Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14.03.2005, sygn. PP/0090/1/5/05, Urząd Skarbowy w Złotoryi, sygn. PP/0090/1/5/05
Wniosek dotyczy prawidłowości ujmowania w deklaracjach VAT-7 po stronie obrotów, dla celów podatku od towarów i usług, opłat pobieranych z tytułu wynajmu lokali mieszkalnych stanowiących własność Gminy.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka działając na podstawie zawartej umowy z dnia 2 stycznia 1996 r. z Gminą Miejską oraz jej aneksów wykonuje usługę zarządzania stanowiącymi własność tej Gminy lokalami mieszkalnymi tworzącymi Mieszkaniowy Zasób Gminy Miejskiej. Szczegółowy zakres usług świadczonych w ramach zarządzania określony został w § 1 pkt 2 i 3 aneksu z dnia 15 czerwca 2000 r. oraz § 1 pkt 2 i 3 aneksu z dnia 4 czerwca 2003 r. Zgodnie z treścią zawartej umowy i obowiązującymi aneksami wszystkie podejmowane czynności przez Zarządcę wykonywane są w imieniu Właściciela i ze skutkami prawnymi bezpośrednio dla niego. W ramach umowy o zarządzanie Spółka upoważniona i zobowiązana została do naliczania i pobierania opłat od najemców z tytułu wynajmu lokali mieszkalnych, oraz przeznaczenia i wydatkowania tych środków pieniężnych na pokrycie kosztów zarządzania lokalami mieszkalnymi i kosztów zarządu ponoszonych przez zarządcę traktowanych jako wynagrodzenie (§ 6 aneksu). Z dniem 1 lipca 2004 r. podpisany został pomiędzy Spółką a Gminą Miejską Regulamin Korzystania z Lokalowego Zasobu Gminy, w załączniku do którego określone zostały zadania Spółki w zakresie zarządzania i administrowania tym zasobem. Wynagrodzenie Spółki z tytułu zarządzania i administrowania zostało określone w rozdziale III § 1 pkt 1 Regulaminu jako iloczyn powierzchni lokali mieszkalnych i stawki za 1 m2. W zakresie wykonywanych zadań upoważniono Spółkę do naliczania i pobierania opłat wynikających z użytkowania lokali mieszkalnych. Spółka naliczany miesięczny przypis z tytułu wynajmu lokali mieszkalnych ujmuje w miesięcznych deklaracjach podatkowych o symbolu VAT-7 jako obrót Spółki. W związku z powyższym Spółka wnosi o wyjaśnienie, czy ujmowanie w deklaracjach o symbolu VAT-7 po stronie obrotów opłat pobieranych z tytułu wynajmu stanowiących własność Gminy lokali mieszkalnych jest prawidłowe w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Przedstawiając własne stanowisko w sprawie Spółka twierdzi, iż ujmowanie obrotów z tytułu najmu ww. lokali mieszkalnych w deklaracjach dla podatku od towarów i usług jest, według Niej, prawidłowe.Oceniając w świetle obowiązujących przepisów prawa przedstawiony we wniosku z dnia 18 stycznia br. stan faktyczny oraz ustosunkowując się do wyrażonego w tym wniosku przez Spółkę stanowiska, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Złotoryi stwierdza co następuje. Zgodnie z umową o zarządzanie nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Miejskiej Zarządzający, zobowiązany jest do zarządzania m. in. stanowiącymi własność Gminy lokalami mieszkalnymi tworzącymi Mieszkaniowy Zasób Gminy Miejskiej. Zarządca przyjął od Właściciela zlecenie odpłatnego wykonywania w imieniu tego właściciela i ze skutkami prawnymi bezpośrednio dla niego, zadań i czynności określonych w umowie. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz załączonej do niego umowy z dnia 2 stycznia 1996 r. i jej aneksów wynika, że w granicach zlecenia, Zarządca jest upoważniony i zobowiązany do pobierania należnych właścicielowi czynszów, świadczeń i opłat oraz prowadzenia ich ewidencji, która pozwoli na ustalenie wielkości pobranych przez Zarządcę kwot i wierzytelności Właściciela, dochodzenia i egzekwowania zaległych czynszów, świadczeń i opłat oraz przeznaczenia i wydatkowania tych środków pieniężnych na pokrycie kosztów zarządzania lokalami mieszkalnymi i kosztów zarządu ponoszonych przez zarządcę traktowanych jako wynagrodzenie. Wynagrodzenie z tytułu zarządzania i administrowania Spółki liczone jest jako iloczyn powierzchni lokali mieszkalnych i stawki za 1m2.Stosownie do treści przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 przytoczonej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Dostawa towarów została zdefiniowana w przepisach ustawy jako przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy).W przedmiotowej sprawie w świetle zacytowanego przepisu czynności wykonywane przez Zarządcę w ramach zawartej z Gminą umowy, nie stanowią dostawy towarów, lecz odpłatne świadczenie usług zgodnie z przepisem art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w myśl którego przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.Treść przepisu art. 29 ust. 1 przytoczonej już ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. W odniesieniu więc do zarządzania nieruchomościami należącymi do Gminy po stronie sprzedaży powinno znaleźć się wynagrodzenie Zarządcy, a nie obroty innego podmiotu podatkowego, tj. Gminy Miejskiej. Przyjęcie przez Zarządcę za obrót pobieranych czynszów z tytułu najmu lokali stanowiących własność Gminy, powoduje naruszenie przepisu art. 29 ust. 1 ww. ustawy, gdyż jednostka wykazuje jako obrót - kwoty jej nienależne, bowiem stanowiące własność Gminy. Pobierane czynsze nie mogą być zaliczone jako obroty Spółki, gdyż środki te stanowią własność ww. Gminy. Ich zbieranie i gromadzenie przez Zarządcę jest realizacją zawartej umowy, z którego to tytułu uzyskuje wynagrodzenie. W świetle przepisów art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT właśnie to wynagrodzenie stanowi obrót Zarządcy, powstały z chwilą wykonania usługi (art. 19 ust. 1 ww. ustawy). Z opisanych przyczyn Naczelnik Urzędu Skarbowego w Złotoryi był zobligowany stwierdzić, że stanowisko wnioskodawcy nie jest prawidłowe.Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty