Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606715)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    16.03.2006 Podatki

    Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.03.2006, sygn. DP1/423-1/06/22868, Małopolski Urząd Skarbowy, sygn. DP1/423-1/06/22868

    Czy za prawidłowy z punktu widzenia przepisół art. 17 ust. 1 ptk 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy uznać przedstawiony we wniosku podział przychodów i kosztów bezpośrednich oraz dochodu zwolnionego w związku z realizowanymi usługami informatycznymi na terenie specjalnej strefy konomicznej i poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej ?

    Pytanie podatnika

    POSTANOWIENIE

    Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu Państwa wniosku znak RCH/06/14/12/2005 z dnia 14.12.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 21.12.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odpowiedzi na zagadnienie pierwsze i drugie przedstawione we wniosku stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

    Uzasadnienie

    W złożonym wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego Wnioskodawca (Spółka) przedstawił następujący stan faktyczny. W oparciu o otrzymane w dniu 22 marca 1999 r. zezwolenie, wydane przez ...... Sp. z o.o. zmienione następnie Decyzją Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 24 czerwca 2004 r., Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej "Krakowski Park Technologiczny" (SSE).Siedziba Spółki znajduje się na terenie SSE, również przeważająca część pracowników zatrudniona jest na terenie strefy. Przewidywany jest dalszy wzrost zatrudnienia w lokalizacji strefowej, a zatem i zwiększenie rozmiarów działalności objętej zezwoleniem w związku z realizacją na jej terenie kolejnych inwestycji (budynków biurowo-produkcyjnych). Na terenie strefy Spółka prowadzi zarówno objętą zezwoleniem działalność zwolnioną z opodatkowania, jak i działalność podlegającą opodatkowaniu (obrót towarowy i obrót w zakresie oprogramowania obcego). Jednocześnie Spółka prowadzi również działalność poza obszarem strefy realizowaną za pomocą kilku oddziałów zlokalizowanych na terenie kraju. W związku z tym, że Wnioskodawca jest firmą z sektora tzw. wysokich technologii, świadczącą usługi informatyczne niezbędne jest wykonywanie części prac poza SSE bezpośrednio u odbiorców usług, co zresztą znalazło wyraz w punkcie 4 Zezwolenia. Spółka nie jest firmą o charakterze produkcyjnym w odniesieniu do której możliwe jest ograniczenie działalności wyłącznie do terytorium strefy przez zorganizowanie całego cyklu produkcyjnego bądź zamkniętego technologicznie jego etapu w zakładzie zlokalizowanym na jej terenie.Ponadto oddziały zlokalizowane poza terenem SSE nie są i nie mogą być jednostkami samobilansującymi i wydzielonymi technologicznie. Pełnią one funkcje przedstawicielstw handlowych lub wykonują głównie czynności o charakterze wdrożeniowym, instalacyjnym, szkoleniowym, obsługi serwisowej w zakresie wytworzonego na terenie SSE oprogramowania, w ograniczonym natomiast zakresie zajmują się wytwarzaniem oprogramowania.Na gruncie tak opisanego stanu faktycznego Spółka wnosi o wyjaśnienie pięciu kwestii poruszonych w kolejnych punktach wniosku. Spośród ww. zagadnień zapytanie pierwsze dotyczy wyjaśnienia, czy za prawidłowy z punktu widzenia przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uznać należy podział przychodów i kosztów bezpośrednich związanych z realizowanymi usługami informatycznymi (czyli w ramach zakresu działalności określonej w Zezwoleniu) zgodnie z przedstawioną przez Spółkę metodologią. Zapytanie drugie dotyczy wyjaśnienia, czy przedstawione zasady podziału łącznego dochodu osiąganego przez Spółkę na część zwolnioną z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz część pozostałą są prawidłowe. Ze względu na zbliżony do siebie charakter zagadnień poruszony przez Spółkę w ww. pytaniach odpowiedź na powyższe zapytania zawarta została w jednym niniejszym postanowieniu; odpowiedzi na pozostałe zapytania Spółki zawarte w ww. wniosku z dnia 14.12.2005 r. są przedmiotem odrębnych postanowień.W odniesieniu do kwestii przychodów i kosztów bezpośrednich związanych z realizowanymi usługami informatycznymi, o których mowa wyżej, Spółka wskazuje we wniosku, że na podstawie ewidencji kadrowej określane jest miejsce fizycznego zatrudnienia pracowników (SSE i oddziały poza SSE). W oparciu o powyższe, alokowane są ponoszone koszty bezpośrednie związane z realizowanymi projektami informatycznymi co prowadzi do ustalenia kosztów przypadających na pracowników dla których miejscem pracy są lokalizacje w obrębie SSE oraz pozostałe lokalizacje. W ten sposób alokowane są koszty własne, czyli wynagrodzenia wraz z pochodnymi, koszty delegacji, używania samochodów, telefonów komórkowych, amortyzacji itp., które można przypisać bezpośrednio do realizowanych, wyodrębnionych ewidencyjnie projektów. Koszty obcych usług informatycznych (podwykonawstwo) traktowane są jako ponoszone poza SSE. W ten sposób określa się jaka część łącznych kosztów danego projektu została poniesiona na terenie SSE a jaka poza nią i w takim układzie prowadzi się ewidencje analityczną kosztów projektów. Następnie w oparciu o ustalone w powyższy sposób proporcje kosztów dokonuje się podziału zafakturowanych przychodów z tytułu usług informatycznych objętych Zezwoleniem na część dotyczącą działalności prowadzonej na terenie SSE (zwolnionej z opodatkowania) i poza jej obrębem (podlegającej opodatkowaniu). Kontrakty zawierane przez Spółkę z odbiorcami określają łączną wartość przychodów, bez podziału na przychody realizowane przez jednostkę zlokalizowaną w SSE i przez oddziały usytuowane poza nią. W momencie ich zawierania nie jest możliwe jednoznaczne stwierdzenie zakresu prac do wykonania w poszczególnych lokalizacjach. Umowy zawierane są przez Spółkę a faktury mogą być wystawiane wyłącznie na zasadach określonych w zawartych umowach, czyli uprawnionym do ich wystawiania jest wyłącznie Spółka a nie jej oddziały. Koszty bezpośrednie ewidencjonuje się według projektów (zawartych umów). Mogą występować projekty wykonywane przez pracowników zatrudnionych:A) wyłącznie w strefie,B) wyłącznie poza strefą,C) zarówno w strefie jak i poza nią.Ze względu na powyższe, ponieważ Spółka osiąga zarówno przychody z działalności, z której dochód jest zwolniony z opodatkowania, jak i z działalności z której dochód podlega opodatkowaniu, a nie ma możliwości bezpośredniego ustalenia przychodów odpowiadających tym dochodom, dlatego przychody te ustalane są stosownie do udziału kosztów związanych z obu rodzajami dochodów w ogólnej kwocie kosztów bezpośrednich.Zgodnie ze stosowaną w Spółce praktyką:1. Przychody z działalności podstawowej obejmują:a) przychody z usług informatycznych dotyczące działalności zwolnionej z opodatkowania (ustalane zgodnie z metodologią opisaną w pkt 1 wniosku);b) przychody podlegające opodatkowaniu, które obejmują:- przychody z usług informatycznych realizowanych poza SSE (ustalane zgodnie z metodologią opisaną w pkt 1), - przychody z obrotu towarowego oraz pozostałe przychody związane z działalnością podstawową, wykraczającą poza zakres zezwolenia;2. koszty działalności podstawowej obejmują:a) koszty bezpośrednie usług informatycznych ustalone zgodnie z metodologią podaną w pkt 1 wniosku;b) pozostałe koszty zaliczane do kosztu wytworzenia:b1) koszty wydziałowe centrów - obejmują pozostałe koszty ponoszone przez komórki organizacyjne sfery produkcyjnej, nie dające się bezpośrednio przypisać do kosztów projektów:-koszty własne tj. wynagrodzenia wraz z pochodnymi, delegacje, koszty telefonów, amortyzacja sprzętu, dzielone są na część strefową i niestrefową w sposób identyczny jak opisano w punkcie 1, czyli drogą szczegółowej identyfikacji miejsca pracy, -koszty usług obcych świadczone na rzecz centrów, rozliczane są w proporcji do liczby zatrudnionych w SSE i poza nią,-ewidencja księgowa prowadzona jest według centrów w układzie pozwalającym na bezpośrednie ustalenie kosztów strefowych związanych z działalnością zwolnioną z opodatkowania oraz kosztów działalności opodatkowanej;b2) koszty wydziałowe lokalizacji czyli koszty eksploatacji obiektów w których prowadzona jest działalność:-wszystkie koszty dotyczące eksploatacji budynków usytuowanych w SSE rozliczane są proporcjonalnie do przychodów przypisanych lokalizacjom w SSE (czyli niepodlegających opodatkowaniu oraz opodatkowanego obrotu towarowego),- koszty eksploatacji budynków i pomieszczeń zlokalizowanych poza SSE, będących siedzibami oddziałów traktowane są w całości jako koszty pozastrefowe;c) koszty sprzedaży, rozliczane w proporcji do przychodów z działalności zwolnionej z opodatkowania, ustalonej zgodnie z punktem l oraz łącznych przychodów z działalności opodatkowanej;

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • CIT/PIT - przepisy wspólne
    • Jak rozliczyć wydatki związane z zatrudnieniem stażysty
    • Zmiany prawa – weszły w życie od 29 maja do 13 lipca 2025 r.
    • Czy działalność hotelarska prowadzona przez fundację rodzinną może korzystać ze zwolnienia z CIT
    • Czy dofinansowanie kosztów praktyk absolwenckich jest opodatkowane podatkiem dochodowym – wyjaśnienia MF
    • USTAWA z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych Art./§ 17
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    04.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 4 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDWB.4010.175.2025.2.AW
    Czytaj więcej
    03.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 3 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDWB.4010.147.2025.2.KP
    Czytaj więcej
    03.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 3 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.102.2021.13.AW
    Czytaj więcej
    03.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 3 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDWB.4010.174.2025.1.KP
    Czytaj więcej
    03.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 3 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.427.2025.4.EJ
    Czytaj więcej
    03.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 3 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.416.2025.1.AJ
    Czytaj więcej
    03.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 3 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.366.2025.2.AS
    Czytaj więcej
    03.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 3 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDWB.4010.157.2025.2.KP
    Czytaj więcej
    02.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 2 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDWB.4010.102.2025.6.KP
    Czytaj więcej
    02.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 2 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.709.2025.1.JKU
    Czytaj więcej
    01.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 1 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.661.2025.1.AN
    Czytaj więcej
    01.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 1 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.555.2025.1.MF
    Czytaj więcej
    01.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 1 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.570.2025.1.SG
    Czytaj więcej
    01.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 1 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.653.2025.1.JG
    Czytaj więcej
    01.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 1 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.652.2025.1.JG
    Czytaj więcej
    01.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 1 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.558.2025.1.AND
    Czytaj więcej
    01.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 1 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.556.2025.1.AND
    Czytaj więcej
    01.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 1 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.670.2025.1.ZK
    Czytaj więcej
    01.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 1 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.654.2025.1.JG
    Czytaj więcej
    01.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 1 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.458.2025.1.DD
    Czytaj więcej
    01.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 1 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.662.2025.1.AN
    Czytaj więcej
    01.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 1 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.567.2025.1.KM
    Czytaj więcej
    01.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 1 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.560.2025.1.RH
    Czytaj więcej
    01.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 1 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.669.2025.1.ZK
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.