21.06.2006 Podatki

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.06.2006, sygn. PDOF/415/33/A/06, Urząd Skarbowy w Gorlicach, sygn. PDOF/415/33/A/06

Jak prawidłowo ustalić wartość początkową lokali użytkowych i dokonywać amortyzacji lokali użytkowych ?

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego w G. działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 25.04.2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych,

stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy w tej sprawie jest nieprawidłowe.


U Z A S A D N I E N I E

W dniu 28.04.2006 r. wpłynął do tutejszego organu podatkowego wniosek podatnika, w sprawie udzielenia informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, dotyczącej amortyzacji lokali użytkowych.Spółka cywilna (...) prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych. Z treści pisma wynika, że od kilkunastu lat firma prowadzi budowę pawilonu handlowo - usługowo - mieszkalnego. W okresie realizacji inwestycji spółka odliczała i odlicza nadal podatek VAT od faktur dotyczących wymienionej budowy. Pawilon został podzielony na sześć odrębnych, samodzielnych lokali. Projekt podziału pawilonu został zatwierdzony przez właściwy organ, a następnie aktem notarialnym ustanowiono odrębną własność lokali użytkowych i mieszkalnych. Dla każdego lokalu została założona księga wieczysta. W bieżącym roku lokale oznaczone w projekcie podziału lokali i zapisane w akcie notarialnym jako lokal nr 2 i lokal nr 5 zostały zatwierdzone do użytku przez nadzór budowlany. W 2006 roku wspólnicy podpisali umowę dotyczącą wynajmu wymienionych lokali. Wniosek dotyczy możliwości amortyzacji wymienionych lokali użytkowych jako odrębnych środków trwałych i ustalenia wartości początkowej według wyceny biegłego.W ocenie wnioskodawcy z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że każdy lokal stanowiący odrębną wartość jako kompletny i zdatny do użytku powinien zostać wprowadzony do ewidencji środków trwałych jako odrębny środek trwały w miesiącu przekazania ich do używania przez nadzór budowlany i z chwilą podpisania umowy najmu dokonywać odpisów amortyzacyjnych.Zdaniem wnioskodawcy wycena biegłego może być podstawą do dokonywania amortyzacji, między innymi z uwagi na niemożliwość wydzielenie w sposób bezbłędny faktur zakupu materiałów i usług użytych bezpośrednio do budowy każdego lokalu odrębnie. Problem stanowi także rozliczenie faktur dotyczących budowy dachu czy fundamentów. Ponadto według wyjaśnień podatnika część faktur dotyczących budowy do roku 2000 została zniszczona omyłkowo razem z innymi dokumentami księgowymi, których przetrzymywanie nie było już konieczne ze względu na obowiązujące przepisy.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne