynności w sposób częstotliwy. Nabywca ma zamiar przeznaczyć tę działkę pod budownictwo mieszkaniowe.

    Naczelnik Urzędu Skarbowego wyjaśnia iż w przedmiotowym przypadku będą miały zastosowanie następujące przepisy prawne:

    - art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz.535 ze zm.) według którego przez towary rozumie się rzeczy ruchome jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty,

    - art. 5 ust.1 pkt.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r., według którego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

    - art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r., według którego podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności,

    - art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r., według którego działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych,

    - art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d ustawy z dnia 11 marca 2004., według którego zwolnień o których mowa w ust.1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dla których podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników dokonujących dostaw terenów budowlanych lub przeznaczonych pod zabudowę.Mając na uwadze treść powołanych wyżej przepisów tutejszy organ podatkowy informuje, iż zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi dostawa towarów, którymi w rozumieniu cytowanego aktu prawnego są również grunty (patrz art. 2 pkt 6). Z treści przytaczanych przepisów wynika, że opodatkowaniem zostały objęte tereny budowlane, natomiast zwolnienie od podatku dotyczy dostawy terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę np.: tereny rolne, leśne (patrz art. 43 ust.1 pkt 9). Jednakże, by dostawa gruntów budowlanych była opodatkowana musi być dokonana przez podatnika podatku od towarów i usług w ramach wykonywanej samodzielnie działalności gospodarczej a zbywany grunt musi wchodzić w skład majątku firmy (patrz art.15 ust.1 ust.2 cytowanej ustawy z dnia 11 marca 2004r.).

    Wobec powyższego zakresem niniejszej ustawy nie będzie objęta dostawa działek budowlanych realizowana przez osoby fizyczne nie będące podatnikami tego podatku, stanowiących ich majątek osobisty w okolicznościach nie wskazujących na zamiar wykonywania dostawy w sposób częstotliwy.

    Należy jednak podkreślić, iż w przypadku gdy czynności te będą wykonywane w okolicznościach wskazujących na zamiar prowadzenia działalności gospodarczej w ramach obrotu gruntami budowlanymi (tj. w przypadku gdy nastąpi sprzedaż działki uprzednio w tym celu nabytej, bądź podatnik zamierza realizować czynności obejmujące sprzedaż nieruchomości gruntowych - obrót nieruchomości), wówczas zbywający staje się podatnikiem podatku od towarów i usług z chwilą dokonania transakcji, a sprzedaż należy opodatkować podstawową stawką podatku (patrz art. 41 ust. 1 oraz art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d ustawy z dnia 11 marca 2004r.).

    Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Opodatkowaniu podlegają więc dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych - tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Podkreślić jednak należy, iż w przypadku gdy dostawy gruntu (nawet przeznaczonego pod zabudowę) dokonuje osoba fizyczna ze swojego majątku prywatnego, w warunkach wskazujących, że czynność ta nie ma charakteru zorganizowanego i nie będzie kontynuowana, a grunt nie był nabyty jedynie w celu jego zbycia - czynność ta nie będzie uznana za działalność gospodarczą i nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

    Biorąc pod uwagę cytowany powyżej stan faktyczny tutejszy organ podatkowy stwierdza, iż w przedmiotowym przypadku sprzedaż przez wnioskodawcę nieruchomości gruntowych z majątku prywatnego - nabytych w drodze spadku i darowizny - nie będzie stanowiła działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 1 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r., bowiem nie wystąpi przesłanka nabycia towaru z jego celowym przeznaczeniem do dalszej odsprzedaży a także przy jednorazowej sprzedaży nie wystąpi czynnik częstotliwości.

    Urząd Skarbowy Warszawa-Wawer
    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Jakie zarzuty podnieść w postępowaniu o zaliczenie przychodu ze sprzedaży mieszkań do działalności gospodarczej
    • Informator dla klientów biur rachunkowych – kalendarium wydarzeń – wrzesień 2026 r.
    • Dyrektor KIS zmienił zdanie w sprawie stawki VAT na mezoterapię igłową
    • Informator dla klientów biur rachunkowych – kalendarium wydarzeń – sierpień 2026 r.
    • Czy czasowe nabycie rzeczy w celu ich wynajmowania sprzedawcy za wynagrodzeniem powoduje obowiązek zapłaty PCC
    • USTAWA z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Art./§ 41
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    29.09.2026 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 29 września 2026 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.531.2026.2.MBN
    Czytaj więcej
    29.09.2026 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 29 września 2026 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.559.2026.1.AW
    Czytaj więcej
    28.09.2026 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 28 września 2026 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.568.2026.3.AB
    Czytaj więcej
    25.09.2026 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 25 września 2026 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.603.2026.3.KT
    Czytaj więcej
    25.09.2026 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 25 września 2026 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.535.2026.2.EK
    Czytaj więcej
    24.09.2026 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 24 września 2026 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.519.2026.3.SR
    Czytaj więcej
    24.09.2026 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 24 września 2026 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.641.2026.2.MG
    Czytaj więcej
    23.09.2026 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 23 września 2026 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.343.2026.4.NF
    Czytaj więcej
    23.09.2026 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 23 września 2026 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.533.2026.2.MBN
    Czytaj więcej
    23.09.2026 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 23 września 2026 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.513.2026.2.LM
    Czytaj więcej
    22.09.2026 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 22 września 2026 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.520.2026.3.AMA
    Czytaj więcej
    22.09.2026 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 22 września 2026 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.504.2026.2.LM
    Czytaj więcej
    21.09.2026 Podatki
    Uchwała NSA z dnia 21 września 2026 r., sygn. I FPS 2/26
    Czytaj więcej
    21.09.2026 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 21 września 2026 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.614.2026.2.AA
    Czytaj więcej
    18.09.2026 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 18 września 2026 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.612.2026.2.KC
    Czytaj więcej
    18.09.2026 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 18 września 2026 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.492.2026.2.MG
    Czytaj więcej
    18.09.2026 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 18 września 2026 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.482.2026.3.SR
    Czytaj więcej
    18.09.2026 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 18 września 2026 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.531.2026.2.LM
    Czytaj więcej
    18.09.2026 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 18 września 2026 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.584.2026.2.MG
    Czytaj więcej
    18.09.2026 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 18 września 2026 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.293.2026.4.MPU
    Czytaj więcej
    18.09.2026 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 18 września 2026 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.506.2026.4.AMA
    Czytaj więcej
    18.09.2026 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 18 września 2026 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.604.2026.1.WH
    Czytaj więcej
    17.09.2026 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 17 września 2026 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.280.2026.1.AM
    Czytaj więcej
    17.09.2026 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 17 września 2026 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.554.2026.1.AMA
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2026 INFOR PL S.A.