Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.07.2005, sygn. PP II 443/1/151/124i/05, Dolnośląski Urząd Skarbowy, sygn. PP II 443/1/151/124i/05
Czy w odniesieniu do inwestycji polegającej na budowie ujęć wody i stacji uzdatniania Podatnik może zastosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 7%?
Ze złożonego wniosku wynika, że Podatnik prowadzi inwestycję polegającą na budowie ujęć wody i stacji uzdatniania dla miasta P. i sąsiednich wsi wraz z doprowadzeniem (budowa sieci wodociągowych). W ocenie Podatnika zgodnie z art. 146 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, obiekty takie wchodzą w skład infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, jeżeli są związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego. Ze względu na fakt, że nie jest możliwe ustalenie, jaka dokładnie część inwestycji będzie związana z obiektami budownictwa mieszkaniowego, a jaka z pozostałymi (sklepy, szkoły, urzędy itp.) Spółka ustaliła strukturę ilości sprzedaży wody za trzy poprzednie lata. Z wyliczenia wynika, że w latach 2002-2004 dla gospodarstw domowych sprzedano 88% wody, natomiast dla pozostałych odbiorców 12%. W ocenie wnioskodawcy, całość inwestycji powinna być opodatkowana stawką 7%, ponieważ znikoma ilość wody sprzedawana była w latach poprzednich dla odbiorców innych niż gospodarstwa domowe. Na terenach, na które będzie doprowadzona woda z nowych ujęć nie ma zakładów przemysłowych, ani nie przewiduje się ich lokalizacji tam w latach następnych. W ocenie Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu przedstawione przez Podatnika stanowisko w sprawie jest nieprawidłowe. Tutejszy organ podatkowy wskazuje, iż zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Obiektami budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z art. 2 pkt 12 powołanej ustawy, są budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 -Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, rozumie się zgodnie z art. 146 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Pojęcie infrastruktury towarzyszącej zostało natomiast zdefiniowane w art. 146 ust. 3 powołanej ustawy. Zgodnie z treścią tego przepisu przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, rozumie się:1) sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,2) urządzania i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,3) urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne - jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego. Podsumowując, jeżeli podejmowane inwestycje mieszczą się w ramach robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym oraz infrastrukturą towarzyszącą (w rozumieniu przytoczonej ustawy) oraz dotyczą budynków mieszkalnych rodzinnych stałego zamieszkania sklasyfikowanych w PKOB to są one opodatkowane do 31 grudnia 2007 r. stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%. Mając na uwadze powołane wyżej przepisy stwierdzić należy, iż zastosowanie stawki preferencyjnej dla robót budowlano-montażowych dotyczących infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, wynikającej z art. 146 ustawy o podatku od towarów i usług, odnosi się jedynie do inwestycji realizowanych w ramach budownictwa mieszkaniowego. Tym samym nie będzie ona miała zastosowania, w przypadku gdy wymienione czynności będą samodzielnym świadczeniem. Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzić należy, iż w przypadku gdy realizowana infrastruktura towarzysząca będzie miała związek zarówno z budynkami mieszkalnymi jak i z pozostałymi (w tym przypadku są to sklepy, szkoły, urzędy itp.) na podstawie posiadanych dokumentów kosztorysowych i projektowych należy wyodrębnić:- część związaną z budownictwem mieszkaniowym,- część związaną z budownictwem pozostałym,i opodatkować zrealizowaną inwestycję zgodnie z obowiązującymi dla tych obiektów stawkami tj.:- 7% dla infrastruktury towarzyszącej związanej z budownictwem mieszkaniowym,- 22% dla infrastruktury towarzyszącej związanej z pozostałymi budynkami. Nieprawidłowe jest zatem stanowisko Podatnika, które mówi, że ponieważ znikoma ilość wody sprzedawana była w latach poprzednich dla odbiorców innych niż gospodarstwa domowe (12%), a ponadto na terenach, na które będzie doprowadzona woda z nowych ujęć nie ma zakładów przemysłowych, to całość inwestycji powinna być opodatkowana stawką 7%. W odniesieniu do budowy ujęć wody i stacji uzdatniania wraz z doprowadzeniem (budowa sieci wodociągowych) to, jaki jest związek tej inwestycji z budownictwem mieszkaniowym i pozostałym należy ustalić również w oparciu o informacje technologiczne, tzn. jaki będzie pobór wody z budynków mieszkalnych a jaki z pozostałych. Zaproponowane przez Spółkę ustalenie udziału na podstawie struktury ilościowej sprzedaży wody za trzy poprzednie lata, a ponadto założenie, że nie przewiduje się na tym terenie lokalizacji zakładów przemysłowych w kolejnych latach, wydaje się słuszne. Odzwierciedla bowiem rzeczywisty związek tej infrastruktury z poszczególnymi rodzajami odbiorców. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku tj. w dniu 11.05.2005 r.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty